Keuzehulp: camper of caravan, alle voor- en nadelen

Traditioneel is Nederland een caravanland, maar we zijn steeds meer een camperland aan het worden. Wat zijn de verschillen?

De camper wint terrein, want inmiddels rijden er in Nederland meer dan 100.000 van deze kampeerauto’s rond. Op de jaarlijkse Kampeer- en Caravan Jaarbeurs in Utrecht exposeerden meer camperfabrikanten dan ooit. Vooral de kleine buscampers winnen aan populariteit. Maar de caravan is nog lang niet afgeschreven. Integendeel. Voor iedere camper rijden er vijf caravans rond. Logisch, want voor de caravan is nog steeds veel te zeggen.

Van beide rijdende vakantiehuisjes zetten we de voor- en nadelen én de kosten op een rij. Een nieuwe camper kost al snel €50.000 tot €80.000, maar de rekening kan gemakkelijk oplopen tot een ton. Nog duurder kan ook: wie heeft er op de snelweg niet eens een camper ingehaald van het merk Concorde? Drie ton is heel gewoon bij deze gemotoriseerde villa’s. Dat is wel even wat anders dan de aanschafkosten van een traditionele caravan, waar je met €15.000 tot €25.000 al reisklaar bent. De vaste kosten voor onderhoud en verzekering van een caravan zijn een schijntje vergeleken bij de kosten van het op de weg houden van een camper. Zie de twee prijskaartjes elders op deze pagina’s. Daarnaast kunnen de afschrijvingskosten van een nieuwe kampeerwagen hoog oplopen. De kleinere bijkomende kosten moet je ook niet onderschatten, zoals verzekeringen, stalling, brandstof en apk.

Camper

Voordelen:

  • Een camper biedt mobiliteit en vrijheid. Je hoeft bij een overnachting niets te installeren. Handrem erop, genieten maar.
  • Op de autoweg mag je net zo snel rijden als andere auto’s.
  • De wegenbelasting rekent voor campers het ‘kwarttarief’, omdat camperaars alleen tijdens het vakantieseizoen de weg op gaan. Daarom betaal je €900 motorrijtuigenbelasting per jaar en geen €3600. (Bedrag kan per type en provincie verschillen.)
  • Een kleinere camper kan soms bij huis gestald worden.
  • Met een camper kun je in heel Europa overnachten op gratis camperplaatsen.

Nadelen:

  • Een nieuwe kampeerauto is al snel twee tot drie keer zo duur als een caravan.
  • Een camper vergt onderhoud, het is immers een auto.
  • Voor zware campers boven 3500 kilo is een apart C1-rijbewijs nodig. Voor lichtere volstaat een B-rijbewijs.

Prijskaartje camper nieuw

Aanschaf: €55.000
Afschrijving: €5500 per jaar in tien jaar
Stalling: €0 tot €600 per jaar
Onderhoud: €300 per jaar
Verzekeringen: €800 per jaar
Wegenbelasting: €900 per jaar
Overnachtingen: €0 tot €800 per jaar
Variabel: gas en stroom, extra tolkosten, apk-keuring

Caravan

Voordelen:

  • De caravan blijft lekker op de camping staan als je tijdens vakanties een dagtochtje met de auto maakt.
  • Een caravan is stukken goedkoper dan een camper.
  • Voor een caravan betaal je geen wegenbelasting.

Nadelen:

  • Met een caravan ben je minder mobiel. Je verkast minder makkelijk.
  • Het opzetten van de caravan en de voortent vergt al snel een uurtje.
  • In de bergen haal je met een caravan niet altijd alle hellingen. De huidige generatie zuinige auto’s komt al snel trekkracht tekort. Een sterke trekauto kost duizenden euro’s extra.
  • Op de autoweg mag je met de caravan in veel landen slechts 80 kilometer per uur rijden.

Prijskaartje caravan nieuw

Aanschaf: €20.000
Afschrijving: €2000 per jaar in tien jaar
Stalling: €400 per jaar
Onderhoud: €100 per jaar
Verzekeringen: €450 per jaar
Wegenbelasting: €0 per jaar
Overnachtingen: €800 per jaar
Overige kosten: trekhaak: €450; stabilisator en slot: €300.
Variabel: gas en stroom, extra autobrandstof (een paar tientjes) en extra tolkosten.

Tips

Koop in het najaar
Tweedehands caravans en campers zijn in het najaar doorgaans goedkoper dan in het voorjaar, wanneer veel mensen door vakantiekriebels bereid zijn meer te betalen. Kijk ook eens bij dealers die in de herfst hun verhuurvloot van de afgelopen zomer wegdoen. Dit zijn vaak voordelige modellen van minder dan een jaar oud.

Tweedehands?
Bij een tweedehands kampeerwagen en caravan ziet het financiële plaatje er beter uit. Voor opgeteld €7000 per jaar rij je in een gebruikte camper. De jaarlijkse afschrijving van een occasion ligt veel lager. Gedeeld door een gemiddeld aantal vakantiedagen van vijftig komen de kosten van een tweedehands camper uit op ruwweg €150 per dag. Niet veel meer dan je betaalt voor een goede tweepersoons hotelkamer. In ruil hiervoor geniet de camperaar van een ongekende vrijheid: zonder reserveren gaan en staan waar je maar wilt. Bij een caravan is het voordeel vaak wat kleiner omdat de kosten al lager zijn.

De camperaar: vrije vogels

Nico (76) en Joyce (74) van der Maat zwierven drie maanden lang met hun camper door Marokko. “Een prachtig land met louter vriendelijke mensen.” Thuis in Kudelstaart vertelt Nico enthousiast over het Rif-gebergte in Marokko. “Het is er prachtig. En het landschap is er zo groen.” Het paar bezocht de indrukwekkende koningssteden Fez, Marrakesh, Meknes en Rabat, maar overnachtte ook in de Sahara. “Veertig graden overdag, rond nul graden ’s nachts. Geen probleem, met onze kachel op lpg.” Ze trekken er al 33 jaar met de camper op uit. Marokko, Turkije, Rusland, Roemenië, ze hebben het allemaal bezocht. “We zijn zes maanden per jaar onderweg, drie maanden in het voorjaar, ’s zomers thuis en drie maanden in het najaar.

We overnachten bijna nooit op campings, we zoeken liever vrije plekjes op. Dan staan we een nacht midden in een leuk stadje of naast een mooi kasteel. Een doel voor de volgende dag hebben we vaak niet. Soms rijden we slechts tien kilometer verder. Daar kan het er alweer heel anders uitzien.” Nico: “Hygiëne is erg belangrijk in warme landen. Ik heb daar drie maanden niet op een vreemde wc gezeten, alleen op ons campertoilet. Daarom is een camper zo’n ideaal reismiddel. Je hebt alles zelf bij je. Je moet de aanschaf van een camper niet economisch bekijken.

Een kampeerauto is de duurste manier van vakantie houden. Hij kost ons bijna €4000 per jaar (zonder afschrijving, red.). Voor dat geld kun je met het vliegtuig en in hotels naar alle wereldsteden. Maar wij zien het als een investering in vrije tijd. Je koopt maximale vrijheid, dat is onbetaalbaar.” Ze hebben nog een tip: “Je moet een camper allebei leuk vinden. Als een van beiden het niet ziet zitten, begin er dan niet aan.”

Liever een caravan: betaalbare luxe

Hein Wouters (72) en zijn bijna even jonge vrouw Mary uit het Groningse Sellingen trekken al veertig jaar Europa rond met de caravan. Ieder jaar reizen zij minstens een paar keer naar het buitenland. Als secretaris van de Hobby Caravan Club organiseert Hein bovendien kampeerweekends in Nederland. “Doordat wij als club alles zelf regelen, kunnen we de kosten beperkt houden. Want niet iedere caravanbezitter heeft het even breed.”

Wat maakt de caravan zo’n aantrekkelijk vakantiemiddel? Wouters: “Hij geeft je vrijheid en is een tweede huis, dat je in heel Europa bij je hebt, met alle luxe en comfort. Ik denk dat de verkoop van caravans nu weer aantrekt doordat veel campings luxe plekken zijn geworden met tv-aansluiting, elektriciteit en verwarmde toiletgebouwen. Bovendien worden gehuurde vakantiehuisjes hoe langer hoe duurder.” Zij begonnen jong als tentkampeerders met hun drie kinderen. “Terug naar een tent willen we nooit meer. Dan sta je daar in Frankrijk in de stromende regen met een schep weer eens afwateringsgeultjes rond de tent te graven, terwijl de overbuurman vanonder zijn droge caravanvoortent toekijkt.”

De reisdoelen van Wouters en zijn vrouw Mary zijn divers. “Leipzig, Venetië, vorig jaar Engeland, dit jaar Tsjechië. Maar het westen van Frankrijk bevalt ons het beste. Niet al te heet.” Het echtpaar rijdt hooguit 300 kilometer per dag. “Met een caravan achter je auto haal je gemiddeld hooguit 70 kilometer per uur. Vijf uur rijden is voor ons het maximum. Wij hebben een dikke auto als trekwagen, maar voor veel mensen is een zware trekauto te duur. Die zijn dus aangewezen op een lichte, kleine caravan.”

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine oktober 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

Bron(nen):