Ouderen nemen risico's op reis

In januari plannen veel mensen hun zomervakantie, de vakantiebeurs die vandaag te Utrecht begint helpt bij het maken van een keuze. Welke de vakantiebestemming ook wordt, het is goed om naast het reisdoel ook de gezondheidsrisico’s serieus te nemen.

Uit onderzoeken van Schiphol en het NIPO blijkt dat 1,8 miljoen Nederlanders jaarlijks vertrekken naar landen met een gezondheidsrisico. Vooral hepatitis A en B en malaria vormen gevaar voor de kwetsbare personen en daar horen personen van 50 jaar en ouder bij.

Van de 500 duizend reizigers naar Turkije, gaat een groot deel naar de all-inclusive bestemmingen. De helft van deze reizigers denkt onterecht dat er weinig risico is op reizigersziekten. Van alle reizigers is daarom misschien slechts 40 procent beschermd tegen hepatitis A (een ontsteking van de lever).

De bron van hepatitis A zit vaak in softijs, ijsblokjes en rauwe schaaldieren. Voedingsmiddelen die vaak worden bereid door mensen die zelf niet zijn gevaccineerd tegen de ziekte en zo drager en bron van de ziekte kunnen zijn.
Hepatitis B is wat moeilijker op te lopen, maar door de minder goede lokale gezondheidszorg in exotischer bestemmingen of seksueel contact met een lokale partner is de kans vooral in Afrika en Azië groter dan in Nederland.

Een derde van de reizigers naar de tropen blijken vijftig jaar of ouder te zijn. Uit het grootschalige onderzoek dat Schiphol in de periode 2002 – 2008 deed, blijkt dat veel ouderen risicovolle activiteiten ondernemen zoals het huren van een auto, raften of duiken. De kans op ongelukken is met die activiteiten nu eenmaal groter dan rustig op het strand liggen. Met de grotere kans op een ongeval neemt ook de kans op besmetting met het hepatitis B-virus toe.

De laatste grote ziekteverwekker is de malariamug. Ten onrechte gaan nog steeds veel reizigers onvoldoende voorgelicht en beschermd op reis. Vooral de last/minute reizigers nemen een groot risico omdat zij niet op tijd kunnen beginnen aan hun bescherming.

Met het begin van de vakantiebeurs starten de reisbranche en de vaccinatiecentra de campagne Gezond Op Reis. De campagne is tevens hoofdsponsor van de vakantiebeurs. Gezondopreis.nl wordt gesponsord door de medicijnfabrikant GlaxoSmithKline. Alle partijen hopen met de campagne dat reizigers beter voorbereid op reis gaan, voorkomen is immers nog altijd beter dan genezen.