Moeite met instappen: zo kunt u blijven rijden

Ook als het lichamelijk wat minder wordt, hoeft autorijden geen probleem te zijn. Maak het uzelf makkelijk met kleine of grote aanpassingen. Er is veel meer mogelijk dan u denkt.

In en uitstappen

Moeite met in en uit de auto stappen? Een draaikussen biedt de uitkomst. Met dit kussen op een draaiende schijf kunt u zijwaarts op de stoel gaan zitten, met de benen buiten de auto, en vervolgens naar binnen draaien. Het draaikussen is te gebruiken op de autostoelen met een vlakke zitting. Ook praktisch: een extra stevige handgreep boven de deuropening. Standaard-handgrepen zijn meestal niet sterk genoeg om het volledige lichaamsgewicht te dragen. Ook is een doorlopende, stalen handgreep mogelijk: u grijpt daarmee nooit mis.

Zicht rondom

Is het lastig om de nek goed te draaien en in de dode hoek te kijken? Extra spiegels zorgen ervoor dat u toch alles kunt zien. Bestuurders die problemen hebben met hun nek of rugwervels kunnen zo toch veilig bijven rijden.

Sturen

Als sturen te zwaar wordt, kan een gespecialiseerde auto-aanpassingsbedrijf het stuur lichter te bedienen maken. U heeft dan nog maar de helft van de kracht nodig. Is dat nog te zwaar, dan is een joystick bediening een optie. Met een minimale beweging aan een klein pookje kunt u daarmee de auto besturen. Desnoods kan de auto zelfs met de voeten bestuurbaar worden gemaakt. Ook de bediening van de pedalen kan lichter.

Bediening

Een hersenbloeding of hersen-infarct (cva) kan een blijvende verlamming tot gevolg hebben: soms links, soms rechts. Dan is het een uitkomst wanneer de bediening van de auto volledig met de ''goede kant'' kan gebeuren. Voorwaarde is dat de auto al een automatische versnelling heeft. Ook zijn extra rijlessen nodig, omdat het geheel anders rijdt in een auto met bijvoorbeeld het gaspedaal of de rem links. Daarna volgt een rijtest met een deskundige van het CBR. Die kijkt of de bestuurder veilig in de aangepaste auto kan rijden. Op het rijbewijs komt te staan welke aanpassingen.

Verplichte rijbewijskeuring

  • Goed om te weten: op 1 januari 2014 verschuift de leeftijdsgrens voor de verplichte rijbewijskeuring van 70 naar 75 jaar. In het januarinummer leest u er meer over.
  • Waar te koop? Voor een kleine aanpassing zoals een draaikussen kunt u terecht bij thuiszorgwinkels en op het internet. Een draaikussen is er vanaf €20,-. Voor grotere aanpassingen zijn er gespecialiseerde bedrijven. Hier kunt u met een vrijblijvende offerte aanvragen. U vindt deze bedrijven via internet ( zoek op aanpassingsbedrijf auto)

Wat mag u wel en niet aanpassen?

Iedere verandering in de auto die gevolgen heeft voor de veiligheid moet de goedkeuring hebben van de RDW. Extra handgrepen, een draaikussen en een lift installeren voor een scootmobiel mag altijd. Maar bijvoorbeeld de voetbediening omzetten naar handbediening is een zaak voor de RDW. Meestal keurt de RDW de auto bij het aanpassingsbedrijf. De RDW geeft de goedkeuring van de wijzigingen aan op het kentekenbewijs.

Worden aanpassingen aan de auto vergoed?

  • Als u niet meer kunt autorijden door lichamelijke klachten, kunt u bij de gemeente aankloppen voor een bijdrage vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). De gemeente bepaalt zelf welke oplossing ze aanbiedt. Dit kan bijvoorbeeld ook taxivervoer zijn. Ingrijpende aanpassingen aan de eigen auto worden bij ouderen vaak niet vergoed.
  • Voor werknemers ligt het anders. Als u voor uw werk geregeld moet reizen, is een aangepaste auto goedkopers dan een taxivergoeding. Bespreek dit met het UWV. Medische redenen zijn soms een grond om toch een WMO-vergoeding te krijgen. Zeker als uw huisarts hiervoor een brief meegeeft, is er een kans op vergoeding.
  • Vraag een vrijblijvende offerte bij een auto aanpassingsbedrijf voordat u naar de gemeente stapt. U kunt dan een volledige aanvraag indienen bij het WMO-loket.
  • Sommige aanpassingen vanwege een zieke of handicap zijn in 2013 nog aftrekbaar als ziektekosten, daarna niet meer. Stuurbekrachting en automatische transmissie zijn niet aftrekbaar.

    Bron(nen):
    • geldenrecht.nl