Portemonnee gerold. Wat nu?

Even niet opletten in een drukke winkelstraat en weg is je portemonnee, met alle pasjes en papieren. Snelle actie is dan geboden.

Rijbewijs, betaalpas, creditcard… U zult ze vaak bij u hebben als u de deur uitgaat. Maar u loopt wel een risico: even niet opletten in de drukte en er is een kans dat uw spullen weg zijn. Jaarlijks zijn veertien op de duizend Nederlanders slachtoffer van zakkenrollers. De meeste gevallen komen voor in de regio’s Amsterdam en Rotterdam, de minste in Limburg-Noord en Friesland.

Door meteen actie te ondernemen kunt u de schade flink beperken. Blokkeer zo snel mogelijk alle pasjes die waarde vertegenwoordigen, zodat de dief niet ook nog eens op uw kosten gaat winkelen. Begin met de pasjes waarmee u het grootste risico loopt.

Creditcard

Het blokkeren van uw creditcard heeft topprioriteit. Als u met uw creditkaart betaalt, hoeft u meestal geen pincode in te toetsen. Omdat een handtekening volstaat, kan de dief – na een beetje oefenen – gaan shoppen met uw creditcard totdat deze is geblokkeerd.

Gaat de dief winkelen op internet, dan is een handtekening niet eens nodig. Zolang u de diefstal van uw creditcard niet hebt gemeld bij de bank of creditcard-maatschappij, hebt u een eigen risico bij misbruik. Bij sommige maatschappijen bent u zelfs volledig aansprakelijk tot u de vermissing hebt gemeld. Houd er rekening mee dat sommige klan­tenkaarten, bijvoorbeeld die van De Bijenkorf, net zo werken als creditcards: u betaalt ermee en het bedrag wordt later van uw rekening afgeschreven.

Enkele belangrijke telefoonnummers:

Eurocard/Mastercard T 030-283 55 55
Visa T 020-660 06 11 of T 0800-022 41 76 (vanuit het buitenland)

Tip: Zet de telefoonnummers in het geheugen van uw mobiele telefoon.

Pin- en chippas

Een zakkenroller kan niets met een pinpas beginnen zolang hij geen pincode heeft. Daarom de bekende tips: bewaar nooit uw pincode in de portemonnee en laat bij het pinnen niemand over uw schouder meekijken. Geld dat op een chippas staat, is in feite contant geld. Wordt uw pas gestolen, dan bent u het tegoed kwijt.

Meld verlies of diefstal van een pinpas direct bij de bank. De bank zal uw pas blokkeren en een nieuwe sturen. Veel banken willen dat u aangifte doet bij de politie.

Belangrijke telefoonnummers:

Postbank T 058-212 60 00
ABN Amro T 0900-0024 en +31 10-241 17 20 (vanuit het buitenland)
Fortis T 0900-81 70 en +31 34-245 33 82 (vanuit het buitenland)
Rabobank T 0499-49 91 12
Overige banken T 0800-0313 en +31 30-283 53 72 (vanuit het buitenland)


Deze nummers zijn zeven dagen per week en vierentwintig uur per dag bereikbaar.

OV-kaart

Bij diefstal van pasjes voor het openbaar vervoer, zoals een voordeelurenkaart of jaarabonnement van de NS, zult u geen last hebben van misbruik. Als een zakkenroller uw abonnement zou gebruiken, lijdt u geen schade. Van beide kaarten kunt u een duplicaat aanvragen bij de NS. Alleen bij een gestolen maandabonnement van de NS kunt u geen duplicaat aanvragen en moet u een nieuwe kopen.

De nieuwe OV-chipkaart levert u wel risico op schade op. Als het om de anonieme OV-chipkaart gaat, bent u het saldo op de kaart kwijt; dat is vergelijkbaar met een strippenkaart of contant geld. Met een persoonlijke OV-chipkaart kan de dief op uw kosten door Nederland gaan reizen. Blokkeer deze kaart bij diefstal daarom zo snel mogelijk.

Dat kan telefonisch
via T 0900-0980, dan wordt hij de volgende dag geblokkeerd. Als de dief direct na de diefstal gaat reizen, kost u dat in het ergste geval €72,80 (de hoogste prijs voor een dagretour binnen Nederland).

Spaarpasjes

Spaarpasjes, zoals een Air Miles-pasje of Rocks-kaart, vertegenwoordigen een financiële waarde. Bij verlies of diefstal van het pasje kunt u de kaart laten blokkeren, een nieuwe aanvragen en vaak kunt u het spaarsaldo daarna overhevelen.

Overige pasjes

Bij de meeste andere pasjes, zoals de bibliotheekpas, museumjaarkaart en lidmaatschapspasjes zal de schade in de regel beperkt zijn. Zelf hebt u er geen nadeel van als een ander met uw kaart gratis naar het museum gaat, voor zover een zakkenroller dit zou willen. Bij de bibliotheek loopt u het risico dat iemand boeken leent op uw naam en ze niet terugbrengt. U draait dan op voor de kosten. Blokkeer daarom ook deze pasjes direct. Meestal kunt u tegen een vergoeding van de administratiekosten een nieuw pasje krijgen.

Identiteitsbewijs

Van diefstal of verlies van uw paspoort en/of identiteitskaart moet u altijd aangifte doen. Dit kan bij elk politiebureau. U hebt de gegevens van uw oude identiteitskaart of paspoort nodig. Het nummer kunt u bij de gemeente opvragen. Het kán zijn dat u eerst een bewijs van vermissing bij de gemeente moet halen voordat u aangifte kunt doen. Dit verschilt per gemeente. Met het proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart of nieuw paspoort aanvragen. Vanwege de verificatie van de persoonsgegevens duurt deze aanvraag langer dan gebruikelijk. Ook zal de gemeente extra kosten in rekening brengen.

Zodra de gemeente uw paspoort of identiteitsbewijs als verloren registreert, is het niet meer geldig. Mocht iemand uw tas of portemonnee vinden met identiteitskaart of paspoort er nog in, dan hebt u daar niets meer aan. De vermissing is niet terug te draaien en u moet de kaart of het paspoort inleveren bij de gemeente.

Bent u in het buitenland beroofd van uw identiteitskaart of paspoort, dan moet u twee keer aangifte doen. Eerst gaat u naar de plaatselijke politie; daar krijgt u een aangiftebewijs. Met dit bewijs gaat u, terug in Nederland, naar de Nederlandse politie. Bij de Nederlandse ambassade en het consulaat kunt u een nooddocument halen om thuis te komen.

Rijbewijs

Ook na diefstal van uw rijbewijs moet u aangifte doen op het politiebureau. Hiervoor hebt u het nummer van het rijbewijs nodig. Dat kunt u opvragen bij de gemeente. Met het proces-verbaal en een legitimatiebewijs kunt u bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen. U betaalt extra administratiekosten.

Wie het oude rijbewijs na zijn zestigste heeft aangevraagd, krijgt geen nieuw, maar een vervangend rijbewijs. Dit rijbewijs is niet tien jaar geldig, maar heeft dezelfde geldigheidsduur als het gestolen rijbewijs. Denk eraan dat het strafbaar is om auto te rijden zonder rijbewijs.
Ook nu geldt: bij verlies van het rijbewijs in het buitenland eerst aangifte doen bij de plaatselijke politie en daarna, met het buitenlandse aangiftebewijs, in Nederland.

Kentekenbewijs

Aangifte van diefstal van het kentekenbewijs van uw auto of een ander voertuig kunt u alleen bij het politiebureau doen. Een nieuw kentekenbewijs vraagt u vervolgens aan bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Die stuurt het vervangende kentekenbewijs naar de geregistreerde eigenaar. U krijgt altijd een complete set, ook als u maar een deel van het kentekenbewijs bent kwijtgeraakt. Het aanvragen kan op internet (www.rdw.nl) en via een papieren formulier dat u kunt aanvragen bij het RDW of afhalen bij een RDW-keuringsstation. Sinds enige maanden kan dit niet meer via het postkantoor.

Aangifte: ALTIJD VERSTANDIG

Het is verstandig om altijd aangifte van diefstal te doen bij de politie. Dat is de eerste stap als u wilt dat de politie achter de dader aan gaat. Bovendien krijgt de politie, als iedereen aangifte doet, een beter beeld van de criminaliteit op een bepaalde plek.

Van diefstal van een portemonnee kunt u in een aantal gevallen via internet of telefonisch aangifte doen. Kijk op www.politie.nl/aangifte. Dit is niet in ­iedere politieregio mogelijk. Aangifte op internet kan alleen als er helemaal niets van de dader bekend is, er geen sporen zijn en er geen sprake is van geweld.

Als uw portemonnee gerold is op straat of in de tram, kan aangifte op internet de eenvoudigste manier zijn. Er is een belangrijke uitzondering: bij diefstal of verlies van paspoort, rijbewijs, identiteitskaart, kentekenbewijs en OV-studentenkaart kunt u geen aangifte op internet doen. U moet zich dan namelijk identificeren en dat kan alleen op het politiebureau. Voor aangifte op het bureau kunt u een afspraak maken op T 0900-8844.

 

Auteur