Waarom liggen we wakker?

Lijdt u aan insomnie?

Heeft u moeite met inslapen? Of wordt u juist altijd heel vroeg wakker? U bent niet de enige. Eenderde van de volwassen heeft problemen met slapen. Niet kunnen slapen noemen we insomnie. Er zijn verschillende redenen voor.

Slaapproblemen zijn niet voor iedereen hetzelfde. De één valt als een blok in slaap, maar wordt veel te vroeg wakker. Een ander kan de slaap niet vatten en kan 's ochtends zijn bed niet uit komen. Mensen zonder slaapproblemen vallen meestal na zo'n vijf tot tien minuten in slaap. Iemand met een inslaapstoornis (sleep-onset insomnie) doet er vaak meer dan een uur over om in slaap te vallen.

Uitgeput

Als u niet goed kan doorslapen wordt u 's nachts regelmatig wakker. Als u dan weer probeert te slapen, kan het wel een half uur duren voor u verder slaapt. Hierdoor krijgt u het gevoel dat u nooit eens een goede nacht maakt. Bij het wakker worden voelt u zich uitgeput en niet goed uitgerust.

Ook kan het zijn dat u goed slaapt, maar 's ochtends veel te vroeg wakker wordt. Dit wordt terminale insomnie genoemd; het lukt u niet om het laatste, terminale deel van de nacht te slapen. Hierdoor slaapt u te weinig en wordt u overdag snel slaperig.

Oorzaken van insomnie

  • Door piekeren en stress blijft u maar malen en denken. Hierdoor kunt u zich maar moeilijk ontspannen en kunt u niet in slaap komen. Vaak heeft het te maken met belangrijke gebeurtenissen in uw leven; verhuizen, kinderen krijgen of een sterfgeval.
  • Wat u eet en drinkt heeft ook invloed; door nog laat en vet te eten kunt u last krijgen van indigestie. Ook alcohol werkt stimulerend, het maakt u eerst slaperig, maar houdt u vervolgens wakker.
  • Om goed te kunnen slapen heeft u een goed slaapritme, of slaaphygiëne, nodig. Er zijn verschillende oorzaken van een slechte slaaphygiëne. Bijvoorbeeld een jetlag, werken in ploegendienst, op onregelmatige tijden gaan slapen of te veel middagdutjes doen.
  • Sowieso moet de omgeving u niet storen. Teveel licht of lawaai in uw slaapkamer kan u hinderen in uw slaap. Maar ook een onrustig slapende partner of huisdier kan een stoorzender zijn.
  • Er zijn ook ziektes en medicijnen die als gevolg hebben dat u minder goed slaapt.

Wakker maar geen insomnie

Gemiddeld heeft een mens acht uur slaap nodig. Maar er zijn veel mensen die minder slapen. Vooral senioren hoeven niet zo lang te slapen. Vaak denken ze dat ze te weinig slapen en zien hun veranderde slaapbehoefte aan voor een slaapstoornis. Ook zijn er mensen die als het ware dromen dat ze wakker zijn. Dit heet slaapmisperceptie. Hierdoor krijgt u het idee dat u de hele nacht wakker hebt gelegen, terwijl u wel gewoon hebt geslapen.

Liever geen slaapmiddel

Veel mensen met insomnie belanden bij de dokter die ze een slaapmiddel voorschrijft. Bedenk wel dat een slaapmiddel maar een kortdurende oplossing is. Langdurig gebruik is verslavend, bovendien doorgaat u niet alle slaapfasen die bij gezonde slaap horen. Het is beter om de oorzaak aan te pakken en te werken aan betere slaapgewoontes.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

6 Comments

Door Amanda (niet gecontroleerd) op di, 14-8-2018 - 17:10

Aan Ans gelukkig ben ik niet de enige ! Zelfs met pillen lig ik nog veel wakker maar dat is van de pijn.Ik pieker ook niet. Altijd al slechte slaper geweest ook toen ik nog geen pijn had.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op ma, 23-7-2018 - 19:00

@Marianne, ik kom tegen dat tyrosine, dat in het door jou genoemde middel zit, hoofdpijnklachten kan geven.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op ma, 23-7-2018 - 18:58

@Ans, de ironie is dat slaapmedicatie zorgt voor een verminderde aanmaak van melatonine en zorgt voor tekorten aan diverse vitaminen en mineralen die onder andere nodig zijn voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters. Met volwaardige voeding, bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kom je al een heel eind. Er zijn ook natuurlijke middelen, zoals Griffonia of theanine.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op ma, 23-7-2018 - 18:55

@Marianne, melatonine en andere stofjes kan je lichaam zelf aanmaken, als je maar zorgt voor de juiste bouwstoffen, zoals bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Daarnaast kan een middel als Griffonia helpen. bij mij helpt ook creatine, wat de gaba-productie verbetert, wat ook weer invloed heeft op het melatonine. Electrosmog, zoals van wifi, draadloze telefoon, electrische wekker enz werken ook verstorend op het melatonine.
Verder kan de rescue remedie 'nacht' helpen om te ontspannen en beter te slapen.
In de betere vitaminezaak kan je ook advies krijgen.
In dat middel dat je noemt zit ook melatonine en misschien andere stoffen waar je niet tegen kan.

Door Marianne Steenstra (niet gecontroleerd) op zo, 22-7-2018 - 13:23

Melatonine werkt bij mij niet al neem ik 20 tabletten dan slaap ik nog niet in. Ik heb geen stress geen zorgen en heb een zeer rustig leven, Mijn leeftijd is 72 jaar. Momenteel gebruik ik van Bional Nachtrust All-in-one dit werkt wel, maar naar mijn idee krijg ik daar hoofdpijn van ook al is het plantaardig.

Door Ans Smeulders v... (niet gecontroleerd) op do, 12-7-2018 - 08:57

Als je ziektes heb,krijg je medicijnen, maar oh wee,als je slecht slaapt en je neemt slaappillen is dat ineens verslavend. Dan zeg ik ::: dan zijn alle pillen die je krijgt voor verschillend dingen:::verslavend.
Ik slik ruim 35 jaar slaaptabletten en als kind sliep ik al slecht. Zou je misschien te weinig melatonine aan kunnen maken???
Wat ze ook zeggen,als ik geen slaaptablet zou nemen,kan ik beter niet gaan slapen.
Heb vroeger al slaaptheorie gehad en dat heeft niet gewerkt.Dus blijf ik gewoon mijn slaappilletjes nemen. Dan krijg je te horen,ouderen hebben minder slaap nodig,want die dutten overdag,ik mooi niet.
Veel wordt er over dit probleem geschreven. Ik denk dan maar::: laat ze lekker schrijven. Ik met mijn inslaapppilletje slaap lekker 3-4 uur per nacht,dan ff naar het toilet en meestal lig ik dan tot ik er weer uit ga en dat is ook vrij vroeg. Soms val ik nog ff in slaap,maar die keren kan je tellen.
Dit was mijn verhaal over slapen.

Groet Ans Smeulders v Alebeek.