Lekker op weg met de caravan!!

We gaan er weer op uit met de caravan. Maar zijn de banden wel op spanning? En wat doen we als de boel in de slinger raakt? Zeven problemen en zeven oplossingen.

#1 Verkeerd of te zwaar beladen

Wat kan er fout gaan? Boete, slingeren
Wie te veel meesleept en de caravan te zwaar belaadt, riskeert een boete van €90 tot €300. Volgens de ANWB wordt tijdens de uittocht op de uitvalswegen regelmatig gecontroleerd. Dus u bent gewaarschuwd. Volgens de wet mag de beladen caravan niet zwaarder wegen dan de auto, maar de ANWB adviseert een maximaal caravangewicht van 75 procent ten opzichte van de auto.

Ook gevaarlijk is het verkeerd beladen. Het gewicht van de caravan zelf is niet altijd gelijk verdeeld, bijvoorbeeld door een watertank of een keuken aan één kant. Dat is iets om bij de belading rekening mee te houden. Doet u dat niet, dan raakt de caravan in onbalans en dat vergroot de kans op slingeren.
Let ook op de verhouding tussen het gewicht van de voor- en achterkant van de caravan.  Deze kunt u nameten met een zogeheten kogeldrukmeter. Als advies geldt een kogeldruk tussen de 5-10 procent van het gewicht van de beladen caravan. De kogeldruk staat meestal vermeld naast de stekkerdoos op een plaatje op de auto: naast de hoofdletter S staat een getal en dat is de maximale kogeldruk. Ga daar tegenaan zitten, maar er niet overheen. Vooral een te lage kogeldruk verhoogt de kans op slingeren. Een te hoge kogeldruk rijdt vervelend.

#2 Te hard rijden

Wat kan er fout gaan? Boete, slingeren
Tot 30 km/u te hard kost u €22 tot €304, daarboven beslist het Openbaar Ministerie. In Nederland mag u op de snelweg met de caravan niet harder rijden dan 90 kilometer per uur. Mocht u met de caravan te hard langs wegwerkzaamheden zoeven, dan pakt de boete in de regel hoger uit. Wie meer dan 30 kilometer per uur te hard rijdt, krijgt een boete op maat van het Openbaar Ministerie en riskeert een rijontzegging. In het buitenland gelden andere maximumsnelheden op de snelweg.
België  
120 km/u (tot 3500 kg)
Luxemburg
90 km/u
Duitsland 
80 km/u (tenzij gekeurd door TüV, dan 100 km/u)
Oostenrijk
100 km/u
Zwitserland    
80 km/u
Spanje 
80 km/u
Frankrijk
130 km/u
Italië 
80 km/u

#3 Slechte of zachte banden

Wat kan er fout gaan? Boete, klapband
Te oude banden of banden met een slechte ­spanning remmen slechter, vergroten de kans op slingeren of een klapband, slijten sneller en rijden minder zuinig. Veel mensen denken dat een te ­harde band sneller klapt, en een zachte band beter veert. Maar dat is dus niet zo. Een zachte band beweegt juist meer, wordt warmer en krijgt meer druk op één plek te verwerken. De juiste bandenspanning hoort in het instructieboekje te staan. Kunt u die niet vinden? Dan geldt als algemeen ­advies een minimale spanning van 3 bar die kan oplopen tot 4,5 bar. Dit is afhankelijk van het type caravan waarmee u rijdt.
Vergeet niet tijdens uw vakantie de banden regelmatig te controleren, vooral voor aanvang van de terugreis. Veranderingen in het weer kunnen veel invloed hebben op de bandenspanning.

Te weinig profiel is meestal niet het probleem met caravanbanden. Daarvoor maken ze te weinig kilometers. Verdroging door de zon is een groter probleem, let daarom op scheurtjes die vaak het eerst tussen de zijkant en het rolvlak van de band verschijnen. Slechte banden kunnen een boete opleveren van €90 tot €300. Nieuwe banden zijn banden uit het c-segment voor lichte vrachtauto’s en hoeven niet meer te kosten dan €200.

[ITEMADVERTORIAL]

#4 Gas geven bij slingeren

Wat kan er fout gaan? Nog meer slingeren, ongelukken
Het is een hardnekkig misverstand, maar veel chauffeurs denken dat ze bij slingeren de caravan met wat extra gas ‘uit de slinger’ kunnen trekken. Een kansloze actie die naar verluidt ooit gedemonstreerd werd met een zware auto en een veder­lichte caravan. Alleen dán kan het! Maar de meeste gewone auto’s zijn te licht en de caravans te zwaar om dit kunstje te flikken.
Wat dan wel? Even heel hard remmen. Dus niet een beetje, nee, echt een noodstop en die 1-1½ seconden volhouden. Daarna rustig door proberen te rijden. Met wat geluk stopt de caravan dan een fractie van een seconde en ‘trekt’ u daarna de slinger er weer uit.

#5 Bergop op de koppeling, bergaf op de rem

Wat kan er fout gaan? Koppelingsplaten of rem kapot
Bergop file rijden met een caravan is een vak apart. Bergaf zonder file ook. Met een file bergop is de kans groot dat u ‘op de koppeling’ steeds een metertje mee opschuift. Niet doen! Tegen de tijd dat u boven bent, branden de koppelingsplaten door. Mocht u een brandlucht ruiken, zet dan de auto in z’n vrij en hoop dat u er op tijd bij bent. Voorkomen kan natuurlijk ook. Door niet iedere keer een metertje mee op te schuiven, maar af en toe eens een gat van een paar honderd meter te laten vallen en dan weer door te rijden. Al kan dit achter u wel ­irritatie oproepen. Op een steile helling kunt u – als het mogelijk is – de caravan ook af en toe een beetje laten scharen. Dan trekt uw caravan niet zo aan de auto.

Ga bergaf in de dezelfde versnelling als bergop, is het advies. Een te hoge versnelling kan ertoe leiden dat u te hard gaat rijden en gaat slingeren. Van ­bovenaan de berg tot onderop op de rem gaan staan is ook geen goed idee. Die worden dan veel te warm en kunnen zelfs doorbranden, waardoor u helemaal niet meer kunt stoppen. Advies: beheerst sturen, niet te hard willen rijden en afremmen op de motor. Het ‘nieuwe rijden’ (zuinig in de hoogste versnelling) is met de caravan trouwens geen goed idee. In een lagere versnelling verbruikt u misschien wat meer benzine, maar smeert de boel ook beter door en dat kunnen de meeste auto’s die met de caravan extra aan het werk worden gezet goed gebruiken.

#6 Slechte voorbereiding

Wat kan er fout gaan? Boetes, ongemakken, ongelukken
Het blijkt nogal eens te ontbreken aan goede spiegels. Daarop wordt nauwelijks gecontroleerd, maar het is wel belangrijk. Hoe weet u of de spiegels breed genoeg zijn? Ga gehurkt achter de caravan zitten en kijk of u langs de caravan in de spiegels kunt kijken. Zo is het makkelijker te beoordelen dan vanuit de auto.
Gaat u de eerste keer rijden om de belading van de caravan testen? Doe dat dan eerste zonder stabilisator om een goede indruk te krijgen, zet daarna pas de stabilisator erop. De auto krijgt er door de extra ballast flink van langs, dus een extra onderhoudsbeurt voor vertrek is geen overbodige luxe.

#7 Achteruit rijden en te veel sturen

Wat kan er fout gaan? Gestuntel, schade
“Een klein stukje nog, ja, ja… Beetje naar links, naar links, ho, ho!” Krraaak!! Herkenbaar? Sommige chauffeurs kunnen toveren met zo’n log ding, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Een paar regels. Rij niet te hard achteruit. Stapvoets is het maximum. Geen of nauwelijks gas geven. En niet te veel sturen. Een caravan werkt namelijk als een soort extra stuurbekrachtiging. Gaat de caravan de verkeerde kant op? Stuur met de fout mee. Denk niet dat u in één keer drie meter achteruit en een meter opzij kunt om in te parkeren. Dat moet met een paar keer steken. Passagiers kunnen aanwijzingen geven over de afstand tot een obstakel, maar kunnen beter niet zeggen hoe iemand moet sturen. Dat is aan de chauffeur. Een cursus kan helpen om de stuurmanskunst te vergroten.

Met dank aan Albert Postma van de ANWB.

Training: manoeuvreren met de caravan
Nog wat wat tips en ­oefening nodig bij het ­rijden met de caravan? Speciaal voor lezers van Plus Magazine biedt de ANWB de caravan-­manoeuvreer-training aan met ruim 15 procent korting. U betaalt €125 in plaats van €147,50.
Deze aanbieding is ­geldig als u de training volgt op doordeweekse dagen in juni, juli en ­augustus 2010. De prijs is inclusief koffie, thee, een certificaat en een naslagwerk. Deelname met uw eigen auto en caravan. Desgewenst kunt u een caravan huren vanaf €29. Partner meenemen? Geen probleem; vanaf €15 mag de partner met het hele programma meelopen.
Meer informatie: T 088-269 64 68 (boeken o.v.v. Actiecode 1224). Deze aanbieding is niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen. Geen restitutie bij reeds gedane boekingen.

Auteur