Top 3 misverstanden: garantie blijft lastig

Getty Images

Garantiekwesties zijn lastige onderwerpen. Dat blijkt bijvoorbeeld doordat vragen over garantie bij consuwijzer vorig jaar op nummer een stonden in de lijst van veelgestelde vragen. Vooral garantieproblemen met mobiele telefoons vallen op. Bij gebrek aan voldoende technische kennis is de koper behoorlijk afhankelijk van het oordeel van de verkoper of reparateur.

Top 3 misverstanden
Bij de vele vragen over garantiekwesties tekent zich een top 3 of van de meest voorkomende misverstanden. Dit zijn ze:

1. Wie is verantwoordelijk?
De verkoper moet een deugdelijk product leveren. Daarom is de verkoper je aanspreekpunt. Hij moet het probleem zelf oplossen of zelf de fabrikant inschakelen. Je hoeft dus niet naar de fabrikant voor je garantie.

2. Zelf kapot gemaakt
Het eerste half jaar sta je volgens de weg extra sterk. Als een apparaat binnen die termijn kapot gaat, en de verkoper zegt dat je het kapot gegaan is door verkeerd gebruik, dan zal hij dat moeten aantonen. Is de garantie langer dan zes maanden, dan geldt dit voor de gehele garantieperiode.

3. Garantie verlopen
Ook als de garantietermijn is verlopen, blijf je recht houden op een goed product. Let er wel op dat de te verwachten levensduur verschilt van apparaat tot apparaat. Garantie is iets extra’s, het staat los van de wettelijke rechten.

Gelijk krijgen
Gelijk hebben is één ding. Gelijk krijgen kan soms lastig zijn. Op Consuwijzer staat de checklist ‘Terug naar de winkel’. Hiermee kun je je voorbereiden als je terug wilt naar de winkel omdat je niet tevreden bent met je aankoop.

Bron

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl