Brood minderen? Doe het wel goed!

Gezonde en lekkere alternatieven

Broodbuik, Oerdis, de Voedselzandloper: steeds meer dieetgoeroes adviseren om het brood maar te laten staan. Is dat echt nodig? En, als je brood gaat minderen, hoe doe je dat op een gezonde manier?

Waarom zijn de dieetgoeroes zo fel tegen brood? Eigenlijk hebben ze daar allemaal een andere reden voor. En voor elke reden valt wel iets te zeggen. Zo is er het argument dat brood zoveel koolhydraten bevat. Dat klopt inderdaad en het klopt ook dat je niet zoveel koolhydraten nodig hebt. Zeker niet als je wat kilo's kwijt wilt. Dat kan een reden zijn om brood te minderen. Er is het argument dat brood eenzijdig is. Ook dat bevat een kern van waarheid. Als je ontbijt en luncht met brood en 's avonds ook nog graag pasta eet, dan eet je wel heel veel graanproducten op een dag, en dan met name tarwe. Dat kan best wat gevarieerder.

Buikpijn

Gluten: ook zo'n reden om brood te mijden. Niet iedereen kan deze eiwitten uit brood goed verteren, zeker niet als je gevoelige darmen hebt. Voor sommige mensen kan brood weglaten heel wat krampen of een opgeblazen buik schelen. Dan is er tot slot nog de kwaliteit van het brood. Fabrieksbrood staat bol van de toevoegingen en zout, krijgt nauwelijks de tijd om te rijzen en wordt soms nog kunstmatig bruin gekleurd om het gezonder te laten lijken. Nee, dan liever iets anders dan brood. Maar wat?

Granola, salades en soep

Brood wordt natuurlijk niet voor niks zo warm aangeprezen door instanties als het Voedingscentrum. Het bevat vrij veel B-vitamines, ijzer, jodium en vezels. Als je brood weglaat, dan is het slim om producten te kiezen die ook die voedingsstoffen leveren. Bij het ontbijt is dat bijvoorbeeld yoghurt, met vers fruit, noten en eventueel wat homemade muesli of (havermout)granola. Havermoutpap of gebakken eieren met champignons kan natuurlijk ook. Bij de lunch zijn salades een heel goede keuze, omdat ze zo rijk zijn aan vitamines en vezels. Daarbij is er wel wat meer dan sla en komkommer. Erg lekker zijn witlof, spinazie, venkel, gegrilde courgette en paprika. Eet er eiwitten bij, zoals vis, vlees, noten, peulvruchten, kaas of ei, om te voorkomen dat je na een half uur al weer trek hebt.

Ook soep is een topalternatief voor brood, zeker als je er lekker veel groenten en peulvruchten in doet. Dat levert je veel vezels en verzadiging. Aandachtspunt is jodium. Het is toegevoegd aan bakkerszout, dat de meeste bakkers gebruiken voor hun brood. Als je minder brood eet, krijg je ook minder van dit belangrijke mineraal binnen. Gebruik daarom in je keuken zeker jozo-zout en zet regelmatig zeevis op het menu.

Voordelen

Laat je niet bang maken. Brood is echt niet schadelijk voor wie gezond is. Toch kan minder brood voordelen hebben, bijvoorbeeld voor je darmen en je slanke lijn. Maar het zijn vooral je smaakpapillen die zullen profiteren. Het is zoveel leuker en lekkerder om te variëren bij het ontbijt en de lunch. Die boterhammen met kaas of jam kunnen echt niet op tegen (bijvoorbeeld) die yoghurt met blauwe bessen en granola of die spinaziesalade met tomaat, linzen, blauwe kaas en pecannoten. Brood minderen is dus vooral lekker. Probeer het eens.

9 Comments

Door rob knaven (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 22:47

Het probleem dat tarwe zo doorgekweekt is om het zo goedkoop mogelijk te maken en overal doorheen te mengen.. De kwaliteit sterk is achteruit gegaan [o.a. de verhoging van het glutengehalte].maar neem van mij niks aan en kijk maar op de verpakking van levensmiddelen [ook nog in combinatie van veel suiker en lees boeken van artsen hierover [b.v. het gluten gevaar] en vorm je eigen mening hierover ! Veel succes..

Door Henriëtte (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 14:11

U schrijft in het laatste stukje over voordelen van minder brood dat zou goed voor je darmen zijn!! Ik betwijfel ten zeerste. Brood eten goed maar ook veel vocht min. 1 à 2 lt per dag en lichaamsbeweging (iedere dag)

Door Marja (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 12:04

Paleontoloog moet zijn PALEO.

Door Marja (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 12:03

Ik ben sinds een jaar minder brood gaan eten en meer richting paleontoloog, en jullie kunnen kletsen wat je wil, maar ik ben gezonder geworden. Ik voel me ook gezonder en heb veel meer energie. Ook ga ik weer naarmate veel plezier naar de sportschool wat eerst ondenkbaar was. Ook niets meer uit pakjes en vers. En.....eten bereiden is weer leuk geworden. Het "normale" dat ik gewend was daar had ik geen plezier in om te maken en.....wat moet ik nu weer eten. Dat is nu allemaal anders. Ik zie veel leuke recepten en van alles loopt me het water al in de mond. Zo ben 8 gaan genieten van eten. En het leuke is dat ik 15 kg ben afgevallen en al een pilletje voor de hoge bloeddruk kwijt. Het is alleen maar win-win. En ik eet ook nog wel brood. Maar alleen spelt brood van een goede bakker of ik bak het zelf. En niet iedere dag. Ik eet het net zoals ik het andere eten ook eet, met mate. Ik kan het iedereen aanraden.

Door Frans van Kouwen (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 11:56

Eens met de commentaren.
Wie bepaalt nu eigenlijk wat wel of niet goed is.
Ook dit zijn de mensen die er geld mee willen verdienen.
Ook die uit de grond schietende dieetgoeroes.

Door Dineke (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 10:45

Ik kan nog steeds ontzettend genieten van een lekkere bruine boterham met ham of kaas. Twee boterhammen als lunch met kaas en tomaat of lekkere beenham en je bent echt wel verzadigd. Het zijn juist al die liflafjes die aangeprezen worden, die zorgen voor extra calorieën en een aanslag op je portemonnee. Mensen wordt angst voor voedsel aangepraat waardoor je niet meer durft genieten van je boterham.

Door Arie (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 10:40

De mensen zijn tegenwoordig zo fanatiek bezig met hun voeding dat ze er ziek van worden.

Door w.strijbosch55@... (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 10:03

wat is er tegenwoordig niet gevaarlijk om te eten , kom op zeg laten we ons nou zo opnaaien met alle voedsel regeltjes, volgens mij draait het allemaal om de commercie dit geld vooral op 90% van de houdbaarheiddata's . doe gewoon dan doen we al gek genoeg en stop met het spekken van de grote koppen van de voedsel verstrekkers.

Door katjahendris (niet gecontroleerd) op zo, 16-11-2014 - 09:49

maak eens brood van sesam, zonnebloempitten zemelen en amandelmeel een heerijk alternatief