Plustest: Opel Adam 1,4 ecoFLEX

Getty Images

Deze hippe stadsvogel: de Opel Adam 1.4 ecoFLEX 100 pk gaat deze maand door de test. Het oordeel en de ervaringen van onze deskundige jury zijn in dit artikel te lezen.

Opel Adam 1.4 ecoFlex

  • Motorinhoud: 1398 cc
  • Vermogen: 100 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 liter op 19,6 km
  • Energielabel: B
  • CO2- uitstoot: 119 g/km
  • Afmetingen (lxbxh) 370 x 172 x 148cm
  • Gewicht 1020kg
  • Vanaf €16.095

Klein met gevoel
De Opel Adam is een trendy en kleurrijke stadsauto waarvan je niet snel een identiek exemplaat zult tegenkomen. De reden? Dak en carrosserie kunnen van kleur verschillen, het interieur is in allerlei kleurstellingen leverbaar en er is een heel arsenaal aan gadgets verkrijgbaar. 'Hip' staat bij Opel gelukkig niet gelijk aan 'lichtvoetig'. De kleine Adam voelt heel solide en veilig, en geeft de inzittenden op de voorstoelen het gevoel in een grotere auto te zitten dan feitelijk het geval is. Achterin is helaas amper beenruimte. 

De Opel Adam is er vanaf €12.495 maar dan heb je een zeer kaal uitgeruste versie. De geteste versie, de 1,4 100 pk, is er vanaf €16.095. De testauto had nog wat extra uitrustig aan boord (de Glam-uitvoering met veel luxe van airco tot audio) en kost €16.595

Getty Images

De jury en beoordeling

De pluslezer
Marion de Laat (52) zorgt voor projectondersteuning bij buurtbemiddeling en bij jongerencoaching. Ze heeft een Fiat Panda uit 2012 waarmee ze zo'n 12.000km per jaar rijdt, vooral voor woon-werkverkeer.

Marions autotest in tien punten
Veiligheid en betrouwbaarheid, dat is bij een auto het belangrijkst, vindt Marion. Hoe bevalt de Opel Adam? Dit zijn volgens haar de tien plus- en minpunten

+ Heel stille motor.
+ Rijdt heel soepel.
+ Pittige auto.
+ De Opal Adam heeft een start-stopsysteem: dit bespaart brandstof.
+ Goede stoelen
+ Prettige instap.
- De veiligheidsgordel is ver naar achteren gemonteerd en is lastig te pakken.
- Heel kleine kofferruimte.
- Je zit te dicht op het stuur, de afstand tussen het stuur en de pedalen is niet goed.
- De voorste ruitstijlen belemmeren het zicht rondom.

Het oordeel
''Het is een fijne auto om in te rijden, met een pittige motor. Die motor 1--pk maakt de auto meteen wel heel duur. Maar hij ziet er absoluut goed uit en voelt heel comfortabel.''

Het detail
''Dat het dak in een andere kleur is uitgevoerd dan de rest van de auto, is mooi. Maar het bijzonderst vind ik de led-verlichting in het interieur. Als je 's avonds de deur opendoet om in of uit te stappen, wordt ook de vloer fraai verlicht. 

Getty Images


De professional
Micheal Bleekemolen (64) was Formule 1-coureu. Hij is nu onder andere eigenaar van diverse overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Micheals autotest in tien punten
+ Het is een compacte auto, perfect om mee in de stad te rijden.
+ Hij schakelt prettig.
+ De stoelen zijn best hard, maar je zit wel stevig in het zadel, dat vind ik persoonlijk erg prettig.
+ Een start-stopsysteem is altijd goed voor een laag brandstofverbruik en dus voor het milieu.
+ Zoals elke Opel is de Adam degelijk gebouwd.
+ Als je de auto bestelt, zijn de keuzemogelijkheden vrijwel onbeperkt.
- Instappen gaat een beetje lastig.
- Voor bagage is niet veel ruimte.
- De Adam is eigenlijk een tweezitter.
- Voor de extra's is de prijs redelijk hoog.

Het oordeel
''Trendy rondrijden heeft zo z'n nadelen. Zo dien je bij het instappen in de Opal Adam absoluut je hoofd in te trekken. Het interieur is niet al te ruim. Maar ja, je koopt hem niet om met z'n vieren te gaan toeren. Wil je zo nu en dan toch met (klein) kinderen op pad? De achterbank is hooguit berekend op kleine kinderen. En ook koffers mogen niet al te groot zijn, willen ze op de achterbank passen.

Een beleving op zich is de persoonlijke invulling van de kleuren en opties, die elke Adam nagenoeg uniek maken. De aangeboden extra's zijn niet wereldschokkend, maar kunnen erg nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een winterpakket met verwarmd stuur en stoelen, een dodehoekwaarschuwing, een bluetooth telefoonverbinding en een USB-aansluiting.

Ondanks dat de wegligging uitstekend is, zit er onder de motorkap niet echt een snelheidsduivel. Het brandstofverbruik is redelijk, maar om het maximale eruit te halen ben je druk aan het schakelen. Toch heeft de Opel met de Adam weer een degelijke auto gebouwd waar technisch niets op aan te merken valt.

De concurrentie

Andere stoere kleintjes

Renault Clio TCe 90 Energy

  • 90 pk
  • Aanzienlijk ruimer
  • A-label 95 CO2/km: 1 op 23,3
  • Vanaf €13.490






Kia Rio 1.2 CVVT

  • 85 pk
  • Aanzienlijk ruimer
  • A-label; 105g CO2/km; 1 op 20,8
  • Vanaf €12.295

 




Fiat 500 TwinAir Turbo 85

  • 85 pk
  • Iets kleiner
  • A-label; 92 g CO2/km; 1 op 25km
  • Vanaf 15.395

 

Autowijzer

Slimhorloge: dashboard aan je pols
Nissan is het eerste automerk met een smartwatch voor de automobilist. Via een draadloze verbinding kan het horloge contact maken met de auto en informatie weergeven over bijvoorbeeld brandstofverbruik en snelheid. In een later stadium wil Nissan de smartwatch ook biometrische gegevens van de bestuurder laten analyseren zoals hartslag, lichaamstemperatuur, en hersenactiviteit. Het horloge kan je dan bijvoorbeeld waarschuwen als je tijdens het rijden (te) moe wordt.

Slimme auto: rijden zonder auto

Auto's worden steeds zelfstandiger. In de nieuwste Mercedes-Benz S-klasse, rondom voorzien van camera's kun je zelfs rijden zonder handen aan het stuurt. Dit tot 30 km per uur. In een file houdt de auto voor-en achterligger in de gaten. Evenals de strepen op de weg, hij past de snelheid aan en blijft netjes binnen de lijnen. Bij hogere snelheden grijpt het systeem in als de bestuurder zonder de lijn gaat zonder richting aan te geven. Verder worden de camera's gebruikt om de achterlichten te laten knipperen als de S stilstaat en er een andere auto te hard komt aanrijden. Ook kan de auto verkeersborden in de gaten houden. En dankzij een infrarood camera ziet hij mensen langs de weg staan, ook in het donker, ongelooflijk? Dit is maar een greep uit het 'Intelligent Drive' repertoire! 

Slimme kachel: voorverwarmen in de winter
Op koude winterochtenden vreest menigeen het al tijdens de laatste slok koffie: zo meteen de ruiten krabben, auto sneeuwvrij maken en dan al rijden in een dikke winterjas wachten tot de temperatuur aan boord aangenaam is en de ruiten niet meer beslaan.

Dit is allemaal niet meer nodig. De standkachel biedt een comfortabele uitweg. Met de kachel kun je de auto voorverwarmen en verdwijnen sneeuw en ijs terwijl jij behaaglijk binnen zit. Ook het motorblok wordt verwarmd, waardoor deze makkelijker en zuiniger start. En dat is goed voor het milieu en de portemonnee. De kachel werkt met een tijdschakelaar, afstandbediening of smartwatch. Webasto is een van de bekendste standkachelfabrikanten. Vanaf €900. www.webasto.nl 

Getty Images

Plustesten

Bekijk hier meer testen van PlusOnline

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine