Minder klachten bij Geschillencommissie

Getty Images

Aan de Geschillencommissie zijn vorig jaar ruim 5000 klachten voorgelegd. Dat is ongeveer 10% minder dan in 2011. Grote dalers zijn de commissie Energie en Water (-210) en de commissie Reizen (-186).

Een bescheiden toename was er bij de commissie Openbaar Vervoer (+33), commissie Advocatuur (+21) en de commissie Garantiewoningen (+20). Dit blijkt uit het jaarverslag van de Geschillencommissie. Ongeveer 16% van de klachten is niet in behandeling genomen, bijvoorbeeld omdat de ondernemer niet bleek aangesloten of omdat de klager geen klachtengeld had betaald. In de zaken die wel zijn behandeld bleek in slechts 25% van de gevallen de klacht ongegrond. In alle andere gevallen kreeg de klager (deels) gelijk of werd er een schikking getroffen.

Drukke commissies
Bij enkele commissie zijn in 2012 honderden klachten binnengekomen, zoals bij Elektronische Communicatiediensten, Energie en Water, Reizen, Telecommunicatie, Voertuigen en Wonen. Bij andere commissie is het aanzienlijk rustiger. Bij enkele commissie kwamen minder dan 10 klachten binnen en bij de commissie Bestratingsbedrijf en de commissie Directe Verkoop kwam geen enkele klacht binnen.

Bron

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl