Automobilist verdwaalt tussen controlelampjes

Waarschuwingslampjes in de auto maken automobilisten onzeker. Direct stoppen, of rustig thuis kijken wat er aan de hand is? Vorige week kreeg een automobilist een taakstraf van 40 uur, omdat hij zo’n lampje genegeerd had…

Je hebt gele, oranje en rode lampjes. Ze zijn verbonden met de remmen, koeling, olie, banden, airbag, accu, besturing… Soms verdwijnen ze al voor je gezien hebt wat er aan de hand is. Vaak is het loos alarm. Bij een motorstoring kan de monteur vaak niets vinden en bij het bandenlampje is er ook lang niet altijd sprake van een lek. ,,Het kan zijn dat iemand even een stoepje heeft geraakt, waardoor de band wat lucht verloren heeft. Daar reageert het beveiligingssysteem dan op, maar is er eigenlijk niet veel aan de hand”, zegt Ad Vonk van de ANWB.

Een gevaarlijke situatie

Maar toch werd een 38-jarige automobilist uit Moordrecht juist wel veroordeeld omdat hij op de A20 het bandenalarm had genegeerd. Hij was doorgereden, zelfs op de linker rijbaan. Toen het echt misging met de band kon een achterop komende automobilist hem niet meer ontwijken. Hij sloeg over de kop, werd uit de auto geslingerd en liep zwaar rugletsel op.

Het lampje waarop de man uit Moordrechnt uiteindelijk veroordeeld werd, was niet eens oranje of rood. Het was ‘slechts’ geel. Maar toch kwam de rechter tot een veroordeling, omdat hij bij het zien van het lampje geen actie had ondernomen.

Niet negeren!

De ANWB adviseert automobilisten de lampjes serieus te nemen en niet te negeren. Vonk: ,,Bij rood moet je als het even kan stoppen en de Wegenwacht bellen. Als je doorrijdt  bestaat de kans dat je je motor kapot rijdt. Maar bij veel andere lampjes kan je beter een veilige plek zoeken, om even rustig uit te zoeken waarvoor gewaarschuwd wordt.”
 
Zo’n veilige plek is niet altijd de vluchtstrook, waar veel ongelukken gebeuren. Rijd liever door naar een benzinestation of neem een afslag, zegt de ANWB. Dan kan je in het instructieboekje kijken of het alarm ernstig lijkt. Het komt geregeld voor dat de wegenwacht mensen telefonisch gerust kan stellen.

Het worden er steeds meer

Auto-journalist Niek Schenk van de Persgroep (AD+regionale kranten) kan wel begrijpen dat automobilisten niet alle waarschuwingssignalen oppikken, die op hen afkomen. ,,Niet alleen omdat het vaak loos alarm is, maar ook omdat het er steeds meer worden. Je hebt overal piepje en lampjes. Denk maar aan parkeren, de  cruisecontrole of rijstrookbewaking. Of als je te dicht op je voorganger zit.  Je hoort al dat mensen een aantal van die systemen gewoon uitzet. Het leidt de aandacht teveel af.”

De rechter noemt de zaak van het controlelampje  ‘uitzonderlijk’.   De verwachting is niet dat er meer van dit soort zaken in het verschiet liggen. Maar de uitspraak is wel een signaal dat automobilisten alarm in de auto serieus moeten nemen.