Stelling: Een maximum snelheid van 20 km/u voor fietsers binnen de bebouwde kom is een goed idee

Getty Images

Het wordt drukker op de fietspaden en dat betekent dat de veiligheid van fietsers soms in het geding komt. Een maximumsnelheid op het fietspad is volgens ANWB-directeur Frits van Bruggen de oplossing. 

Door de coronacrisis is de verkoop in het aantal fietsen en e-bikes enorm gestegen. Een mooie ontwikkeling, maar passen al die fietsers wel op het fietspad? Het beleid voor snelle e-bikes en speed pedelecs is nu dat ze op de rijbaan moeten rijden. Dat is levensgevaarlijk, volgens Frits van Bruggen. “Een Porsche moet in een woonwijk ook 30 kilometer per uur rijden. Dan kun je ook zeggen: op de fietspaden in de stad maximaal 20 kilometer per uur en op de fietssnelwegen tussen steden mag je 45 kilometer per uur”, zegt hij op de site van de ANWB.

Voor de coronacrisis was al berekend dat het aantal verkeersdoden de komende vijftien jaar fors zou toenemen als er geen maatregelen worden genomen. Toen was er tijd om de fietspaden aan te passen, maar volgens Van Bruggen is die tijd er nu niet meer en moet er snel iets veranderen.

Het voorstel van de ANWB: 

"We willen dat op sommige fietspaden binnen de bebouwde kom een maximum snelheid wordt ingesteld omdat:

  • De fietspaden daar smal en druk zijn;
  • er veel conflicten ontstaan én;
  • omdat we het belangrijk vinden om ernstige fietsongevallen te voorkomen.

Deze maximum snelheid geldt niet voor alle fietspaden binnen de bebouwde kom. Er kan gedifferentieerd worden in de snelheidslimiet."

Snelheid niet het probleem

De Fietsersbond is geen voorstander van een maximumsnelheid. De Bond ziet de drukte ook, maar denkt dat controle op de overschijding van de 20 km/u niet te handhaven is. Daarnaast is het de vraag of de fietsers het probleem zijn: "We vragen ons af of het echt iets oplost en of de snelheid het daadwerkelijke probleem is. Wel zijn we positief over het feit dat de ANWB pleit voor meer fietspaden. De toename van het aantal verkeersdeelnemers is namelijk wel een probleem", zegt Wim Bot van de bond tegen Editie NL. "Fietspaden zijn vaak te smal, maar wij zetten juist in op het verlagen van de snelheid van auto's. Zo ben je in staat om fietsers en snorfietsers op rijbaan mee te laten rijden en fietsers meer ruimte te geven."

Bron: ANWB, EditieNL.
 

Auteur