Herken phishing, pakketdiefstal en nepbezorgingen

Online bestellen kan erg handig zijn. Dagelijks worden in Nederland miljoenen pakketten verstuurd. Helaas profiteren criminelen hier ook van door pakketfraude. Welke vormen van fraude zijn er? En hoe kun je jezelf ertegen beschermen?
1. Pakket niet ontvangen
U bestelt iets online en betaalt, maar het pakket komt nooit aan. Criminelen verdienen zo geld met nepwebsites of malafide webshops, zonder dat ze een product leveren. Bescherm uzelf hiertegen door alleen te betalen via veilige methodes zoals iDEAL, PayPal of creditcard en alleen te kopen bij betrouwbare webwinkels. Het is best lastig om te beoordelen of een webshop betrouwbaar is. De politie heeft een website waarop u kunt checken voordat u iets koopt of er negatieve ervaringen met de pagina zijn geweest. Ook is het vaak zo als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Kijk ook of er contact- en bedrijfsgegevens op de website staan en controleer of deze gegevens kloppen. Wees extra alert bij hoge kortingen, spelfouten of als je alleen met creditcard kunt betalen.
2. Pakketdiefstal
Criminelen stelen een pakket uit uw brievenbus of direct van de bezorger. Hun doel is waardevolle spullen in handen krijgen om die zelf te gebruiken of door te verkopen. U voorkomt dit door kostbare pakketten te laten afleveren bij een afhaalpunt, vertrouwde buren of door het pakket zelf in ontvangst te nemen. Heeft u een vrijstaande brievenbus in de voortuin staan? Laat hier geen waardevolle pakketten in liggen. Dure spullen zoals telefoons worden door winkels vaak op een extra veilige manier bezorgd. Ze gebruiken bijvoorbeeld persoonlijke overhandiging, afhaalpunten met legitimatie of identiteitscontrole aan de deur, zodat het pakket veilig bij de juiste persoon terechtkomt.
3. Phishing
U ontvangt een e-mail of sms van criminelen die zich voordoen als bekende winkels of koeriersbedrijven. De berichten bevatten informatie over uw pakket. In deze berichten vragen ze om uw persoonlijke gegevens of om een betaling van 'extra kosten'. Zo proberen ze uw geld of bankgegevens buit te maken. Het kan gebeuren dat u niets hebt besteld bij de betreffende winkel. In dat geval valt de oplichter snel door de mand. Maar soms heeft u wél ergens iets besteld en doen criminelen zich voor als deze winkel. Zo voorkomt u het: controleer altijd of het e-mailadres of telefoonnummer van de afzender echt bij het bedrijf hoort en vul nooit zomaar uw gegevens in.
Wat doen criminelen met uw gegevens?
Als criminelen uw gegevens in handen krijgen, kunnen ze geld van uw rekening halen, aankopen doen op uw naam of zelfs leningen en abonnementen afsluiten. Ook kunnen ze uw gegevens doorverkopen aan andere fraudeurs of gebruiken om u te manipuleren en vertrouwen te winnen bij mensen in uw omgeving.
Wat te doen als u slachtoffer bent van pakketfraude?
Bent u toch slachtoffer geworden? Onderneem direct actie: stop met eventuele betalingen, neem contact op met uw bank of creditcardmaatschappij en meld de fraude bij de politie en de Fraudehelpdesk. Verander uw wachtwoorden en controleer uw bankafschriften op verdachte transacties. Door snel te reageren en uw accounts te beveiligen, beperkt u de schade en beschermt u uzelf beter tegen toekomstige fraude. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Indien nodig kunt u daar om juridische hulp vragen.
Oplichters proberen ook vaak mensen aan de deur te laten pinnen. Ze doen zich voor als pakketbezorger en vragen dan om te betalen via pin. Pin dus nooit zomaar aan de deur.
Dit artikel is geschreven door Noelle Beck.
- www.maakhetzeniettemakkelijk.nl
- Politie
- fraudehelpdesk