Stelling: Een maximum snelheid van 20 km/u voor fietsers binnen de bebouwde kom is een goed idee

Het wordt drukker op de fietspaden en dat betekent dat de veiligheid van fietsers soms in het geding komt. Een maximumsnelheid op het fietspad is volgens ANWB-directeur Frits van Bruggen de oplossing. 

Door de coronacrisis is de verkoop in het aantal fietsen en e-bikes enorm gestegen. Een mooie ontwikkeling, maar passen al die fietsers wel op het fietspad? Het beleid voor snelle e-bikes en speed pedelecs is nu dat ze op de rijbaan moeten rijden. Dat is levensgevaarlijk, volgens Frits van Bruggen. “Een Porsche moet in een woonwijk ook 30 kilometer per uur rijden. Dan kun je ook zeggen: op de fietspaden in de stad maximaal 20 kilometer per uur en op de fietssnelwegen tussen steden mag je 45 kilometer per uur”, zegt hij op de site van de ANWB.

Voor de coronacrisis was al berekend dat het aantal verkeersdoden de komende vijftien jaar fors zou toenemen als er geen maatregelen worden genomen. Toen was er tijd om de fietspaden aan te passen, maar volgens Van Bruggen is die tijd er nu niet meer en moet er snel iets veranderen.

Het voorstel van de ANWB: 

"We willen dat op sommige fietspaden binnen de bebouwde kom een maximum snelheid wordt ingesteld omdat:

  • De fietspaden daar smal en druk zijn;
  • er veel conflicten ontstaan én;
  • omdat we het belangrijk vinden om ernstige fietsongevallen te voorkomen.

Deze maximum snelheid geldt niet voor alle fietspaden binnen de bebouwde kom. Er kan gedifferentieerd worden in de snelheidslimiet."

Snelheid niet het probleem

De Fietsersbond is geen voorstander van een maximumsnelheid. De Bond ziet de drukte ook, maar denkt dat controle op de overschijding van de 20 km/u niet te handhaven is. Daarnaast is het de vraag of de fietsers het probleem zijn: "We vragen ons af of het echt iets oplost en of de snelheid het daadwerkelijke probleem is. Wel zijn we positief over het feit dat de ANWB pleit voor meer fietspaden. De toename van het aantal verkeersdeelnemers is namelijk wel een probleem", zegt Wim Bot van de bond tegen Editie NL. "Fietspaden zijn vaak te smal, maar wij zetten juist in op het verlagen van de snelheid van auto's. Zo ben je in staat om fietsers en snorfietsers op rijbaan mee te laten rijden en fietsers meer ruimte te geven."

Bron: ANWB, EditieNL.
 

Reactie toevoegen

154 Comments

Door d de Bruin Dick (niet gecontroleerd) op za, 11-7-2020 - 16:20

Heel veel mensen denken dat zij goed fietsen, maar dat valt zwaar tegen
Dikwijls hebben ze moeite met sturen, en/of uitwijken ,een hand uitsteken, durven ze niet, en gaan slingeren
Ze zitten wel op de fiets, en rijden erop, maar als je in een tel iets moet beslissen vallen ze door de mand

Door Eede van Beekum... (niet gecontroleerd) op vr, 10-7-2020 - 18:21

Wat mij betreft 15 km Max.

Door kees (niet gecontroleerd) op vr, 10-7-2020 - 14:35

word met de dag gekker

Door Postma (niet gecontroleerd) op vr, 10-7-2020 - 14:10

Niet alleen binnen de bebouwde kom, maar op alle smalle fietspaden.En die zijn er nog veel te veel! Op brede fietspaden zou je wel iets sneller kunnen.

Door Relodabeach (niet gecontroleerd) op vr, 10-7-2020 - 12:44

Iedereen die een fietshelm wil opzetten, geen probleem, alsook kleine kinderen.
Men kan beter ook de oudere mensen die vroeger niet zo veel met de fiets weggingen
een cursus geven, daar ik zie dat sommige ouderen veel te snel rijden met hun Ebike.
Dus laat ons fietsers onze vrijheid houden zonder-- helm, wat er tegenwoordig aan de hand is in Nederland weet ik niet maar, we worden bekont op onze vrij-veiligheid!

Door Jac Schoenmakers (niet gecontroleerd) op do, 9-7-2020 - 21:03

ook buiten de bebouwde kom

Door Annet (niet gecontroleerd) op do, 9-7-2020 - 19:23

Waarom fietsers zo hard te laten rijden terwijl een scootmobiel soms maar 13 km per uur mag. Ze rijden ook van hot naar her en naders iedereen een verzekeringsplaatje erop zodat ze ook bekeurd kunnen worden en daardoor voor auto's ook beter te handelen zijn.

Door M.Stienstra (niet gecontroleerd) op do, 9-7-2020 - 11:36

Bij fietsen voor je plezier hoort de wind in je haren. De huidirritatie door de druk van de banden is ook geen pretje. Daar heb ik graag wat extra risico voor over.
Anders worden het bekeuringen of de auto. Net wat het goedkoopste is.
Wanneer dat niet kan

Door M.Stienstra (niet gecontroleerd) op do, 9-7-2020 - 11:32

Met helmplicht ga ik niet meer fietsen. Dan liever het milieu belasten met extra autokm. Gezonder zal ik er dus ook niet van worden.

Door Anca Veldpaus (niet gecontroleerd) op wo, 8-7-2020 - 21:00

20 km. Is veilig, overzicht blijft goed, hobbels en gaten in het wegdek zijn goed te doen, onverwacht remmen is dan nog goed mogelijk. Dit alles zonder heel hard te vallen.