Lijfrenteklanten moeten vaak lang wachten

Getty Images

Levensverzekeraars houden vrijkomende lijfrentekapitalen te lang vast waardoor klanten financieel benadeeld worden. Zo moeten klanten van Allianz tot 7 weken moeten wachten op de uitbetaling van hun geld. Ook bij andere verzekeraars is het soms lang wachten en klanten lopen hierdoor vaak rente mis. 

Dat blijkt uit onderzoek van bankspaar vergelijker Moneywise.nl
?Veel consumenten met vrijkomend lijfrentekapitaal vergelijken banken en verzekeraars op zoek naar een aanbieder met een betere rente. In veel gevallen komen ze uit bij banksparen en willen het geld dus overboeken naar een andere bank. Het overmaken naar de nieuwe bank lijkt een simpele oefening, maar dat blijkt het in de praktijk niet te zijn.

Verzekeraars zijn onduidelijk over wijze waarop de klant haar verzoek moet indienen. Bovendien wordt er veelal gecommuniceerd met de oude tussenpersoon en niet met de klant zelf. Dit zorgt voor vertraging in het proces.? Bovendien krijgen verzekeraars zoveel van dit soort verzoeken dat het daadwerkelijk uitkeren ook vertraging op loopt.

“Het is onbegrijpelijk dat een verzekeraar het geld van klanten onnodig lang vast houdt en allerlei drempels creëert voor klanten om het geld dat uit een lijfrenteverzekering vrijkomt uit te laten keren. Het is al jaren bekend wat de expiratiedatum is en toch hebben verzekeraars na die datum nog weken nodig om tot uitkering te komen” , aldus Jeroen Wolfsen van Moneywise.nl.
REAAL heeft aangegeven dat het tot wel 50 werkdagen duurt voordat een bestaande polis kan worden uitgekeerd.  Bij andere verzekeraars is het niet veel beter, al zijn er soms positieve uitschieters.
 
Financiële schade?

Klanten ondervinden financiële schade van deze vertragingen. Zo is de rentegarantietermijn bij de nieuwe bank vaak verlopen op het moment dat het geld gestort wordt, waardoor ze een lagere rente krijgen bij hun nieuwe aanbieder. In geval van een direct uitkerende lijfrente moeten ze vaak 1 of 2 maanden langer wachten op hun uitkering, waardoor ze 2 maanden minder inkomen hebben. De financiële schade loopt in sommige gevallen op tot duizenden euro’s.
 
Financiële compensatie?

Het verbond van verzekeraars en banken hebben afspraken over de overdracht van kapitaal . In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdracht (PSK) zijn de afspraken tussen de overdragende en ontvangende partij duidelijk vastgelegd. Volgens het PSK moet de oude verzekeraar binnen 14 dagen uitkeren. Als men later uitkeert, heeft de klant recht op 4% rente. Dat klinkt aardig maar de schade kan duizenden euro’s zijn als het geld te laat aankomt op  de nieuwe bankspaarrekening waarvan de rente garantietermijn verlopen is.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl