Trudy Kunz ontdekt een kerstgedachte in haarverf

Onze uit de hand gelopen westerse welvaart doet heel wat consumenten in de stoel bij de psychiater belanden.

Anonieme burgers zonder naam of faam, die stapeldol en kleurenblind zijn geworden door het eindeloze aanbod aan artikelen dat zich aan hen opdringt.
Voor iedere beurs is er zóveel keuze, dat de hersenen van het wat gevoeliger type vroeg of laat overprikkeld raken door die niet aflatende input aan geuren, kleuren en ­smaken.

Op een kwade dag sta je dan voor een schap met ­vijftig toetjes, zestig shampoos of vijfenzeventig soorten drop, en voel je je hersens overstromen en leeg­lopen, en weet je gedurende enkele vrees­aanjagende seconden niet meer wie je bent, hoe je heet en waar je vandaan komt. Gebeurt dit vervolgens nog twee of drie keer, dan meld je je bij de geestelijke gezondheidszorg met als hoofdklacht: ‘Ik weet niet meer wat ik wil’.

Zoals gezegd betreft het hier vooral het gevoeliger type. Wie steviger in de schoenen staat, gaat het consumptieaanbod te lijf met een mengeling van creativiteit, strijdlust en assertiviteit. Van alle keuzes, merken en stijlen pik je iets wat van je gading is, en zo stel je je eigen variant samen.
Of dat nu is op het gebied van toetjes, haarkleur, beddegoed of beleggingsbanken.

Dit alles overwoog ik toen ik laatst op een verwarmd terras ­omringd werd door meisjes en vrouwen van diverse pluimage. De een had heur haar rood, de ander paars, een volgende ­platinablond en weer een ander oranjebruin geverfd. Eén van hen had al deze kleuren (en nog veel meer) in haar kapsel ­verenigd middels een uitgelezen banenpatroon. Mijn eerste ­ingeving was: die is gek.

Maar omdat ik verder niets te doen had, ontwikkelde ik de ­hierboven geschetste gedachtegang. Met als voorlopige ­conclusie, tevens kerstgedachte voor wie het soms ook niet meer weet: van alle geverfde dames op ons terras was zij wellicht de laatste die zich – althans als dolgedraaide consument – bij een psychiater zou melden.

Eén, twee, drie: Klaar!

peciaal voor gekleurd haar: Guhl Colorshine Shampoo en Conditioner houdt de kleur en conditie op peil. In drie tinten. Vanaf €5,99.

Geverfd haar heeft te lijden onder ­waterstofperoxide en ammoniak in de kleurproducten. Een haarmasker brengt uw haar weer in topvorm.
Nivea Hair Care Intense Repair ­Masker, €4,99.


De eerste grijze haren kunt u wegwerken met een semi-permanente kleuring, die na ongeveer vierentwintig wasbeurten is verdwenen. U krijgt hier dus geen uitgroei. Poly Color Kleurshampoo van Schwarzkopf, €7,99.

Zelf gekleurde streepjes aanbrengen? De Garnier Nuance Effect Kit bevat alles wat u voor professionele hightlights en lowlights nodig hebt. In vier tinten. €10,20.

Laat uw grijze haar sprankelen met een zilvershampoo. U gebruikt deze
in plaats van een gewone shampoo. Schwarzkopf Reflex Silver Shampoo, €3,70.

In tien minuten een perfecte grijsdekking en een blijvende, hoogglanzende kleur krijgt u met L’Oréal Paris Excell 10. Over snel gesproken! €14,99.

Auteur