Nederlanders leggen verantwoordelijkheid voor betere wereld bij bedrijven

Nederlanders schuiven in de loop der jaren de verantwoordelijkheid voor mens, maatschappij en milieu steeds meer naar bedrijven en de overheid. Dit staat in het rapport Maatschappelijk Imago Monitor van adviesbureau This Is Why.

Ruim tweederde van de Nederlanders vindt dat bedrijven zich verantwoordelijk moeten voelen voor een duurzame wereld. Dat is iets meer dan tien jaar geleden. De overheid wordt nog altijd gezien als hoofdverantwoordelijke. 

De verschuiving is mede veroorzaakt doordat Nederlanders zelf vinden dat ze genoeg doen.  57 procent van de respondenten vindt dat burgers en consumenten een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Het idee dat de overheid steeds minder taken op zich neemt, zorgt ervoor dat men vindt dat bedrijven meer maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. 

Kleinschalig vertrouwen in bedrijven

Volgens Bas van Haastrecht van This Is Why hebben burgers ook meer op hun bordje gekregen. Meer mantelzorg, de energietransitie, langer doorwerken, en tegelijkertijd hebben ze het idee dat bedrijven hun verantwoordelijkheid ontlopen of zien ze die opnieuw in de fout gaan. 

Ondanks dat veel er verantwoordelijkheid bij bedrijven wordt gelegd, hebben maar weinig mensen ook het vertrouwen dat zij de juiste intenties hebben.

Bron(nen):