Bankieren: en wat krijgen we ervoor?

Steeds minder bankkantoren, nauwelijks rente en de betaalrekening wordt alsmaar duurder. Zo lijkt het alsof bankklanten steeds minder krijgen. Maar vooral op internet en via mobiele telefoons bieden banken steeds meer. We zetten wat handige – meestal gratis – digitale functies op een rij.

App voor mobiele telefoon

◼ Rabobank maakte onlangs bekend de helft van de kantoren te gaan sluiten. Dat maakt digitaal bankieren steeds belangrijker. Alle banken bieden de mogelijkheid om met een computer geldzaken te regelen en daar zijn de afgelopen jaren de apps voor bankieren met je mobiele telefoon of tablet bijgekomen. Inmiddels hebben alle banken apps voor zowel Android als iOS (Apple) en daarin zitten inmiddels tientallen handige functies. Wat er kan in de app verandert snel: ABN Amro heeft bijvoorbeeld iedere twee weken een update voor de app.

Heb je moeite met internetbankieren en/of bankieren via een app? Veel banken bieden hulp en cursussen aan, soms in samenwerking met Seniorweb.

Betaalverzoeken

◼ Een ‘Tikkie’ sturen is inmiddels een begrip, dankzij deze handige app van ABN Amro. Daarmee kun je heel makkelijk een betaalverzoek naar iemand sturen via mail of WhatsApp. Of naar een hele groep. Inmiddels hebben andere banken deze functie ingebouwd in hun app. Degene naar wie je het betaalverzoek stuurt, hoeft niet bij dezelfde bank te bankieren.

Inzicht & bespaaradvies

◼ Wil je meer en beter inzicht in je uitgaven? Daarbij kunnen aparte apps helpen, zoals Grip en Dyme. Onder meer Rabobank heeft deze functie inmiddels ingebouwd in de eigen betaal-app. Zo orden je met een simpele druk op de knop de uitgaven in verschillende rubrieken zoals ‘boodschappen’, ‘verzorging en gezondheid’ enzovoorts. KNAB biedt ook een digitaal kasboek voor meer overzicht en kan aan de hand van een analyse van de uitgaven een financieel plan met bespaartips op maat leveren. Daar kun je zelfs gegevens van de Belastingdienst aan toevoegen, voor een uitgebreider financieel plan.

Betaalalerts

◼ Ben je bang iets vergeten te betalen? De app van onder meer ABN Amro biedt ook betaalalerts. Je krijgt dan een melding op je mobiele telefoon als geheugensteuntje. Kosten: €0,20 per stuk.

Chatfunctie

◼ Het aantal bankfilialen loopt snel terug, telefonisch zijn ze niet altijd even goed bereikbaar, maar daarvoor in de plaats bieden onder meer KNAB en Rabobank een chatfunctie in de app. Je krijgt op die manier meestal snel contact met een medewerker die je verder kan helpen.

Contactloos betalen

◼ Door het coronavirus is contant geld op zijn retour en heeft contactloos betalen een enorme vlucht genomen, want het scheelt een ‘contactmoment’ en beperkt zo de kans op besmetting. Contactloos betalen kan al langer met je pinpas tot bedragen van €50 per transactie. Komt het totaal aan uitgaven boven de €100, dan moet je je pincode weer invoeren. Op die manier blijft de schade bij verlies of diefstal beperkt. Daarnaast bieden verschillende banken de mogelijkheid om te betalen met je mobiele telefoon. Dat werkt op een vergelijkbare manier. ING 
heeft de betaalmogelijkheid 
ingebouwd in de standaard bankieren-app, Rabobank biedt de RaboWallet voor Android-gebruikers. iPhone- of Apple Watch-bezitters kunnen gebruikmaken van Apple Pay.

QR-code scannen

◼ Je ziet ze steeds vaker: zwart-witgeblokte vierkanten als een snelle link naar een website. Deze QR-codes zijn een handige manier om iemand met een mobiele telefoon razendsnel naar een website te leiden, zonder dat je daarvoor iets hoeft in te typen. De meeste banken bieden deze mogelijkheid ook in de bankieren-app om zo snel betalingen te bevestigen.

Verzekeren & beleggen

◼ Wil je meer bankzaken regelen dan alleen betalen? Vaak kan dat, want de app wordt meer en meer die ene plek waar je (bijna) alles met de bank kunt regelen. Rabobank en ING bieden bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om verzekeringen af te sluiten en te beleggen.

Hypotheek aflossen

◼ Tien jaar geleden werd je bij de bank nog raar aangekeken als je de hypotheek versneld wilde aflossen. Inmiddels is dat de normaalste zaak van de wereld en kan dat in veel gevallen ook via de app. Bij ASN en ING kan dat nog niet via de app, maar wel heel eenvoudig door geld over te maken naar de juiste rekening via internetbankieren. Rabobank gaat nog een stapje verder en biedt dat bijvoorbeeld als een optie in de app, waarna je razendsnel ziet wat je nieuwe maandlasten worden.

Koppelen van bankrekeningen

◼ Veel mensen hebben verschillende rekeningen bij verschillende banken. Dat betekent ook dat je meerdere apps hebt en dat het zo wat lastiger is om overzicht te krijgen en te houden. Door nieuwe regelgeving is het makkelijker geworden om bankgegevens uit te wisselen. Daar spelen banken op in door in de eigen bankieren-app de mogelijkheid te bieden rekeningen van een andere bank toe te voegen.

Verduurzamen

◼ Sinds kort zit er ook een ‘Huisscan’ in de app van de Rabobank. In samenwerking met HomeQgo kun je zo na het invullen van je huisnummer, postcode en wat aanvullende gegevens snel zien hoe je het huis kunt verduurzamen, wat dat ongeveer kost en hoeveel je daarmee kunt besparen.

Vooruitkijken

◼ Meestal verloopt een deel van de inkomsten en uitgaven op een betaalrekening volgens een vast patroon en daar maakt de ING-app slim gebruik van met de optie Vooruitkijken. Handig, want 
zo zie je in één oogopslag welke machti-
gingen/automatische incasso’s er lopen.

Vreemde valuta berekenen

◼ Op vakantie gaan is nu niet eenvoudig, maar we bestellen steeds vaker spullen van over de grens. Dat betekent dat de prijs soms in dollars of een ande-re onbekende valuta staat aangegeven. Wil je snel weten wat zoiets dan in 
euro’s kost? KNAB en Rabo hebben in de app een vreemde-valutacalculator met actuele koersen.

Melden

◼ Overlijden, scheiding, adreswijziging, rekening openen voor een (klein)kind: het kan allemaal via de app.

Stembediening

◼ Voor slechtzienden en blinden lanceerde ING in 2014 al spraakassistent Inge in de app, maar sinds 2018 is die verdwenen. Dat komt vooral doordat de besturingssystemen van de telefoons veel beter zijn geworden in het aansturen van de telefoon en de apps. Je kunt bijvoorbeeld via Siri (Apple/iPhone) je saldo opvragen in apps van verschillende banken. Klanten van SNS, Regiobank en ASN (allemaal onderdeel van Volksbank) kunnen ook bankieren met stembesturing, maar dan via een extra app: Sl!m. Deze app maakt gebruik van Google Assistant en is nog in ontwikkeling. Rabobank verwijst ook naar Google Assistant voor de spraakbesturing van de app.

Pas blokkeren en deblokkeren

◼ Onder meer Triodos, KNAB, Rabo-bank en ING bieden via de app de mogelijkheid om je betaalpas snel te blokkeren. Mocht je deze kort daarna weer terugvinden, dan kun je de pas ook weer deblokkeren.

(Automatisch) Sparen

◼ De meeste apps bieden de mogelijkheid om eenvoudig een spaarrekening aan je betaalrekening te koppelen en daarna kun je verschillende ‘spaarpotjes’ inrichten met een specifiek doel. Sommige banken gaan nog verder om sparen makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door met één opdracht iedere maand geld opzij te zetten. ABN Amro biedt ‘pinsparen’. Zo gaat er bij iedere betaling een vast percentage naar de spaarrekening.

Biometrische beveiliging

◼ Voor het bevestigen van betalingen gebruikten we tot voor kort TAN-codes of een ‘identifier’, een klein apparaatje om een code te genereren. Die functie wordt steeds meer overgenomen door de mobiele telefoon en dat kan nu zelfs met biometrische beveiliging, zoals gezichtsherkenning of een vingerafdruk.

Ik wil niet mobiel of internetbankieren. Kan dat?

Ja, dat kan, maar meestal is dat duurder. Ten eerste betaal je voor de overschrijfkaarten en eventueel voor enveloppen en/of portokosten. Soms zijn deze bijkomende kosten voor ‘papieren bankieren’ lager bij de meer uitgebreide pakketten. Je betaalt dan per jaar wat meer, maar daar krijg je ook meer service voor terug. Op dit moment* is bankieren op papier bij onderstaande pakketten mogelijk:

  • ABN Amro Basispakket/Betaalrekening €20,40/€23,28 per jaar           
  • ASN Bankrekening €22,80 per jaar
  • Rabo Direct/Basis/Totaalpakket €20,40/€37,20/€60 per jaar
  • SNS Basis en Compleet €27/€37,20 per jaar
  • Triodos Internet Betaalrekening €60 per jaar

*) De veranderingen bij banken gaan snel. We hebben ons uiterste best gedaan de laatste stand van zaken (november 2020) in dit artikel te vermelden, maar informeer altijd bij de bank naar de actuele mogelijkheden en kosten.

Tips voor veilig gebruik

De mobiele telefoon in combinatie met bankgegevens is nu een populair doelwit voor criminelen. In principe is mobiel bankieren veilig, maar blijf altijd alert.

  • Update regelmatig je mobiel, tablet en apps en gebruik hiervoor de officiële kanalen zoals de App Store en Google Play. Door dit regelmatig te doen, houd je de smartphone of tablet zo veilig mogelijk.
  • Meld verlies of diefstal zo snel mogelijk bij de provider en laat de simkaart zo snel mogelijk blokkeren en/of laat de telefoon leegmaken (wipen). Dat kan op afstand.
  • Installeer alleen programma’s en apps via officiële bronnen zoals de App Store en Google Play. Lees ook waarderingen van anderen over deze programma’s/applicaties.
  • Gebruik geen openbare wifi-netwerken om in te loggen op het internetbankieren of de bank-app. Gebruik het mobiele netwerk van je eigen provider.
  • Zet push-notificaties vanuit de bank-app aan. Je ontvangt dan automatisch berichten van de bank, bijvoorbeeld als je saldo verandert.
  • Controleer de website voor mobiel bankieren van je eigen bank of deze beveiligd is en of het juiste webadres (url) zichtbaar is. 
  • Het webadres moet correct gespeld zijn en beginnen met https://. De ‘s’ staat voor ‘secured’ (= beveiligd). In sommige browsers (bijvoorbeeld Chrome) is https:// niet meer zichtbaar. Als je twee keer op de url in de adresbalk klikt dan wordt https:// wel zichtbaar.
  • Klik niet op links in ongevraagde e-mails, ook al komen ze van de bank of van een op het eerste gezicht betrouwbare organisatie.
  • Verwijder spam en verdachte mails zonder deze te openen.
  • Gebruik een wachtwoord of pincode voor de toegang tot je mobiele telefoon en tablet.
  • Gebruik een andere toegangscode voor de bank-app dan de toegangscode van je telefoon of tablet.
  • Bewaar geen pincodes, beveiligingscodes en dergelijke, zeker niet van mobiel bankieren, op je smartphone of tablet.
  • Als je je telefoon voor onder-houd of reparatie tijdelijk moet afstaan, maak dan een back-up van alle gegevens en reset de telefoon naar de originele fabrieksinstellingen of verwijder alle apps en gegevens. Verwijder eerst de simkaart en – indien aanwezig – de geheugenkaart (SD-card) uit de telefoon en houd deze bij je. Berg je simkaart veilig op! Verwijder apps die je niet gebruikt.

Bron: www.veiligbankieren.nl