Stelling: Er moeten meer radarcontroles en surveillances op snelwegen komen

Intensievere verkeerssurveillance op risicovol rijgedrag kan ervoor zorgen dat de sterke groei van het aantal ongevallen op de Nederlandse snelwegen wordt teruggedrongen. Dit blijkt uit een rapport van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Maar is dit nodig?

SWOV heeft onderzoek gedaan naar hoe de huidige aanpak van de verkeershandhaving op Nederlandse autosnelwegen geoptimaliseerd kan worden. Verhoudingsgewijs zijn de snelwegen veilige wegen, maar de afgelopen jaren is dit wel verminderd: het aantal geregistreerde ongevallen neemt toe.

De aanpak van de verkeershandhaving is geanalyseerd, waarbij gekeken is naar de efficiëntie, effectiviteit en acceptatie door burgers. Het huidige beleid en de handhaving in de praktijk zijn daarvoor onderzocht.

De conclusie van het onderzoek is dat gerichte handhaving op risicovol rijgedrag kan leiden tot veiliger verkeersgedrag en tot minder ongevallen. In 2017 werd driekwart van de locaties voor radarcontrole uitgekozen met als doel opsporing van algemene criminaliteit. SWOV stelt dat een betere monitoring van de effecten van radarcontroles leidt tot een betere verkeersveiligheid. 

In de afgelopen vijf jaar is het aantal ongevallen op Nederlandse autosnelwegen verdubbeld van 17.000 in 2014 naar ruim 38.000 in 2018. Daarbij vielen ook meer doden. Een te hoge snelheid en afleiding zijn de belangrijkste oorzaken. SWOV vermoedt dat afleiding voornamelijk te maken heeft met de smartphone en mogelijk door de afgenomen handhaving van politie.

In 2018 vielen er in totaal 647 doden in het verkeer, waarvan 81 op snelwegen in het land. Ter vergelijking: in 2014 waren dat er nog 19 minder. 

Wat denkt u: zullen extra gerichte radarcontroles de snelwegen veiliger maken?

Bron(nen):

Reactie toevoegen

9 Comments

Door G.W.Vos (niet gecontroleerd) op vr, 8-11-2019 - 17:47

Het is duidelijk dat men "geen tijd" meer heeft dus waarom al die snelheids beperkingen.
In mijn dorp Monster is een stukje weg 30 Km vanwege een school, een zwembad, een gehandicapten dagverblijf, maar omdat de mensen geen tijd hebben word hier gewoon ruim 70 gereden.
Gelukkig heeft de politie geen tijd om te handhaven dus gaat het steeds net goed.

Door C.Coumans (niet gecontroleerd) op zo, 27-10-2019 - 12:05

Het zijn natuurlijk de notoire hardrijders die geen heil zien in meer en strengere controles op te hard rijden maar overal waar dat gebeurt zie je de ongelukken afnemen, zeker de zware met dodelijke afloop. Je zou maar slachtoffer worden van zo’n hardleerse verkeersdeelnemer. (hufter). Meer controle en zwaarder straffen helpt ongetwijfeld. Waar wacht de minister nog op??? Nu ogenblikkelijk doen!!!!! Iedere dode en gewonde is er een teveel!!!!!!

Door marja Duijsters (niet gecontroleerd) op do, 24-10-2019 - 12:45

Welke politie en waar ? in vergelijking met het buitenland is er nooit een politie te bekennen. De flitsmeister op de radio moet verboden worden. In mijn straat met dubbele doorgetrokken streep en grens van 50 km per uur, wordt geracet en ingehaald. Eerst stond er een flitspaal, maar die is zonder reden weggehaald. veel overstekende fietser vanwege middelbare school. Het is hopeloos !

Door Maria (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 21:19

Lijkt me prima: meer controles, max. snelheid hooguit 100 km/u en zwaardere straffen op overtredingen. Maar de politie dient zich daar ook aan te houden: wij zien veel overtredingen van hen (heel druk kruispunt in zeer grote stad): zonder enige noodzaak keren als men zin heeft, over de stoepen rijden en op vluchtheuvels parkeren en dit alles zonder acute noodzaak. Omdat de politie hier meent bóven de wet te staan en daarom zijn deze figuren ook bij de politie gegaan, dus de vraag is: wie zorgt voor de handhaving van de politie???? De goeien (die er ook zijn!) niet te na gesproken.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 19:54

We zouden met z'n allen wat rustiger moeten leven. Basisinkomen invoeren, wat meer met elkaar, in plaats van langs elkaar leven. Dan ook zijn er minder hoge functies nodig, hoeven we niet zo te jagen en te jakkeren en van hot naar her. Ook de normale tijdzone aanhouden geeft meer rust in je systeem. Door Oosteuropese tijd raak je onbewust gestrester, door meer stresshormonen in je lichaam. Doordat je ontregeld raakt door die verkeerde tijdzone, meer kans op ongelukken.

Door Egbert (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 17:15

Zo snel mogelijk weer ‘normale’ snelheid van 100 km p/u invoeren

Door Prive (niet gecontroleerd) op wo, 23-10-2019 - 09:16

Deze regering werkt met zijn geheime agenda s naar een New Word Order toe ( zie bvb ) CHINA door ons schijn veiligheid aan te bieden met camera s. Geen middel wordt geschuwd Gebeurd er een misdrijf dan wordt daar onzettend veel pubiciteit aan gegeven zodat wij het "normaal" vinden dat daar cameras worden geplaats OM ONS IN DE GATEN TE HOUDEN ! 24/7 niet voor onze veiligheid....helaas hebben te weinig mensen dit door

Door Kees Noorlander (niet gecontroleerd) op di, 22-10-2019 - 14:58

Wat vooral nodig is meer controle op gebruik van de smartphone, want dat is de voornaamste oorzaak van de toename van het aantal verkeersongelukken. Maar ik ben bang dat er meer op snelheidsovertredingen wordt gelet. Dat spekt de kas, maar laat het grootste probleem onaangeroerd.

Door G. ARENDS op wo, 16-10-2019 - 13:46

Verkeerslichten worden steeds vaker gezien om nog eens extra gas te geven. Gordel om wordt steeds vaker vergeten. Richting aangeven is uit de tijd en rechts inhalen niets nieuws meer. Maximum snelheden zijn goed voor de 65 plussers. Het vrachtverkeer gaat steeds sneller rijden en heeft soms 10 km nodig om in te halen ook waar dit niet is toegestaan. Minimum afstand tussen 2 voertuigen wordt steeds kleiner. Telefoon aan het oor en papieren op het stuur met de koffie en een broodje in de hand. En de politie ziet dit niet!!!