Ik ga stoppen met roken: hoe voorkom ik dat ik aankom?

Stoppen met roken levert veel gezondheidsvoordelen op. Je komt mogelijk wel wat aan, omdat je stofwisseling langzamer wordt als je stopt. Door gezond te eten en voldoende te bewegen, hou je je gewichtstoename beperkt.

Patricia Schutte, voedingsdeskundige

Roken en stofwisseling

De nicotine in sigaretten heeft invloed op de stofwisseling. Iemand die rookt heeft een snellere stofwisseling dan iemand die niet rookt. Wanneer je geen nicotine meer binnenkrijgt, verbruikt je lichaam wat minder energie. Wanneer je evenveel blijft eten als toen je nog rookte, word je zwaarder. En sommige mensen gaan snoepen of snacken om de behoefte aan een sigaret te vervangen. Ook dat draagt bij aan de toename in gewicht. Gemiddeld komen mensen die stoppen met roken zo’n 4 kilo aan.

Dat je iets zwaarder wordt door te stoppen met roken, is misschien geen prettig idee. Toch is stoppen met roken altijd een goed idee. De gezondheidsvoordelen van het stoppen met roken zijn veel groter dan de nadelen van een paar kilo extra lichaamsgewicht. Kom je wat aan? Ga pas 3 maanden nadat je bent gestopt met roken met je gewicht aan de slag.

Gezonde gewoontes

Door gezond te eten en te bewegen, hou je je gewichtstoename beperkt. Nu je een ongezonde gewoonte (roken) probeert af te leren, kun je daar gezonde gewoontes voor in de plaats zetten.  Kies op moeilijke momenten in plaats van snoep bijvoorbeeld voor suikervrije kauwgom of een stuk fruit of groente. Ook bewegen is gunstig. Bewegen verhoogt je energieverbruik, zorgt voor afleiding en helpt te ontspannen.

Als-dan-plan

Een ‘als-dan-plan’ helpt om je ongezonde gewoonte te vervangen door een gezonde gewoonte. Een voorbeeld: ‘Als ik trek krijg in een sigaret op mijn werk, dan eet ik een snackworteltje’. Bedenk in welke situaties je het moeilijk hebt en wat je dan kunt doen. Soms werkt even wandelen, of op het werk koffie halen voor je collega’s. Een andere keer werkt een gezonde snack beter. En op weer een andere moment is suikervrije kauwgom een alternatief. Maak je plan voor elke situatie zo concreet mogelijk.

Hoe specifieker je je plannen maakt, hoe beter het je kan helpen. Het helpt om je als-dan-plan op te schrijven en mensen in je omgeving te vertellen wat je van plan bent, zodat zij kunnen helpen.

Lees er meer over op de site van het Voedingscentrum en over stoppen met roken op ikstopnu.nl

Heb je ook een vraag? Stel deze dan aan een van onze experts. Ga met spoedeisende vragen altijd naar je huisarts, daarvoor zijn de experts niet de aangewezen persoon. Ze stellen ook geen diagnoses. De overige voorwaarden vind je hier.

Patricia Schutte werkt al meer dan 25 jaar als voorlichter bij het Voedingscentrum in Den Haag. Ze geeft antwoord op vragen over gezond, duurzaam en veilig eten.