5 praktische tips om online neprecensies te herkennen

Het kabinet komt met een verbod op het plaatsen of laten plaatsen van neprecensies op internet. Consumenten moeten zo beter beschermd worden bij het doen van online aankopen of het boeken van een hotelkamer of reis.

Voor de klanten van bedrijven als Tripadvisor, Bol.com of bijvoorbeeld Apple vormen nepreviews een groot probleem. Producten die in hun webshop te koop zijn krijgen soms laaiend positieve reacties. Regelmatig krijgen deze bedrijven  klachten terug dat er soms weinig van deze positieve recensies blijkt te kloppen. 

Liefst driekwart van de mensen baseert zijn of haar aankoop mede op basis van recensies. Jij als gebruiker kan dus veel last hebben van neprecensies: je denkt dat een product of dienst goed is, maar in de praktijk blijkt dit tegen te vallen. Om je te behoeden van het maken van deze fout, heeft PlusOnline een aantal tips opgesteld waarmee je neprecensies kan herkennen. 

Sorteer recensies altijd op ‘meest recent’ of ‘nieuwste’
Als een product net nieuw is kun je bijna alle reviews de prullenbak ingooien, zeker bij grotere/complexere producten. Hoe kan iemand binnen een dag weten of een TV, tablet of smartphone goed werkt of niet? Dan is er dus sprake van een nepreview
 
Kopieer de reviewtekst en plak hem in Google
Kom je precies dezelfde tekst op meerdere sites tegen? Dan is de kans groot dat de reviewer wordt betaald voor zijn beoordeling. Kopieer de tekst in Google en kijk of hij vaker terugkomt. Grote kans dat hij gewoon nep is.

Wordt de gehele productnaam, inclusief een langdradig nummer gebruikt?
Dan is de kans groot dat de reviewer probeert de site en het product hoger in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Nep dus. 

Wordt een product vaak gemiddeld beoordeeld, maar beoordeelt een gebruiker productonderdelen alleen maar met een 10 of een 1?
Grote kans dat het om een gekochte recensie gaat. Gebruikers die echt een recensie achterlaten vinden bijna nooit alles perfect of alles ontzettend slecht, het verhaal bestaat vaak uit plus- en minpunten. 

Teveel enthousiasme is vaak geen goed teken
Als iemand iets de hemel in prijst moet je extra alert zijn, helemaal als het om wat simpelere producten of diensten gaat. Reviewers die een balpen beoordelen met ‘Sinds ik deze balpen gebruik gaat er een wereld voor mij open, het maakt mijn werk zoveel makkelijker dan voorheen… ect. Krijgen vaak betaald voor zo’n review. Let op: ook hier zijn uitzonderingen op te vinden. Ook hebben  verkopers vaak door dat dit bij het grote publiek bekend is en voegen daarom vaak ook een minpuntje toe. Voor de vorm 

Bron: AD, HCC en Techacademie