Koffie: de nieuwste ontwikkelingen

Getty Images

Voor alle koffiefans de nieuwste ontwikkelingen. Van de terugkeer van filterkoffie tot zelf bonen malen.

Wie denkt dat ­Italianen veel koffie drinken: de gemiddelde Nederlander wint het met 4,4 koppen per dag. Hier vindt u de allerlaatste trends op koffiegebied.

Filter is weer mode

Deze manier van koffiezetten is helemaal terug, onder de hippe naam slow coffee. Tip varieer eens met de koffiesoort. De doorsnee filtermaling is een melange van de arabica en de robusta. Lekker om te proberen is Mocha Limu van Simon Lévelt. Die komt uit Ethiopië, bestaat helemaal uit arabica en heeft een fris pittige smaak (€5,20 voor 250 gram). De bonen worden in de winkel gemalen, voor handmatig koffiezetten kan dat wat grover. Vraag erom; het komt de smaak ten goede.


Senseo anno nu

Tien jaar geleden sloeg Senseo in als een bom. Door de pads kon koffie ineens per kop gezet worden! Nu is er de Senseo Sarista (€249,99). De naam is afgeleid van barista, een soort meesterkok op koffiegebied. Het gaat om een nieuw systeem dat werkt met koffiebonen. Die zitten in een plastic houdertje dat op het apparaat wordt gedraaid en worden voor elk kopje vers gemalen. (€4,79 per verpakking voor 20 kopjes).
OOk Nieuw in deze lijn: een apparaat waarmee je melkschuim maakt in een handomdraai: de Senseo Milk Twister (€69,99).

Koffiezetapparaat nieuwe stijl

De nieuwe trend: koffiezetapparaten voor filterkoffie die bonen kunnen malen. Zoals de Grind & Brew van Philips (€184,99). Het heeft twee bonenreservoirs. Voordeel hiervan is dat je niet alleen de gewenste soort koffiebonen kunt selecteren, maar ook kunt kiezen tussen een fijne maling voor een sterke bak en een grovere voor lichte, zachte koffie.



Ook op het gebied van snelfiltermaling is er meer ariatie. De overbekende Roodmerk van Douwe Egberts heeft sinds kort twee varianten: Aroma Rood Blond is een licht gebrande filterkoffie met een vriendelijk karakter en een zachte smaak, Aroma Rood Donker is een donkere, extra diep gebrande koffie met een vollere smaak en een krachtige afdronk (€2,79 voor 250 gram). Illy komt ook met twee varianten: de pittige dark roast en de mildere medium roast (€5,85 voor 250 gram, onder andere bij Albert Heijn).

De luxe van cups

In steeds meer huishoudens en kantoren staat een Nespresso­machine. Smaak en gebruiksgemak tellen zwaarder dan de relatief hoge prijs van de cups: vanaf 35 cent per stuk. Het aanbod wordt voortdurend aangepast en uitgebreid. De meest recente melange is de Linizio Lungo, speciaal ontwikkeld om de dag mee te beginnen. Opvallend: deze koffie is gemaakt om met melk te drinken. Verpakt in doosjes van tien cups, Nespresso zelf spreekt van ‘etui’ (€3,70). De cups zijn te bestellen via internet en kunnen worden thuisbezorgd. Omdat ze aluminium bevatten, biedt Nespresso de mogelijkheid gebruikte cups te recyclen.
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine