Ik krijg de rekeningen van een ander

Mijn moeder wordt al maanden lang bestookt met rekeningen van twee mobiele nummers van Telfort, met een andere naam. Het gaat alles bij elkaar om duizenden euro’s. De gevolgen laten zich raden: ze krijgt incassobrieven, internet en vaste telefoon zijn bij haar afgesloten.

We hebben gebeld, gemaild, en iedere keer zegt Telfort dat ze geen facturen meer zullen sturen, maar het helpt niets. Gisteren kreeg ze weer een rekening van een onbekende, nu voor €1016 euro. Wat te doen, hoe is dit mogelijk. Kan iedereen maar een abonnement afsluiten en dan een ander adres opgeven?

Slachtoffer van fraude
Nou allereerst: Telfort heeft inmiddels alle aanmaningen stop laten zetten. Ze vinden het heel vervelend dat uw moeder dit allemaal heeft moeten doormaken. Nader onderzoek van het telecombedrijf heeft uitgewezen dat uw moeder de abonnementen helemaal niet heeft afgesloten. Ze is het slachtoffer van mensen die een vals adres hebben opgegeven, toen ze hun abonnement afsloten.

Legitimatie niet voldoende
Telfort is een onderdeel van KPN. Beide bedrijven kennen natuurlijk het probleem dat er ‘een kleine groep mensen’ is, die hun belkosten afwentelen op een ander. Om dat helemaal uit te sluiten is verplichte identificatie met een paspoort, zoals dat in de winkels gebeurt, niet voldoende. De verkoper weet dan wel welke persoon ze voor zich hebben, maar niet waar die woont.

Adresfraude
Tenslotte kan die kort daarvoor verhuisd zijn. Telfort: ,,We voeren verschillende checks uit bij de aanschaf van abonnementen, maar er zijn nu eenmaal mensen die met verkeerde intenties zo’n check weten te omzeilen. Wij blijven alert en proberen onze processen om adresfraude voor te zijn, waar mogelijk aan te scherpen. Daarbij maken wij wel de afweging dat het mogelijk moet blijven voor klanten, die te goedertrouw zijn, om in de winkel een abonnement af te sluiten.”

Bron(nen):
  • geldenrecht.nl