Vraag naar kinderloze vluchten neemt toe

Betalen voor rust

Getty Images

Kinderen zijn voor veel reizigers de belangrijkste bron van irritatie tijdens een vlucht. Schreeuwen, huilen, schoppen tegen de rugleuning, rondrennen en verkeerde reacties van hun ouders staan bovenaan de lijst van ergernissen.

Dit blijkt uit onderzoek van reiswebsite WeFlyCheap onder ruim 1.000 Nederlandse reizigers. Na de opkomst van zogenaamde ‘adults only’-hotels, waar kinderen onder de 16 jaar niet toegelaten worden, lijkt ook de vraag naar kinderloze vluchten toe te nemen, concludeert onderzoeker Eelko van Drongelen.

Schreeuwende en huilende kinderen blijken twee van de grootste ergernissen te zijn voor luchtreizigers. Ook het schoppen van kinderen tegen de rugleuning is een enorme bron van irritatie. Tel daar de overspannen reactie van ouders of juist ouders die niets doen bij op, en je hebt het perfecte recept voor een vervelende vlucht, vinden veel reizigers zonder (kleine) kinderen.

Extra betalen voor ‘quiet zones’

Meer bagage, een stoel naar keuze of eerder instappen; luchtvaartmaatschappijen vragen voor steeds meer diensten geld. Alleen aan rust hangt nog geen prijskaartje, terwijl twee op de vijf kinderloze reizigers bereid is hiervoor te betalen: een op de tien heeft er meer dan 25 euro per enkele reis voor over; de rest tussen de 10 en 25 euro.

In Azië zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen een proef gestart met een aantal rijen stoelen achter de businessclass, waar kinderen onder de 12 jaar niet toegelaten worden. Passagiers kunnen in deze zogenaamde ‘quiet zones ’ tegen een meerprijs rustiger zitten.

‘’Ongemak voor anderen duurt maar een paar uur”

In Nederland slaat het concept nog niet aan. Consumentensite Airfarewatchdog omschrijft het als een vorm van discriminatie, maar geeft ook aan dat gezinnen met kleine kinderen graag het vliegtuig delen met andere jonge gezinnen.

Nederlandse maatschappijen KLM, Transavia, TUIfly en Corendon Dutch Airlines zien er voorlopig niets in. Ze verwachten niet alle stoelen te kunnen verkopen bij de invoering van kinderloze zones in het vliegtuig. Zeker vakantievliegers, zoals Corendon Dutch Airlines, halen veel inkomsten uit familievakanties, waarbij kinderen overal in het vliegtuig zitten. Bovendien duurt “ongemak voor anderen op Europese vluchten maar een paar uur”, vindt Corendon-baas Steven van der Heijden.

Bron: WeFlyCheap

Auteur