Stelling: snoep moet weg bij de kassa’s

Getty Images

De Britse regering wil snoep, chocolade en andere zoetigheden bij de kassa’s van supermarkten weghalen om overgewicht onder de bevolking tegen te gaan. Wat vindt u: kan zo’n maatregel ook in Nederland helpen tegen overgewicht?

Het plan van de Britse regering is een van meerdere maatregelen die zij wil nemen om de toenemende mate van overgewicht onder de Britse bevolking te verminderen. Vooral onder kinderen is dit zorgelijk. Een op de drie kinderen heeft bij het verlaten van de basisschool een vorm van overgewicht of obesitas. De prominente aanwezigheid van snoep, chocolade en zoetigheid in de buurt van supermarktkassa’s draagt hier in belangrijke mate aan bij.

De Britse regering wil het aantal kinderen dat met overgewicht of obesitas van school komt in 2030 met de helft verminderd hebben. Om dit te bewerkstelligen, heeft zij ook andere maatregelen aangekondigd. Voorbeelden zijn het weghalen van snoep bij de ingangen van supermarkten, het verbieden van verleidelijke aanbiedingen als ‘twee halen, één betalen’ en een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan kinderen.

Overgewicht in Nederland

Bovenstaand voorbeeld speelt in Engeland, maar ook in Nederland zijn overgewicht en obesitas serieuze problemen. Bijna de helft van de Nederlandse volwassenen heeft een vorm van overgewicht. Bijna 14 procent heeft ernstig overgewicht of obesitas. Bij kinderen liggen deze percentages aanzienlijk lager, maar ook hier zijn de cijfers zorgwekkend: 13,5 procent van de kinderen heeft overgewicht, waarvan 2,8 procent obesitas.

Kijken we naar supermarkten, dan zien we in Nederland dezelfde trend als in Engeland. Ook hier vind je in de aanloop naar de kassa’s bakken en schappen met verleidelijke zoetigheden. En ook hier kennen we allemaal de aanbiedingen waarbij bijvoorbeeld het tweede artikel gratis is.

Experts vs. supermarkten

Voedingsexperts zijn positief over de Britse voornemens. Verschillende gezondheidsorganisaties erkennen het probleem van overgewicht onder de bevolking en de rol die supermarkten hierin spelen.

Voedselproducenten en supermarkten zijn daarentegen niet zo te spreken over de voorgestelde maatregelen. Ze omschrijven de markt voor eten en drinken als gezond, levendig en innovatief en volgens hen zijn de aanbiedingen zeer populair onder winkelend publiek.

Wat vindt u?

Kunnen dergelijke maatregelen in Nederland ook helpen om de strijd aan te gaan met overgewicht en obesitas onder de bevolking? Of is het volgen van een gezond voedingspatroon ieders eigen verantwoordelijkheid? Laat het ons weten.

Auteur 
Bron 
  • NOS