Alledaagse stress

90 procent Nederlanders ervaart stress

Stress? Dat is toch iets voor managers met een hoge werkdruk? Nou, nee.  Bijna 90 procent van de Nederlanders ervaart regelmatig stress in het dagelijks leven. En dat is op lange termijn niet goed voor de gezondheid. Omdat de oorzaak niet altijd duidelijk aanwijsbaar is, is een oplossing zoeken soms lastig.

Dat we van geldgebrek, problemen thuis of een drukke periode op het werk in de stress kunnen schieten, dat is duidelijk. De belangrijkste oorzaken van stress op werkgebied zijn werkdruk (63 procent) en verantwoordelijkheid (27 procent).

In de privésferen zijn een gebrek aan nachtrust (41 procent) en relaties (41 procent) de grootste boosdoeners. Een (rij)examen of een belangrijke presentatie kan eveneens voor een acute knoop in de maag zorgen.

Vage gevoelens

Maar lang niet altijd is de oorzaak van dat gespannen gevoel zo helder te omschrijven. De hoge verwachtingen waaraan we (denken te) moeten voldoen, het gevoel niet gewaardeerd te worden, onzekerheid over de toekomst; het klinkt vaag, maar deze gevoelens kunnen voor een hoop onderhuidse spanningen zorgen. En net zo goed als u overspannen kunt raken van teveel (werk)druk, raakt u ook uit balans door te weinig uitdaging in uw leven.

Gevolgen van stress

Als het lichaam langdurig stresshormonen blijft produceren, wordt de gezondheid op de lange termijn belast: de bloeddruk stijgt, er kunnen hartklachten en spijsverteringsproblemen ontstaan, de weerstand gaat achteruit en het geheugen wordt minder.

Meer dan de helft van de Nederlanders heeft wel eens last van lichamelijke klachten vanwege de stress. Bijvoorbeeld minder goed slapen (56 procent), hoofdpijn (54 procent) en snel geïrriteerd zijn (47 procent). Opvallend is dat vrouwen gevoeliger zijn voor lichamelijke klachten veroorzaakt door stress dan mannen (71 procent tegenover 44 procent).

Wat kunnen we eraan doen?

Stress voor een examen of het halen van een belangrijke deadline is overzichtelijk. Daarna komt er weer rust. Bij langdurige spanningen gunnen we onszelf die rust meestal niet. Sterker nog, vaak gooien we er nog een schepje bovenop in een poging om grip op de situatie te krijgen. Maar omdat we door de stress niet meer helder zien wat we nodig hebben, helpt dat niet.

Positief en realistisch

Wat helpt wel? In ieder geval proberen positief te zijn. Hoe optimistischer iemand is, des te meer hij met stress omgaat door het actief en planmatig aanpakken van de problemen. Maar wees ook realistisch. We moeten al zoveel, niet alles kan dan 100 procent. Wees wat milder voor uzelf en leer om vaker 'nee' te zeggen. Doe eventueel wat ontspanningsoefeningen. En besef dat u niet de enige bent voor wie het af en toe allemaal teveel wordt. Superman bestaat tenslotte alleen in de film.

Trefwoorden:

Reactie toevoegen

4 Comments

Door Ineke de Beer (niet gecontroleerd) op vr, 14-2-2014 - 17:29

Een goed hulpmiddel bij stress is gezonde voeding.
Zie mijn website www.inekedebeer.nl en lees hoe een gezonde leefstijl een leuke hobby is geworden.

Door Corry Westgeest... (niet gecontroleerd) op vr, 14-2-2014 - 11:10

Een goed hulpmiddel om teveel spanning kwijt te raken en hiermee te leren omgaan is de houdings-en bewegingsleer ismakogie. Hierbij leer je je spieren op een rustige manier aan te spannen en heel langzaam te ontspannen. Bewegingen worden ingezet vanuit een lagere spierspanning om te voorkomen dat spieren overactief worden met alle gevolgen van dien (overbelasting ook van de gewrichten) Het bewegen gebeurt in combinatie met goed ademen. Ismakogie richt zich op de alledagelijke werk- en bezigheden. Je traint je lichaam ongemerkte de hele dag. Je gaat je meer in balans voelen met jezelf en je omgeving. Mooi toch? geen extra tijd, geen extra kosten, geen bijzondere kleding en de inspanning bepaal jezelf.

Meer weten over ismakogie? www.ismakogieCW.nl

Door Corry Westgeest... (niet gecontroleerd) op vr, 14-2-2014 - 11:08

Een goed hulpmiddel om teveel spanning kwijt te raken en hiermee te leren omgaan is de houdings-en bewegingsleer ismakogie. Hierbij leer je je spieren op een rustige manier aan te spannen en heel langzaam te ontspannen. Bewegingen worden ingezet vanuit een lagere spierspanning om te voorkomen dat spieren overactief worden met alle gevolgen van dien (overbelasting ook van de gewrichten) Het bewegen gebeurt in combinatie met goed ademen.Ismakogie richt zich op de alledagelijke werk- en bezigheden. Je traint je lichaam ongemerkte de hele dag. Je gaat je meer in balans voelen met jezelf en je omgeving. Mooi toch? geen extra tijd, geen extra kosten, geen bijzondere kleding en de inspanning bepaal jezelf.

Meer weten over ismakogie? www.ismakogieCW.nl

Door geegee (niet gecontroleerd) op vr, 14-2-2014 - 07:11

Ik heb door verkeerd advies een enorme terugvordering van twee PGB's. Ik heb al stress sinds mei vorig jaar , en het houd maar niet op. Ik heb 3 zaken lopen via de rechtsbijstand , en pas wanneer die uitsluitsel brengen weet ik waar ik aan toe ben en kan ik hulp krijgen. Ik was al hartpatiënt voordat dit gebeurde. Ik pak inderdaad systhematisch onderdelen aan , gedurende 1-3 uur per dag. En dan laat ik wat dat betreft de boel de boel. Het is zoals het is , en als chronisch zieke en gehandicapte wordt je door de bezuinigingen toch al steeds meer geplukt. Van een kale kip valt niet meer veel te plukken , en een mens kan maar zoveel stress aan. Ik speel regelmatig in mijn uppie een potje scrabble , luister naar rustige (klassieke) muziek of zoek rust en afleiding in schilderen of het kijken naar een natuurfilm.En met mooi weer trek ik erop uit met mijn scootmobiel en mijn fototoestel.Ik heb wel meer last van mijn hart , maar ik houd het zo toch wel vol.