Stelling: Er moeten meer radarcontroles en surveillances op snelwegen komen

Intensievere verkeerssurveillance op risicovol rijgedrag kan ervoor zorgen dat de sterke groei van het aantal ongevallen op de Nederlandse snelwegen wordt teruggedrongen. Dit blijkt uit een rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Maar is dit nodig?

SWOV heeft onderzoek gedaan naar hoe de huidige aanpak van de verkeershandhaving op Nederlandse autosnelwegen geoptimaliseerd kan worden. Verhoudingsgewijs zijn de snelwegen veilige wegen, maar de afgelopen jaren is dit wel verminderd: het aantal geregistreerde ongevallen neemt toe.

De aanpak van de verkeershandhaving is geanalyseerd, waarbij gekeken is naar de efficiëntie, effectiviteit en acceptatie door burgers. Het huidige beleid en de handhaving in de praktijk zijn daarvoor onderzocht.

De conclusie van het onderzoek is dat gerichte handhaving op risicovol rijgedrag kan leiden tot veiliger verkeersgedrag en tot minder ongevallen. In 2017 werd driekwart van de locaties voor radarcontrole uitgekozen met als doel opsporing van algemene criminaliteit. SWOV stelt dat een betere monitoring van de effecten van radarcontroles leidt tot een betere verkeersveiligheid. 

In de afgelopen vijf jaar is het aantal ongevallen op Nederlandse autosnelwegen verdubbeld van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Daarbij vielen ook meer doden. Een te hoge snelheid en afleiding zijn de belangrijkste oorzaken. SWOV vermoedt dat afleiding voornamelijk te maken heeft met de smartphone en mogelijk door de afgenomen handhaving van politie.

In 2018 vielen er in totaal 647 doden in het verkeer, waarvan 81 op snelwegen in het land. Ter vergelijking: in 2014 waren dat er nog 19 minder. 

Wat denkt u: zullen extra gerichte radarcontroles de snelwegen veiliger maken?

Bron(nen):

Reactie toevoegen

12 Comments

Door Nico (niet gecontroleerd) op za, 14-12-2019 - 10:47

Op een aantal snelwegen heb je al camera's breidt dit aantal uit ,en ga op het zien van de beelden bekeuren,misschien komen we dan ook af van die onnodige links rijders

Door Paul (niet gecontroleerd) op vr, 13-12-2019 - 08:59

Als 100km per uur op het autowegennet wordt afgesproken, nodig voor net dat beetje stikstof vermindering om bouw of andere economische activiteiten mogelijk te houden, dan moet je dit ook controleren of afdwingen. Anders blijkt over een jaar dat het geringe effect nog veel geringer is omdat bijvoorbeeld de helft van de auto's sneller dan 100 km/uur blijft rijden.
Trouwens als iedereen (gedwongen) 100 km/uur rijdt levert het waarschijnlijk minder files op en gaat de verkeersveiligheid er zeker op vooruit. Het levert minder doden en gewonden op. Dit laatste zou iedereen moeten motiveren. En plaats over het volledige autowegennet (aan de vele stellages over de weg voor o.a. matrixborden) camera's et trajectcontrole, zodat de pakkans de 100% benadert. Dan pas zal iedereen zich aan de 100 houden en zul je merken hoe prettig het op de weg zal worden. Zelf ondervonden in de USA, waar op 6 baans autowegen vrijwel iedereen zich aan deze snelheid (60 mijl) moet houden en dit ook doet. (Extreem hoge boete bij overtreding en goede controle).

Door Jan v Dongen (niet gecontroleerd) op wo, 11-12-2019 - 10:27

Er moet een aparte afdeling voor controle komen op het verkeer.
Dus een verkeersbrigade die los van de politie boetes uitdeelt.
Aso moeten zwaar worden aangepakt. Verbod op autorijden voor jaren.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op di, 10-12-2019 - 17:47

Vooral hufters in het verkeer strenger aanpakken!

Door Frans Plevier (niet gecontroleerd) op wo, 27-11-2019 - 17:33

Controles betalen zichzelf makkelijk terug naar mijn mening. Je zou het zelfs kunnen uitbesteden en dan houd je nog geld over.

Door G.W.Vos (niet gecontroleerd) op vr, 8-11-2019 - 17:47

Het is duidelijk dat men "geen tijd" meer heeft dus waarom al die snelheids beperkingen.
In mijn dorp Monster is een stukje weg 30 Km vanwege een school, een zwembad, een gehandicapten dagverblijf, maar omdat de mensen geen tijd hebben word hier gewoon ruim 70 gereden.
Gelukkig heeft de politie geen tijd om te handhaven dus gaat het steeds net goed.

Door C.Coumans (niet gecontroleerd) op zo, 27-10-2019 - 12:05

Het zijn natuurlijk de notoire hardrijders die geen heil zien in meer en strengere controles op te hard rijden maar overal waar dat gebeurt zie je de ongelukken afnemen, zeker de zware met dodelijke afloop. Je zou maar slachtoffer worden van zo’n hardleerse verkeersdeelnemer. (hufter). Meer controle en zwaarder straffen helpt ongetwijfeld. Waar wacht de minister nog op??? Nu ogenblikkelijk doen!!!!! Iedere dode en gewonde is er een teveel!!!!!!

Door Maria (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 21:19

Lijkt me prima: meer controles, max. snelheid hooguit 100 km/u en zwaardere straffen op overtredingen. Maar de politie dient zich daar ook aan te houden: wij zien veel overtredingen van hen (heel druk kruispunt in zeer grote stad): zonder enige noodzaak keren als men zin heeft, over de stoepen rijden en op vluchtheuvels parkeren en dit alles zonder acute noodzaak. Omdat de politie hier meent bóven de wet te staan en daarom zijn deze figuren ook bij de politie gegaan, dus de vraag is: wie zorgt voor de handhaving van de politie???? De goeien (die er ook zijn!) niet te na gesproken.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 19:54

We zouden met z'n allen wat rustiger moeten leven. Basisinkomen invoeren, wat meer met elkaar, in plaats van langs elkaar leven. Dan ook zijn er minder hoge functies nodig, hoeven we niet zo te jagen en te jakkeren en van hot naar her. Ook de normale tijdzone aanhouden geeft meer rust in je systeem. Door Oosteuropese tijd raak je onbewust gestrester, door meer stresshormonen in je lichaam. Doordat je ontregeld raakt door die verkeerde tijdzone, meer kans op ongelukken.

Door Egbert (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 17:15

Zo snel mogelijk weer ‘normale’ snelheid van 100 km p/u invoeren