Koopkracht door creativiteit

Trending topic in de media is de laatste weken: koopkracht. ‘Mijnheer Rutte, hoe zit het met de koopkracht van…?’ Het klinkt allemaal heel negatief, want onze koopkracht gaat volgens alle berekeningen bij zo ongeveer iedereen achteruit.

Hè bah, hebben we minder kracht om te kopen. En we leven al op (of onder) de saldogrens van onze betaalrekening!

Koopkracht = hoeveelheid
Als we kijken naar de betekenis van de term koopkracht, zien we dat het daarbij niet draait om het bedrag dat op de rekening binnenkomt of staat. Nee, het gaat over de hoeveelheid goederen en diensten die we kunnen kopen van ons besteedbaar inkomen. Dus van het geld dat we overhouden van ons bruto inkomen, als daar de belastingen en sociale premies vanaf zijn. Hoeveel u kunt kopen is aan de ene kant afhankelijk van het bedrag dat je hebt, maar ook van de prijzen van wat u koopt.

Goedkoper kopen
Door voor goedkopere varianten te kiezen dan voorheen, kunnen we nog steeds net zoveel kopen. Dan is onze koopkracht dus niet verminderd. Besparen door goedkopere keuzes te maken. Huismerken in plaats van A-merken. Thuiskapper in plaats van topcoiffeur. Budgetzaak in plaats van exclusieve tent.

Creatief alternatief
Daarnaast kunnen we ervoor kiezen aan een aantal zaken niet (zoveel) meer uit te geven.

  • Neem het vieren van een kinderverjaardag. Misschien is uw kind gewend om dit te vieren in een speelparadijs of fastfoodrestaurant met een compleet pakket aan vermaak. Dat kost een lieve duit. Met creativiteit organiseert u thuis een superleuk feestje voor veel minder geld.
  • Of het lezen van de krant. Deel uw abonnement – en daarmee ook de kosten - met uw buren. U houdt uw dagelijkse krantje, maar dan wel voor veel minder geld.
  • Een dagje uit kan naar een geldslurpend pretpark gaan, of naar een gratis bos of strand. Als u dat een beetje leuk aankleedt is dat minstens zo’n geweldige belevenis voor het hele gezin.

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Uw leven hoeft niet uitgehold te worden als u minder geld te besteden hebt. Pak de handschoen op om creatief om te gaan met het feit dat we nu eenmaal met z’n allen heel veel moeten bezuinigen. Met uw creativiteit kunt u voorkomen dat uw koopkracht werkelijk daalt.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl