Waarom liggen we wakker?

Lijdt u aan insomnie?

Heeft u moeite met inslapen? Of wordt u juist altijd heel vroeg wakker? U bent niet de enige. Eenderde van de volwassen heeft problemen met slapen. Niet kunnen slapen noemen we insomnie. Er zijn verschillende redenen voor.

Slaapproblemen zijn niet voor iedereen hetzelfde. De één valt als een blok in slaap, maar wordt veel te vroeg wakker. Een ander kan de slaap niet vatten en kan 's ochtends zijn bed niet uit komen. Mensen zonder slaapproblemen vallen meestal na zo'n vijf tot tien minuten in slaap. Iemand met een inslaapstoornis (sleep-onset insomnie) doet er vaak meer dan een uur over om in slaap te vallen.

Uitgeput

Als u niet goed kan doorslapen wordt u 's nachts regelmatig wakker. Als u dan weer probeert te slapen, kan het wel een half uur duren voor u verder slaapt. Hierdoor krijgt u het gevoel dat u nooit eens een goede nacht maakt. Bij het wakker worden voelt u zich uitgeput en niet goed uitgerust.

Ook kan het zijn dat u goed slaapt, maar 's ochtends veel te vroeg wakker wordt. Dit wordt terminale insomnie genoemd; het lukt u niet om het laatste, terminale deel van de nacht te slapen. Hierdoor slaapt u te weinig en wordt u overdag snel slaperig.

Oorzaken van insomnie

  • Door piekeren en stress blijft u maar malen en denken. Hierdoor kunt u zich maar moeilijk ontspannen en kunt u niet in slaap komen. Vaak heeft het te maken met belangrijke gebeurtenissen in uw leven; verhuizen, kinderen krijgen of een sterfgeval.
  • Wat u eet en drinkt heeft ook invloed; door nog laat en vet te eten kunt u last krijgen van indigestie. Ook alcohol werkt stimulerend, het maakt u eerst slaperig, maar houdt u vervolgens wakker.
  • Om goed te kunnen slapen heeft u een goed slaapritme, of slaaphygiëne, nodig. Er zijn verschillende oorzaken van een slechte slaaphygiëne. Bijvoorbeeld een jetlag, werken in ploegendienst, op onregelmatige tijden gaan slapen of te veel middagdutjes doen.
  • Sowieso moet de omgeving u niet storen. Teveel licht of lawaai in uw slaapkamer kan u hinderen in uw slaap. Maar ook een onrustig slapende partner of huisdier kan een stoorzender zijn.
  • Er zijn ook ziektes en medicijnen die als gevolg hebben dat u minder goed slaapt.

Wakker maar geen insomnie

Gemiddeld heeft een mens acht uur slaap nodig. Maar er zijn veel mensen die minder slapen. Vooral senioren hoeven niet zo lang te slapen. Vaak denken ze dat ze te weinig slapen en zien hun veranderde slaapbehoefte aan voor een slaapstoornis. Ook zijn er mensen die als het ware dromen dat ze wakker zijn. Dit heet slaapmisperceptie. Hierdoor krijgt u het idee dat u de hele nacht wakker hebt gelegen, terwijl u wel gewoon hebt geslapen.

Liever geen slaapmiddel

Veel mensen met insomnie belanden bij de dokter die ze een slaapmiddel voorschrijft. Bedenk wel dat een slaapmiddel maar een kortdurende oplossing is. Langdurig gebruik is verslavend, bovendien doorgaat u niet alle slaapfasen die bij gezonde slaap horen. Het is beter om de oorzaak aan te pakken en te werken aan betere slaapgewoontes.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

15 Comments

Door Ria nieuwenhuizen (niet gecontroleerd) op vr, 13-3-2020 - 08:48

Als ik om 2 uur wakker word maak ik een beker warme melk. Dit werkt voor mij perfect .soms lees ik nog iets luchtigs! Voor mij geen pilletje!----

Door Hánnie Wielenga (niet gecontroleerd) op vr, 13-3-2020 - 08:27

Bij mij helpt Magnesium.in de avond voor het slapen. .,Ik ben 76 en sliep slecht. Ging dan altijd in de woonkamer lezen in de nacht tot ik weer moe werd en ging dan weer naar bed . En sliep weer in

Door Hannie Wielenga (niet gecontroleerd) op vr, 13-3-2020 - 08:21

Informatie vragen naar Magnesium. Het kan dat als je dat in de avond inneemt jij beter slaapt

Door Hannie Wielenga (niet gecontroleerd) op vr, 13-3-2020 - 07:29

Hét Kan dat je Magnesium te kort komt. . Ik heb het boek gelezen. Je kan meer dan je denkt. En daar stond in . Als je reuk vermogen slecht is. Kan het dat je Zink te kort komt. En als je slecht slaapt Kan het wezen dat je Magnesium te kort komt. ..Ik rook slecht en nam zink met magnesium. Na 6 weken rook ik voor het eerst weer vers gebakken brood. En bleek ik ook weer beter te slapen . Ik dacht dat het hoorde bij ouder worden

Door Trejor (niet gecontroleerd) op do, 12-3-2020 - 20:37

Een paar wietdruppels, een uur voor het slapen gaan, doet wonderen. Wel met THC erin. Eindelijk na 50 jaar weer 6 uurtjes per nacht slapen, wat een heerlijkheid.

Door Mjj van gennip (niet gecontroleerd) op do, 12-3-2020 - 19:40

Mijn man is nu drie maanden dood
Maar zonder pillen
Val ik niet in slaap
Als ik geen pil neem lig Ik heel Lang .
Wakker
Wat moet ik doen ??

Door Ina (niet gecontroleerd) op vr, 20-9-2019 - 15:38

Ik lag hele nachten wakker dacht ik.
Had 28 keer per uur een ademstilstand
Gebruik nu een apneu apparaat +slaappil en heb nu nog 7x een ademstilstand per uur ben nu 3 maanden verder en er is veel ten goede veranderd

Door Petra (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 19:40

Jammer dat de slaapstoornis DSPS niet genoemd word. Daar is in Nederland weinig over bekend.

Door Ali Poppe (niet gecontroleerd) op zo, 15-9-2019 - 14:43

Ook ik heb vanaf mijn kindertijd al een slaapprobleem. En bovenstaand verhaal van Ans is ook mijn verhaal. Ook slaaptabletten gedurende jaren. Slaap 4 uur max. 5 uur. Ook getest op slaapafdeling in het ziekenhuis. Slaap heel licht. Niets aan te doen. Gewoon doorgaan met slaapmedicatie. Zonder slaap ik helemaal niet. Geprobeerd.nachtenlang niet geslapen en doodop.
Groet
Ali

Door Amanda (niet gecontroleerd) op di, 14-8-2018 - 17:10

Aan Ans gelukkig ben ik niet de enige ! Zelfs met pillen lig ik nog veel wakker maar dat is van de pijn.Ik pieker ook niet. Altijd al slechte slaper geweest ook toen ik nog geen pijn had.