Tips om nierschade te voorkomen

Niet roken, matig drinken en weinig drop

Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft nierschade, sommigen zelfs zonder dit te weten. Dit kan ernstige gevolgen hebben. Gelukkig kunt u zelf veel doen om nierschade te voorkomen.

Zelf nierschade helpen voorkomen is eigenlijk simpel. Een gezonde levensstijl verkleint de kans op nierschade namelijk aanmerkelijk. Het gaat hierbij eigenlijk om dezelfde leefstijladviezen die gegeven worden om hoge bloeddruk en diabetes type 2 te voorkomen, ziekten die op zichzelf tot nierschade kunnen leiden.

Gezond eten

Wie eet volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum en ook nog een regelmatig eetpatroon heeft, zal zich lekker fit voelen en verkleint bovendien de kans op nierschade. Eet gevarieerd, niet te veel, minder verzadigd vet, veel groente, veel fruit en voldoende brood. Meer tips voor een gezond eetpatroon vindt u hier.

Gezond gewicht

Mensen met overgewicht hebben een verhoogd risico op nierschade (en op andere ziekten, zoals diabetes en hart- en vaatziekten). Het is dus belangrijk te streven naar een gezond gewicht. Wereldwijd wordt de Body Mass Index (BMI) gebruikt om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft. Check dus regelmatig hoe het met uw BMI gesteld is.

Voldoende bewegen

Voor uw gezondheid is het goed om dagelijks een half uur matig intensief te bewegen. Dat betekent dat u er behoorlijk voor moet ademhalen en uw hart sneller gaat kloppen. Het half uur bewegen hoeft niet aaneengesloten te zijn. Twee keer 15 minuten stevig fietsen of drie keer 10 minuten pittig wandelen mag ook.

Niet roken

Stoppen met roken zorgt ervoor dat uw gezondheid meteen met sprongen vooruitgaat. En dat merkt u: de ademhaling verbetert, het hoesten wordt minder, de conditie gaat omhoog en ruiken en proeven gaat beter.

Matig drinken

Matig drinken betekent voor volwassen mannen gemiddeld niet meer dan twee standaardglazen per dag en per gelegenheid niet meer dan vijf standaardglazen. Volwassen vrouwen drinken gemiddeld niet meer dan één standaardglas alcohol per dag en per gelegenheid niet meer dan drie standaardglazen.

Matig alcoholgebruik kan bij mannen en vrouwen van middelbare leeftijd gunstige gezondheidseffecten hebben, zoals een lager risico op hart- en vaatziekten. Wel hebben vrouwen ook bij deze hoeveelheid mogelijk een licht verhoogd risico op borstkanker. Wie meer drinkt, loopt meer kans op een hoge bloeddruk, een hersenbloeding, kanker en andere gezondheidsklachten. Probeer in ieder geval een aantal alcoholvrije dagen in te lassen.

Overigens is ook onregelmatig drinken ongunstig. Dat geldt bijvoorbeeld als alle consumpties in het weekend worden gedronken, wat toch kan resulteren in een gemiddelde van één per dag.

Gebruik zo min mogelijk zout

Zeer beperkt zout gebruiken is heel belangrijk bij het voorkomen van nierschade. Zout kan leiden tot hoge bloeddruk, wat schadelijk is voor de nieren. En zout is ook rechtstreeks schadelijk voor de nieren, zeker als er al nierschade is. Eiwitverlies in de urine – wat schadelijk is voor nieren, hart en bloedvaten – neemt ook af door zoutbeperking.

Tips om minder zout te gebruiken

  • Laat producten die veel zout bevatten zoveel mogelijk staan. Denk aan kant-en-klaar maaltijden,  soepen, snacks, chips en dergelijke. In sommige producten zit schokkend veel zout.
  • Voeg geen extra zout aan uw eten toe. Breng het eten op smaak met andere smaakmakers, zoals verse kruiden.
  • Over het algemeen geldt dat verse voedingsmiddelen, zoals vlees, kip, kalkoen en vis, van nature weinig zout bevatten. Wanneer vlees of vis gekruid, gepaneerd of gemarineerd is, kunt u het beter laten staan. Hetzelfde geldt voor bewerkte vleessoorten als rookworst, knakworst, hamburgers, saucijzen en slavinken.
  • Groenten, fruit, aardappelen, rijst en pasta bevatten juist van nature weinig zout. Verse groenten en fruit kunt u dus naar hartenlust eten, maar groenten uit blik, glas en diepvriesgroenten a la crème bevatten wel weer meer zout. Gewone diepvriesgroenten bevatten ook weinig zout. Lees de etiketten zorgvuldig.
  • Eet weinig drop. Het eten van veel drop kan een hoge bloeddruk veroorzaken. Dit komt niet zozeer door het zout in drop, maar door het glycyrrhizinezuur. Dit stofje zit ook in zoethoutthee. Glycyrrhizine beïnvloedt de werking van de nieren. Het lichaam houdt daardoor meer vocht vast, waardoor de bloeddruk stijgt.
Trefwoorden:

Reactie toevoegen

16 Comments

Door De Boer L (niet gecontroleerd) op ma, 23-12-2019 - 16:38

Goede voorlichting heeft de doorsnee mens zonu en dan nodig om met 2 voeten op de grond tekunnen staan.
Groet de Boer Damwoude.

Door Tanja (niet gecontroleerd) op wo, 19-12-2018 - 16:04

Hoge bloeddruk kan nieren ernstig beschadigen. Laat daarom regelmatig uw bloeddruk nakijken.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 19-12-2018 - 08:45

Klopt dat deden ze 50 jaar geleden al

Door nelly (niet gecontroleerd) op di, 18-12-2018 - 09:19

Ik heb alles gedaan wat hier boven staat.....nooit gerookt, nooit alcohol gedronken, voor zo ver de hongerwinter dat toeliet, gezond gegeten en toch heb ik nog maar 40% nierfunctie. \ik eet altijd zout arm, drop heb ik nooit gelust....veel gelopen want pas heel laat hebben we een auto gekocht....dus er is meer dan alles maar gezond eten.

Door E.V (niet gecontroleerd) op di, 18-12-2018 - 08:40

Woon ruim 45 jaar in België,
Bloeddruk wodt hier regelmatig en automatisch gecontroleerd, éénmaal per jaar is echt onvoldoende.

Door Janny van Dalen (niet gecontroleerd) op ma, 17-12-2018 - 22:37

Óók medicatie kan nierproblemen veroorzaken. Zélf heb ik Augmentin, een antibioticakuur gehad, díe nierproblemen veroorzaakte. En ook mijn plasmedicatie voor mijn hart geef problemen en daardoor is de Kreatine spiegel te hoog. Dus niet alleen zout doe dat.

Door Joop Aarns op ma, 17-12-2018 - 21:30

in drop zit geen zout . de zoute smaak komt van de ZOETHOUTWORTELEXTRAKT. Dit is de boosdoener.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op vr, 2-2-2018 - 11:55

Als je zout verder zo veel mogelijk vermijdt kan het helemaal geen kwaad

Door Mieke Huijts (niet gecontroleerd) op wo, 31-1-2018 - 11:53

Of belasting verlagen op gezond voedsel misschien?

Door Wilma (niet gecontroleerd) op zo, 5-3-2017 - 12:30

Zelf kan je veel doen, als je zelf je eten regelt, maar ouderen in verzorgingshuizen en/of ziekenhuis moeten eten "wat de pot schaft" en juist die mensen hebben veel last van hoge bloeddruk, nierproblemen enz. Klagen helpt niet nee, maar gezond verstand gebruiken en niet iedereen over een kam scheren wel !