Bankieren zonder acceptgiro. Hoe werkt dat?

Internetbankieren
Internetbankieren

Sinds 1 maart 2023 worden er geen acceptgirokaarten meer verstuurd. Dat betekent het definitieve einde van dit betaalmiddel. Gelukkig zijn er alternatieven. Wacht daar niet te lang mee!

Jarenlang was de acceptgiro een gemakkelijke en populaire manier om te betalen. Bedrijven en organisaties stuurden rekeningen met onderaan een gele acceptgirokaart. Hierop stonden relevante gegevens vooraf ingevuld, waardoor de kans op fouten minimaal was. Je hoefde alleen een handtekening te zetten en de acceptgirokaart in een envelop naar de bank te sturen. 

De komst van het internetbankieren bracht veranderingen met zich mee. Steeds meer consumenten betaalden acceptgiro’s digitaal door de gegevens in hun bankprogramma in te voeren. De populariteit van de acceptgirokaart begon gestaag te dalen. Een kleine dertig jaar geleden werden in één jaar nog meer dan 300 miljoen betalingen uitgevoerd via acceptgiro. In 2005 was dat aantal gehalveerd en in 2021 waren het er nog ‘slechts’ 4,3 miljoen. De verwachting is dat dit aantal in 2023 naar 2 miljoen daalt. Ter vergelijking: in 2021 waren er ruim anderhalf miljard digitale overboekingen en ongeveer evenveel incasso’s. Het aantal organisaties dat acceptgirokaarten verstuurt, daalt ook gestaag: van 15.000 in 2021 naar 6000 in 2022.

Stoppen

Voor Currence, de organisatie ­achter de acceptgiro, is deze daling de reden om de stekker er definitief uit te trekken. Aanvan­kelijk zou de acceptgiro al in 2019 verdwijnen, maar dit werd uitgesteld op verzoek van ouderenbonden en de Consumentenbond.

Vanaf 1 januari 2023 stopte de ­levering van acceptgirokaarten. Vanaf 1 maart werden ze niet meer verstuurd en op 1 juni stoppen de banken ook met de verwerking. Dat betekent dat tienduizenden consumenten die nog wél gebruik­maken van de kaarten op zoek moeten naar een alternatief. In veel gevallen zal dat voordeliger uitpakken, want betalen via ­internet of mobiel is gratis; een ­acceptgirokaart naar de bank sturen vaak niet. Zo rekent de Rabobank een euro voor de verwerking (in het Riantpakket is het gratis), bij ING zijn de eerste tien betalingen gratis, daarna kost het €0,75 en bij ABN AMRO betaalt de klant €0,50 voor de verwerking. Bij de Regiobank en SNS is het gratis.

Internetbankieren

Uit onderzoek van MAX Meldpunt blijkt dat tienduizenden ouderen niet internetbankieren. Zij willen of kunnen niet digitaal betalen, ook als ze wel een computer of ­telefoon met bank-app hebben. Daarom doen banken veel moeite om ouderen te helpen met inter­netbankieren. Ze houden bijvoorbeeld digitale spreekuren, bieden financiële zorgcoaches aan of ­adviseurs die bij ouderen thuis langskomen. Een andere oplossing die banken aanbieden: cursussen om te leren internetbankieren. Verder staat op de websites van de meeste banken uitleg over internet­bankieren. Twijfelt u nog? ­Informeer dan eens bij uw bank naar de hulp die ze bieden.

Incasso

Voor wie de voorkeur blijft ­geven aan een fysieke betaling zijn er twee alternatieven. Het eenvoudigst en voordeligst is de incasso. Hierbij geeft u een schriftelijke machtiging – telefonisch kan niet – om eenmalig of doorlopend een bedrag van uw bankrekening af te boeken.

Het aantal incasso’s kan ongemerkt behoorlijk oplopen, waardoor het lastig kan zijn overzicht te houden. U kunt daarvoor een Goedkeuringslijst aanvragen: een overzicht van alle organisaties die het afgelopen jaar geld van uw rekening hebben afgeschreven. Informeer bij uw bank hoe u zo’n lijst kunt opvragen.

Mocht een organisatie ten onrechte geld hebben afgeschreven, dan kan u dat altijd binnen acht ­weken laten terugboeken zonder dat u daar een reden voor op hoeft te geven. Een telefoontje naar de bank is voldoende. Zijn de acht weken voorbij, dan kan een ­onterechte incasso worden ­teruggevraagd via de Melding onterechte incasso. Een incasso­machtiging kan bovendien op ieder moment weer worden ingetrokken met het formulier Rode kaart – intrekken machtiging. Dit is verkrijgbaar bij de bank.

Overschrijving

Een tweede fysiek alternatief voor de acceptgiro is het overschrijvingsformulier. Hierbij ontvangt u van een bedrijf of ­organisatie een papieren rekening en maakt u het geld zelf over. De Betaalvereniging heeft hiervoor een Betaalinstructie opgesteld. Hierin staan alle ­noodzakelijke ­betaalgegevens in de juiste ­volgorde. U kunt deze ­gegevens een-op-een overnemen om fouten te vermijden. Meestal staat er ook een QR-code op de Betaalinstructie. Deze code kunt u scannen met de bankapp op uw smartphone, waarna u kunt betalen. Dit is vooral handig omdat alle noodzakelijke gegevens dan al zijn ingevuld.

Overschrijvingskaarten zijn niet gratis. ABN AMRO rekent €11 voor 22 overschrijvingskaarten en €18,75 voor 25 verzendenveloppen. Bij ING kosten 20 overschrijvingskaarten €6,25 en 20 enveloppen €5. Bij de Rabobank kost een overschrijving een euro en bij de Regiobank en SNS betaalt u €6,50 voor 20 formulieren. Een handmatige overschrijving is dus niet gratis, maar de kosten verschillen weinig tot niets van het insturen van een acceptgiro. Overschrijven is iets meer werk dan een acceptgiro ondertekenen en de kans op fouten is groter, maar wie ­zonder computer of mobiele ­telefoon wil bankieren, kan hiermee toch uit de voeten. 

DNB
DNB
Auteur