Een creatieve wind in de parfumwereld

Er beweegt wat in de parfumwereld. De klassieke parfums kregen het gezelschap van vintage geurtjes en exclusieve lijnen. Eetbare ingrediënten vormen geen uitzondering meer én de strikte scheiding tussen mannen en vrouwen is doorbroken.

Na jaren van frisse, zeg maar commercieel makkelijke parfums, zien we een terugkeer naar een meer creatieve en veeleisende parfumerie. Keuze te over aan nicheproducten, exclusieve lijnen of hernieuwde klassiekers.

Iedereen kenner

Dankzij het internet zijn consumenten kenners geworden. Ze willen graag een parfum met geschiedenis, eerlijkheid en emotie. De goed geïnformeerde koper verlangt originele formules en topkwaliteit. Vandaar het succes van exclusieve collecties. Om de begeerde flesjes aantrekkelijk te maken, sparen de grote huizen kosten nog moeite: dure ingrediënten (de mooiste bloemen en de beste kruiden, speciaal gekweekt in de buurt van Grasse), exclusieve boetiekver-kopen en supergelimiteerde edities.
Enkele exclusieve uitgaven: Exclusifs van Chanel, Collection Privée van Christian Dior, Collection Extraordinaire van Van Cleef&Arpels, Les Heures van Cartier, Mythiques van Givenchy, Créations van Serge Lutens, Hermessences van Hermès, Parisiennes van Guerlain en Colognes van Jo Malone.
 

Eetbare ingrediënten

Een andere alomtegenwoordige tendens zijn de eetbare ingrediënten in parfums. Geen parfum meer zonder smakelijk, vooral zoet bestanddeel. Vanwaar deze tendens? Françoise Donche, geurdeskundige bij Givenchy, zoekt de verklaring bij tientallen jaren gewenning aan zoete smaken. “Vanaf de prilste kinderjaren zijn we gewend aan suiker, wat verklaart waarom we zoetigheid willen in ons parfum. Het stelt ons gerust en geeft troost. In onze harde, snelle en competitieve wereld hebben we nood aan zachtheid, een soort terugplooien op onszelf. Persoonlijk betreur ik dit succes van suiker, want het riskeert de durf en de originaliteit van jonge parfumeurs aan te tasten.”

Vintage boven

Sinds Madonna onthulde dat ze Fracas van Robert Piguet draagt, zijn vrouwen in de lades en souvenirs van hun moeders en grootmoeders gaan snuffelen. Ze vonden er enkele mythische parfums terug: Femme van Rochas, Vent Vert van Balmain, Joy van Patou, Tabac Blond van Caron, Après l’Ondée van Guerlain of Diorissimo. De grote merken pikten deze trend al snel op en brachten nieuwe versies uit van hun klassiekers. Bijvoorbeeld: N°5 Eau Première van Chanel, Shalimar Parfum Initial van Guerlain of een nieuwe Eau de Rochas. Wie zo’n vernieuwde klassieker draagt, distingueert zich en toont aan kennis van zaken te hebben.

De scheiding der seksen doorbroken

Gelukkig is er ook nog durf, zo bewijzen een aantal onverwachte ingrediënten die een originele twist brengen. Geen scheiding der seksen meer in de parfumwereld. Damesparfums bevatten mannelijke geurnoten en mannenparfums worden opgevrolijkt met fleurige accenten. Dior Homme en Hiris van Hermès zijn bloemige parfums voor mannen en kregen al vlug navolging (Fleur du Mâle van Gaultier, L’Homme Libre van YSL en Bleu van Chanel). Vrouwen verstoven soms al stiekem het parfum van hun wederhelft en daar speelden de merken gretig op in. Honderd procent vrouwelijke parfums worden aangevuld met hout, vetiver, patchouli en kruidige noten, die doorgaans zeer viriel zijn. Bijvoorbeeld: Prada Candy, Womanity Mugler, Oud Royal Armani en Boss Orange.

Kortom: elke parfumeur zegt het, voor een parfum speelt het geslacht geen rol meer. Wie ervan houdt, maakt het zich eigen. Zo simpel is dat.
Auteur 
Bron 
  • Plus Beauty Special