Verdienen aan je auto door verhuur

Negen procent van de mensen die bezuinigen doet de auto weg. Voor veel automobilisten raakt dat een gevoelige snaar. Maar bezuinigen hoeft niet zo rigoureus. Je auto delen levert ook een grote besparing op.

Een auto ter beschikking stellen aan je buren is de meest simpele vorm van autodelen. Je maakt afspraken over onderhoud en kosten en het besparen kan beginnen. Maar is het wel zo gemakkelijk? Hoe zit het bijvoorbeeld met de verzekering? En hoe leg je afspraken goed vast?

Gewone verzekeringen sluiten de verhuur van een particuliere auto vaak uit. Raadpleeg voor de zekerheid de polisvoorwaarden. De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik biedt haar leden een speciale autoverzekering aan die verhuur wel toestaat. De gebruikers van de auto moeten hiervoor bij de verzekeraar (Centraal Beheer/Achmea) geregistreerd staan. In het geval van schade door een gebruiker is de no-claimkorting van de auto-eigenaar beschermd. De vereniging stelt gratis voorbeeldcontracten ter beschikking om de nodige afspraken in vast te leggen.

Zelf delen van de auto regelen vergt de nodige discipline. Dat begint al met het vastleggen van de afspraken en breidt zich uit tot het regelen van de juiste verzekering, het bijhouden van kilometerstanden en de kosten voor onderhoud bij de ander in rekening brengen. Door al deze taken zelf uit te voeren, bespaar je met particulier autodelen het meest.

Via een organisatie
Vind je zelf regelen teveel gedoe, dan kun je de administratieve en juridische zaken ook uitbesteden aan een autodeelorganisatie, zoals SnappCar of MyWheels.

Bij SnappCar bepaal je zelf de prijs per dag en per kilometer. Door je kenteken in te vullen op de website krijg je een indicatie van de huurprijs die je zou kunnen vragen. Verhuren via SnappCar is snel te regelen. Een registratie op de website is voldoende, liefst met zoveel mogelijk gegevens over de auto, inclusief foto. De verhuurder kan zelf aangeven wanneer de auto beschikbaar is. Huurders zoeken een auto via de website van SnappCar en sturen via de website een huurverzoek. De verhuurder beslist zelf of hij met een huurder in zee gaat. Komen beiden tot een overeenkomst, dan moet de huurder eerst aan SnappCar betalen. Bij het ophalen van de auto leggen huurder en verhuurder samen eventuele schades vast en noteren ze de kilometerstand. Na afloop van de huurperiode doen ze dat nogmaals. SnappCar zorgt vervolgens voor het in rekening brengen van eventuele extra kosten bij de huurder en de betaling van de vergoeding aan de verhuurder.

Rekenvoorbeeld
Stel je hebt een kleine middenklasser die nog geen drie jaar oud is, waarmee je 16.000 kilometer per jaar rijdt. De vaste kosten zijn dan zo’n €400 per maand aan afschrijving, rentederving, verzekering en motorrijtuigenbelasting. De variabele kosten bedragen zo’n €180 per maand. Daarin zitten onderhoudskosten en brandstof. In totaal ben je dus €580 per maand kwijt. Deze bedragen zijn ontleend aan gegevens van de Consumentenbond.

De variabele kosten blijven bij dit kilometrage altijd hetzelfde. Maar de vaste kosten gaan door gedeeld autogebruik flink omlaag. Bij SnappCar bijvoorbeeld kun je voor een relatief nieuwe, kleine middenklasser €50 per dag vragen. Daarvan gaat €10 naar SnappCar. Daarnaast houdt de organisatie 17,5 procent van de opbrengst in. Variabele kosten komen voor rekening van de huurder, naast een aantal vrije kilometers per dag van bijvoorbeeld 100. Door één dag per week de auto te verhuren, verdien je €132 per maand.

Voordelig alternatief
MyWheels werkt volgens hetzelfde principe, maar is voor de verhuurder gunstiger. Deze organisatie berekent namelijk maar €4 per rit. MyWheels houdt daarnaast 12,5 procent extra kosten in, maar alleen wanneer een ritverzekering moet worden afgesloten. Is de auto al verzekerd voor gedeeld autogebruik, dan blijven deze kosten achterwege en is 100 procent van de opbrengst voor de verhuurder.

Auteur 
Bron 
  • geldenrecht.nl