PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

De Grote Plus Fiets Test 2011: Deel 1

Fietsen met trapondersteuning zijn populairder dan ooit. Tientallen modellen overspoelen dit jaar de markt. Maar krijgt u waar voor uw geld?

De test

“Heerlijk! Alsof u in een luie stoel zit en af en toe wat moet trappen”, zegt een van onze Plus-testers als ze na een ritje over de Amerongse Berg van haar fiets stapt. Een ander model valt juist weer tegen. “Zeker gezien de prijs.” De prijskaartjes van de e-bikes liegen er namelijk niet om. U bent al gauw €1500 kwijt en de prijzen lopen gemakkelijk op tot zo’n €3000. Toch worden er steeds meer fietsen-met-een-duwtje-in-de-rug verkocht. Vorig jaar stapten er 150.000 landgenoten op een nieuwe e-bike: 30 procent meer dan het jaar ervoor. Het aanbod is enorm: dit seizoen komen er ruim honderd nieuwe modellen op de markt.

Twaalf modellen zijn door ons aan een kritische test onderworpen. Dat deden we in samenwerking met onze lezers, die zich na een oproep massaal meldden. Veertien testrijders gingen de uitdaging aan, tijdens een frisse dag in januari. Op ons tien kilometer lange testparcours bij de Amerongse Berg ging het bergop en bergaf, over verharde en onverharde wegen. De veertien trapten die dag in totaal 720 kilometer weg, een deel daarvan zelfs zónder trapondersteuning, omdat niet alle accu’s de beloofde actieradius waarmaakten.

De testcriteria

De testrijders hebben de fietsen beoordeeld aan de hand van vaste criteria zoals:

  • Rijeigenschappen: stabiliteit, sporing, bochtengedrag; kracht van de elektromotor en de werking van de ondersteuning in de verschillende standen.
  • Comfort: bijgeluiden van de ondersteuning, zadel, vering en instelbaarheid stuur.
  • Functionaliteit en bediening: werking remmen, versnellingen, schakelen en bereikbaarheid diverse versnellingen.
  • Afwerking en uitrusting: lak en onderdelen voor zover direct te beoordelen.

De op onderdelen gescoorde punten zijn omgerekend naar een gewogen eindcijfer. Daarbij wegen bijvoorbeeld de rijeigenschappen zwaarder mee dan de afwerking en uitrusting. Om de vergelijking zo zuiver mogelijk te houden zijn de fietsen ingedeeld in twee groepen: zes modellen zijn goedkoper dan €2000, zes duurder.

De uitslag

Bikkel Ibee 3

Verkoopinfo: www.bikkelbikes.com, T 0495–54 72 21.
Prijs: €1679.
Techniek: accu Li-ion 11,5 Ah (Ampère-uur) in bagagedrager, elektromotor 180 watt in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf, Vbrake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 24,5 kg.
Opgegeven actieradius: 30 tot 100  km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Oordeel: De accu in de bagagedrager rammelt, de voorvering is wat slap, stevige trapondersteuning, met een bijna lege accu werd de ondersteuning wat schokkerig, rijdt zonder ondersteuning soepel, display is niet duidelijk en moeilijk te bedienen, de afwerking van de fiets is verder netjes.

Plus en min:
+ gunstige prijs
+ nette afwerking
-  ondersteuning niet soepel
-  slappe voorvering

Cijfer: 6,1

---

Gazelle Orange Pure Innergy

Verkoopinfo: www.gazelle.nl, T 0900–707 07 07 (€ 0,10 pm).
Prijs: €1699.
Techniek: accu Li-ion 7 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 watt (brons) in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf, V-brake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 24,8 kg.
Opgegeven actieradius: maximaal 120 km.
Oplaadtijd:
5 uur.
Oordeel: De fiets rijdt rustig en stabiel, licht rammelende accu, trapondersteuning doet het prima, aandrijving wordt aangestuurd door aantal trapomwentelingen, remmen en versnelling werken prima maar de versnelling is wel wat zwaar te bedienen, vlot model, de fiets is voorzien van een brons-accu maar tegen meerprijs is ook zilver (324 watt) of goud (396 watt) leverbaar met een hogere actieradius. De fiets is compleet en mooi afgewerkt.

Plus en min:

+ goede rijeigenschappen
+ goede trapondersteuning
-  accu rammelt
-  versnelling is wat zwaar te bedienen

Cijfer: 7,4

---

Puch Radius Plus

Verkoopinfo: www.puch-fietsen.nl, T 0900–202 57 64.
Prijs: €1499.
Techniek: accu Li-ion 10 Ah in bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf, V-brake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 25,2 kg.
Opgegeven actieradius: 50-60 km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Oordeel: De fiets rijdt stabiel en remmen en versnellingen doen hun werk zoals het behoort, trapondersteuning: stand 1 te verwaarlozen maar in stand 2 vooral bij rustig rijden te krachtig, motor maakt in vergelijking met andere fietsen wel iets meer geluid, afwerking is redelijk, lasnaden zijn duidelijk zichtbaar, testers missen een snelheidsmeter en kilometerteller.

Plus en min:
+ gunstige prijs
+ stabiele fiets
-  geen kilometerteller
-  motor maakt bijgeluid

Cijfer: 6,7

---

QWIC Trend 2

Verkoopinfo: www.qwic.nl, T 020–630 65 40.
Prijs: €1399.
Techniek: accu Li-ion Polymeer 10 Ah (36 volt: 360Wh) onder bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnelingsnaaf, V-brake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 26,8 kg.
Opgegeven actieradius: tot 100 km.
Oplaadtijd: 3,5 uur.
Oordeel: De QWIC rijdt prima en zonder ondersteuning, ondersteuning doet in stand 1 niet veel maar zodra stand 2 wordt aangezet schiet de fiets vooruit, aandrijving is niet gelijkmatig en duidelijk hoorbaar, remmen en versnelling doen het prima, minpunt is dat de leverancier de fiets een beetje slordig rijklaar had gemaakt, de bagagedrager en standaard zaten los en de bedrading was niet goed aangelegd, de fiets is ook met 26-inch-wielen leverbaar voor een nog lagere instap, voor fietsers met korte benen.

Plus en min:

+ lage prijs
+ remmen en versnelling werken naar behoren
-  bijgeluid in aandrijving
-  ondersteuning niet gelijkmatig

Cijfer: 6,7

---

Sparta E-motion C3

Verkoopinfo: www.sparta.nl, T 055–357 87 00.
Prijs: €1749.
Techniek: accu Li-ion 10 Ah onder de bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf, V-brake voor en Rollerbrake achter.
Gewicht: 27 kg.
Opgegeven actieradius: 40-80 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Oordeel: Degelijke en kwalitatief goed afgewerkte fiets, rijeigenschappen zijn goed en zeer stabiel, door de korte bouw zit u relatief rechtop, zadel zit zeer comfortabel,  ondersteuning is krachtig, onderbreking van de ondersteuning bij plotseling remmen wekt verwarring, remmen en versnelling zijn goed, minder mooie lasnaden, slappe koplamp en het ontbreken van een teller. Sparta laat weten dat de testfiets een prototype was. Bij productiemodellen zijn de lasnaden netjes. Sparta levert tegen een meerprijs van €250 een extra accu, waarmee de capaciteit wordt verdubbeld.

Plus en min:
+ duurzaam
+ comfortabel rijgedrag
-  zichtbare lasnaden
-  geen snelheidsmeter

Cijfer: 7,7

---

Union Switch

Verkoopinfo: www.union.nl, T 010-409 11 80.
Prijs: €1699.
Techniek: accu Li-ion 7 Ah onderbagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf, V-brake en Rollerbrake-rem.
Gewicht: 25,7 kg.
Opgegeven actieradius: tot 75 km.
Laadtijd: 4 uur.
Oordeel: Rijeigenschappen zijn van redelijk tot goed, trapondersteuning onregelmatigheid in stand 1 is de ondersteuning matig maar in stand 2 en 3 schiet hij vooruit, ondersteuning stopt ook nog weleens onverwacht, na het remmen is er even tijd nodig om weer mee te werken, Union heeft de software intussen verbeterd, comfortabel qua zitpositie en instelmogelijkheden, minpunten: bijgeluiden van de aandrijving en de rammelende accu in de bagagedrager (ook dit heeft Union aangepast), de fiets schakelt uitstekend en heeft voldoende versnellingen, de remmen zijn goed.

Plus en min:
+ gunstige prijs
+ comfortabel
- ondersteuning niet gelijkmatig
- accu rammelt

Cijfer: 6,4

Noot van de redactie:
Sommige lezers hebben ons gevraagd waarom er geen Giant e-bike is getest. Dat zit zo. Plus Magazine is afhankelijk van testfietsen die door fietsfabrikanten ter beschikking worden gesteld voor de test. Helaas was er op de dag van de test geen Giant beschikbaar. Daardoor kon deze fiets helaas niet meegenomen worden in de test.

De test gaat hier verder:

Bron(nen):
  • Plus Magazine

Reactie toevoegen