Na 53 jaar heb ik mijn bank opgezegd, uit onvrede over service en kosten. Maar hoe krijg ik nou mijn bankgegevens van 2020, om aangifte te doen van mijn werkelijk rendement in Box3? Volgens de klantenservice moet ik hiervoor schriftelijk contact opnemen met de juridische afdeling. Maar die reageert niet. Heb ik recht op mijn oude afschriften?
Dat is nou net de reden dat velen huiverig zijn om naar een andere bank over te stappen. Gaandeweg stuit je op allerlei problemen, die veel ‘gedoe’ met zich meebrengen. Dit is er een van. Vergelijk het maar met de overstap naar nieuwe internetprovider of autoverzekering.
Natuurlijk hebt u recht op allerlei bankafschriften, die nog in het bezit zijn van uw oude bank. Die is zelfs verplicht om ze nog 7 jaar voor u te bewaren. Het jaar 2020 zit daar dus nog in.
Nou ben ik er niet zeker van of u met uw verzoek bij de ‘juridische afdeling’, wel naar het goede adres gestuurd bent. Volgens mij moet u zijn bij de (ING) Klantenservice en dan de afdeling betalen. Het moet wel schriftelijk, met de periode, uw rekeningnummer, uw adres natuurlijk en een kopie van uw ID. Maar bel vooral eerst nog een keer naar de klantenservice, want dit moet toch gemakkelijker kunnen.
Een andere lezer, die ook aan de hand van oude bankafschriften moest aantonen wat haar werkelijke rendement was geweest in Box3, had tot 2022 een rekening bij Aegon. Maar de grote verzekeringsmaatschappij ASR heeft Aegon Nederland, overgenomen. In die boedel zat ook het bankbedrijf Knab, waar veel mensen een spaar- of beleggingsrekening hadden. ASR heeft de activiteiten van Knab inmiddels alweer doorverkocht aan een Oostenrijkse bank…Maar ASR heeft beloofd dat ze de vroegere klanten van Aegon en Knab nog wel zullen helpen, bijvoorbeeld met hun oude afschriften. U kunt ASR via de klantenservice bereiken.
Voor vragen was het domein Mijn Aegon beschikbaar. Maar dat gaat per 1 januari uit de lucht. Aegon wordt helemaal Amerikaans. De naam gaat ook verdwijnen.