Gemakkelijker klagen over slechte vakantie

Getty Images

Ook reizigers die niet via een ANVR-reisorganisatie op vakantie gaan kunnen vanaf juli hun klacht neerleggen bij de Stichting Geschillencommissies Consumenten.

Op last van Brussel moeten alle reizigers bij een onafhankelijk klachtenorgaan terecht kunnen. Daarom is er vanaf juli dit jaar bij de Stichting Geschillencommissies Consumenten een vangnetcommissie waar reizigers terecht kunnen, die een klacht hebben over hun vakantie georganiseerd door een reisorganisatie die niet bij de ANVR is aangesloten. Dat is winst, want tot nu toe konden deze reizigers alleen bij de rechter terecht voor een onafhankelijk oordeel over hun klacht en eventuele compensatie.

Daling van aantal klachten

De mogelijkheid om gemakkelijker te kunnen klagen over een mislukte reis is goed nieuws, maar het aantal klachten bij de geschillencommissie daalt al jaren. In het jaar van de oprichting, in 1979, behandelde de commissie nog 2500 klachten. Tegenwoordig is het aantal klachten minder dan 500. De brancheorganisatie voor reisbureaus ANVR wijdt het lagere aantal klachten aan het professioneler worden van de reisbranche. Overigens klagen reizigers het beste op de bestemming zelf. Wordt daar geen bevredigende oplossing gevonden, dan kunnen ze bij thuiskomst de klacht bij de geschillencommissie voorleggen. Over een paar dagen dus ook voor de reizigers die via organisaties op reis gaan die niet zijn aangesloten bij de ANVR.

Bron 
  • Proud to be Senior