Vlucht vertraagd of geannuleerd door overmacht: heeft u recht op schadevergoeding?

Bij een vertraging van een vlucht heeft u als reiziger in bepaalde gevallen recht op compensatie. Maar als de vertraging komt door een buitengewone omstandigheid of overmacht, gelden er andere regels. We leggen uit wat uw rechten zijn.

Een vertraagde of geannuleerde vlucht kan verstrekkende gevolgen hebben, bijvoorbeeld als u een aansluitende vlucht hebt of voor uw vakantie gebonden bent aan een tijdschema. Bij een vertraging stromen de claims dan ook al snel binnen bij luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties.

Logisch ook: bij een lange aankomstvertraging hebben reizigers recht op een financiële compensatie van de luchtvaartmaatschappij. De hoogte van deze schadevergoeding varieert van 250 tot 600 euro en is afhankelijk van de afstand en vluchtduur. De volgende vertragingen worden hierbij in acht genomen:

  • Meer dan 2 uur bij alle vluchten van maximaal 1.500 km.
  • Meer dan 3 uur voor vluchten binnen de Europese Gemeenschap van meer dan 1.500 km en voor alle overige vluchten tussen de 1.500 en 3.500 km.
  • Meer dan 4 uur voor alle overige vluchten verder dan 3.500 km.

Beroeping op onmacht

Veel luchtvaartmaatschappijen proberen onder zo’n schadevergoeding uit te komen. Hierbij beroepen ze zich vaak op buitengewone omstandigheden of overmacht, omdat zij in zo’n geval de reizigers niet hoeven te compenseren. Onder buitengewone omstandigheden vallen bijvoorbeeld (extreme) weersomstandigheden, politieke onrust en problemen op een luchthaven.

Een stroomstoring die een luchthaven platlegt, valt ook onder deze noemer. En dat betekent voor veel reizigers helaas dat zij dus niet in aanmerking komen voor een schadevergoeding door de luchtvaartmaatschappij als vluchten door een stroomstoring niet of later vertrekken. Het enige waar ze recht op hebben, is een kosteloze omboeking van hun ticket.

Wel compensatie

Toch betekent dit niet dat geen enkele gedupeerde reiziger in een buitengewone omstandigheid gecompenseerd hoort te worden. Dit geldt namelijk alleen voor vluchten die getroffen zijn door de buitengewone omstandigheden en daardoor geannuleerd zijn of vertraging hebben opgelopen. Anders is het wanneer maatschappijen meer vluchten annuleren dan nodig, iets wat in de praktijk veel voorkomt. In zo’n geval hebben reizigers mogelijk wel recht op schadevergoeding.

Verdere rechten

Behalve een eventuele schadevergoeding, hebben reizigers doorgaans nog andere rechten bij een langdurige vertraging of annulering van de vlucht. Zo moeten tickets bij annulering bijvoorbeeld terugbetaald of kosteloos omgeboekt worden. Verder hebben gedupeerde reizigers recht op verzorging, twee gratis telefoongesprekken en moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor eten, drinken en – indien nodig – accommodatie.

Alles over claimen

Voor een claim kunt u terecht bij de luchtvaartmaatschappij die uw vlucht had moeten verzorgen. Uit onderzoek blijkt echter dat de kans op compensatie dan klein is. Daarom kunt u uw claim het beste bij een gespecialiseerd bureau indienen. Lees hier alles over claimen.

Bron: Europese Verordening EG 261/241