De Grote Plus Fiets Test 2011: Deel 2

Fietsen met trapondersteuning zijn populairder dan ooit. Tientallen modellen overspoelen dit jaar de markt. Maar krijgt u waar voor uw geld?

Lees ook het eerste deel:

De test

Twaalf modellen zijn door ons aan een kritische test onderworpen. Dat deden we in samenwerking met onze lezers, die zich na een oproep massaal meldden. Veertien testrijders gingen de uitdaging aan, tijdens een frisse dag in januari. Op ons tien kilometer lange testparcours bij de Amerongse Berg ging het bergop en bergaf, over verharde en onverharde wegen. De veertien trapten die dag in totaal 720 kilometer weg, een deel daarvan zelfs zónder trapondersteuning, omdat niet alle accu’s de beloofde actieradius waarmaakten.


Batavus Intermezzo Easy Supreme
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.batavus.nl, T 0513–63 89 99.
Prijs: €2499.
Techniek: accu Li-ion 10 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf, V-brake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 30 kg.
Opgegeven actieradius: tot 60 km.
Oplaadtijd: 3 uur.
Oordeel: Degelijkheid en kwalitatief hoge afwerking, gemakkelijke bediening, rustige ondersteuning en zeer comfortabel, de ondersteuning is zeer gelijkmatig maar volgens sommige testers mogen de eerste twee ondersteuningsstanden wel wat krachtiger, display met rij-informatie viel op, de fiets rijdt goed, de remmen en de versnelling zijn goed, de fiets is zeer compleet, extra tasje voor de afneembare display en een zadeltas met een handige plakset.

Plus en min:
+ uitstekende rijeigenschappen
+ hoge kwaliteit
-  trapondersteuning mag soms krachtiger
-  hoge prijs

Cijfer: 8

---

Flyer C5 Premium
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.amazingwheels.nl, T 0251–27 67 77.
Prijs: €2449.
Techniek: accu Li-ion Mangaan 12 Ah in frame, elektromotor 250 watt op trapas, 8 versnellingsnaaf, voor en achter Rollerbrake-rem.
Gewicht: 26 kg.
Opgegeven actieradius: 60-90 km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Oordeel: Twee jaar geleden scoor Flyer met de C8 goed in onze test. Over dit nieuwe model met minimale aanpassingen was ons panel veel minder enthousiast. Flyer verklaart dat uit een software-storing, die inmiddels is verholpen. Tijd voor een hertest was er niet meer. Daarom geen eindcijfer. De Flyer heeft een afwijkend model. De rijeigenschappen zijn behoorlijk, ondersteuning is vrij krachtig, op vlakke wegen niet gelijkmatig, wellicht te wijten aan het softwareprobleem, bergop doet de Flyer het juist prima, lage opstap is een plus, het matige zadel en het ontbreken van zelfs een kilometerteller zijn nadelen.

Plus en min:
+ rijdt prima bergop
+ krachtige ondersteuning
-  matig zadel
-  karige uitrusting

---

Koga E Runner
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.koga.com, T 0513–63 01 11.
Prijs: €2999.
Techniek: accu Li-ion10 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 21 derailleur-versnellingen, voor en achter V-brake-rem.
Gewicht: 25,9 kg.
Opgegeven actieradius: 36 tot 113 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Oordeel: Koga scoort op alle punten hoger dan de andere merken, chique uitstraling en de afwerking is perfect, rijeigenschappen zijn uitstekend, 21 derailleur-versnellingen, krachtige remmen, de bediening en mogelijkheden van deze fiets vragen volgens de testers wel enige studie, nieuw is de parkeer- en achteruitrijd-hulp: met een kleine gashandel rijdt u met zware tassen zo de stalling in.

Plus en min:
+ uitstekende rijeigenschappen
+ fraaie afwerking
- voorrem wat agressief
- hoge prijs

Cijfer: 8,8

---

Multicycle Expressive-E
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.multicycle.nl, T 0315–69 56 95.
Prijs: €2799.
Techniek: accu Li-ion 11,25 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 watt in voorwiel, Shimano Alvine 8 naafversnelling, hydraulische velgrem voor en achter.
Gewicht: 23,2 kg.
Opgegeven actieradius: 60-100 km.
Oplaadtijd: 4,5 uur.
Oordeel: De Expressive is een echte sportfiets, rijeigenschappen zijn bijzonder goed: de fiets heeft een strak en zeer stabiel weggedrag, het comfort wordt ook goed gewaardeerd, vering is onopvallend in de constructie verwerkt met een monoshock voorvering en een onopvallende verende zadelpen, ondersteuning is uitstekend, onduidelijke en moeilijk te bedienen display, testers hadden moeite om het contactslot aan de accu te activeren, hoge score op rijeigenschappen, comfort en afwerking, bediening en accu behoeven toch nog wel enige aandacht van de fabrikant.

Plus en min:
+ goede rijeigenschappen
+ afwerking
-  onduidelijk display
-  contactslot weigert

Cijfer: 8,4

---

Simplex roma–e c8
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.simplex-fietsen.com, T 0049 2 21/179 59-0.
Prijs: €2099.
Techniek: accu Li-ion 18 Ah achter zitbuis, elektromotor 250 watt op de trapas, 8 versnellingsnaaf, Rollerbrake voor en achter.
Gewicht: 24,5 kg.
Opgegeven actieradius: ongeveer 60 km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Oordeel: Men vond de fiets niet mooi, ondersteuning van perfect (‘een stevige duw in de rug’) tot niet gelijkmatig en met horten en stoten, bergop moet de versnelling in de 8 om goede ondersteuning te behouden maar de accu is dan snel leeg, rijeigenschappen redelijk, zonder ondersteuning ‘een beetje zwaar’,  schakelen en remmen doet hij zoals het hoort, zadel kreeg de opmerkingen: ‘hard en niet fijn’.

Plus en min:
+ gemakkelijke bediening
+ pittige ondersteuning:duwt echt in de rug.
-  onregelmatige ondersteuning
-  matig zadel

Cijfer: 6,4

---

Trek T500 SL+
Missing media-item.
Verkoopinfo: www.trekbikes.com, T 033–450 90 40.
Prijs: €2349.
Techniek: accu 10 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 Watt in het voorwiel, derailleur 24 versnellingen, V-brake voor en achter.
Gewicht: 25,3 kg.
Opgegeven actieradius: tot 70 km.
Oplaadtijd: 3 uur.
Oordeel: Sportieve merk, 24-versnellingsderailleur, rijeigenschappen zijn erg sportief, damesframe is wat slap en zwabbert bij hoge snelheden, ondersteuning is soepel en gelijkmatig, de remmen zijn uitstekend, schakelt prima, display van de trapondersteuning en de versnelling zitten elkaar in de weg, ‘stroomterugwinsysteem’ moet tijdens afdalingen de accu wat opladen maar in de praktijk valt dat tegen omdat afdalingen (te) kort duren, laadt wel snel op: binnen een uur zit de accu op 80 procent.

Plus en min:
+ sportieve fiets
+ goede ondersteuning
- niet stabiel bij hoge snelheid
- displays zitten elkaar in de weg

Cijfer: 7,5

Conclusie

De overduidelijke winnaar van onze test is de Koga. Afwerking, rijeigenschappen: alles is van zeer hoog niveau. Helaas hebben we dan ook meteen de duurste fiets uit de hoogste prijscategorie te pakken: een tweewieler van €3000 is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Voor iets meer dan de helft van dat geld kunt u ook kiezen voor de Sparta: de topper uit de categorie tot €2000. Daarmee koopt u een heel goede fiets. Gazelle is een goede tweede in dit segment, met als grote voordeel de mogelijkheid om te kiezen voor een zwaardere accu. Een flexibel concept, dat sommige testers wel aansprak. Bent u op zoek naar een echt koopje? Dan is de Qwik misschien het overwegen waard. Niet zo verfijnd in de afwerking en trapondersteuning als de duurdere fietsen, maar wel een prima product voor het geld.

Hoe ver kom ik ermee?

De meeste fabrikanten beloven een bereik of actieradius van minstens vijftig kilometer op een volle accu. Er zijn er zelfs die meer dan honderd kilometer beloven. Die belofte werd op de testdag niet waargemaakt. Integendeel: van een aantal fietsen was de accu al na twee testritten van tien kilometer nagenoeg leeg. De omstandigheden waren wel zwaar, met een klim over de Amerongse Berg, verschillende testers die iedere keer de ondersteuning vol opendraaiden en een temperatuur van maximaal 2 graden. Bovendien hadden de fietsen – opgeladen – een paar dagen in de kou gestaan. Dat helpt allemaal niet. Maar dan nog: het viel ons tegen.

Nu zal de fabrikant natuurlijk stellen dat bij ‘normaal gebruik’ de accu’s veel langer meegaan. Maar Bikkel is eigenlijk de enige fabrikant die klanten min of meer eerlijk informeert over de actieradius: 30 tot 100 kilometer. Zo’n groot verschil lijkt onwaarschijnlijk, maar is realistisch. Dat blijkt ook uit deze test. De actieradius hangt sterk af van de fietser en de omstandigheden. Goed testen is daardoor bijna onmogelijk, want iedereen fietst op zijn of haar eigen manier. We hebben ervoor gekozen de actieradius niet mee te nemen in de beoordeling. In plaats daarvan geven we u als tip mee daar goed naar te kijken en u te laten informeren door de dealer.

Rijdt u alleen bescheiden afstanden met mooi weer over vlak terrein? Dan vraagt dat een andere accu dan voor woon-werkverkeer onder alle weersomstandigheden. Wat dat betreft is het flexibele batterij-systeem van Gazelle een fraaie oplossing.

Noot van de redactie:

Sommige lezers hebben ons gevraagd waarom er geen Giant e-bike is getest. Dat zit zo. Plus Magazine is afhankelijk van testfietsen die door fietsfabrikanten ter beschikking worden gesteld voor de test. Helaas was er op de dag van de test geen Giant beschikbaar. Daardoor kon deze fiets helaas niet meegenomen worden in de test. Onze excuses.

Verzekeren en veiligheid

Op een e-bike bent u een ‘gewone’ fietser en is een helm niet verplicht. Maar de snelheid kan flink oplopen en bij valpartijen komt hoofdletsel vaak voor. Steeds meer mensen kiezen daarom vrijwillig voor een (wielren)helm. 

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine