Bank duikt weg voor schade bij online fraude

Wanneer je als bankklant zorgvuldig met je bankpas en geheime codes omgaat, is de bank aansprakelijk bij fraude. De gedupeerde rekeninghouder draait alleen op voor het eigen risico van 150 euro. Als de klant niets te verwijten valt, vergoedt de bank vaak ook dit eigen risico. Banken maken echter niet goed duidelijk welke voorschriften de klant precies in acht moet nemen. Hoe zorg je dat je je geld toch helemaal terugkrijgt?

De Consumentenbond vindt dat banken precies moeten aangeven wat wel en niet mag. De bond vindt dat in de algemene voorwaarden moet staan of je bijvoorbeeld je pincode in versleutelde vorm mag opschrijven.

Willekeur of coulance?
Bij fraude bepalen banken van geval tot geval of de rekeninghouder aansprakelijk is. Consumenten die het niet met het oordeel van de bank eens zijn, kunnen bezwaar maken bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Het probleem is dat de verschillende banken en ook het KiFiD fraudegevallen niet eenduidig beoordelen. Een reden daarvoor kan zijn dat banken uit coulance een schade vergoeden die strikt genomen buiten de regels valt. De Consumentenbond heeft daarom gevraagd om een scherpe formulering van de veiligheidsvoorschriften, zodat iedereen weet waar die aan toe is.

Tips
Wie de kans op fraude zo klein mogelijk en de kans op schadevergoeding zo groot mogelijk wil maken, kan zijn voordeel doen met deze tips:
•    Meld het onmiddellijk aan de bank wanneer je pinpas is gestolen. Vanaf dat moment ben je niet meer aansprakelijk.
•    Wees bedacht op fraudepogingen per telefoon, zoals een aanbod van een zogenaamde bankmedewerker om te helpen bij de beveiliging van je computer.
•    Stel opnamelimieten in, zodat de schade in ieder geval niet groter kan worden dan dat bedrag.
•    Neem alle normale veiligheidsvoorschriften in acht, zoals een moeilijk te raden wachtwoord, regelmatig wisselen van wachtwoord, geen wachtwoorden en pincodes opschrijven etc. Meer tips vind je op Veiligbankieren.nl
•    De bewijslast dat de klant onzorgvuldig is geweest, ligt bij de bank. Je kunt er dus voor kiezen de bank te vragen waar je geld is gebleven en niet te speculeren over mogelijke oorzaken.

Volledig aansprakelijk
Voor alle duidelijkheid: wanneer een consument zelf frauduleus heeft gehandeld of opzettelijk de veiligheidsvoorschriften heeft genegeerd, is hij aansprakelijk voor de volledige schade.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl