Voorkom teleurstelling bij dropshipping

Dropshippen niet verboden, mits de webshop het eerlijk vermeldt

Getty Images

Lange levertijden, slechte kwaliteit en hoge retourkosten: het regent klachten over dropshippers. Dat zijn webshops die een bestelling niet zelf afhandelen, maar doorsturen naar een Chinese leverancier. Wie teleurstellingen wil voorkomen, kan deze winkels beter mijden.

Zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond naar twintig dropshippers waarover veel klachten leven. Op Trustpilot, een platform met klanten reacties, staan over deze twintig shops ruim 2200 klachten. Op zich is dropshippen niet verboden, zolang de webshop het eerlijk vermeldt. In praktijk doen ze dat bijna nooit, zo constateerde de Consumentenbond. Veel van de onderzochte webshops gebruiken Nederlandse namen, zoals vandijkschoenen.nl of gezonde-schoenen.nl. Daarmee wekken ze de indruk dat het een Nederlands bedrijf is. Een consument die een bestelling terug wil sturen, zal ontdekken dat het retourpakje naar een Aziatisch adres moet. De kosten zijn voor de consument. Een klein pakketje kost al snel 27 euro aan verzendkosten. Daarnaast verzwijgen of verdoezelen de shops de levertijden. In praktijk kan de bezorging weken duren.

Dropshippers herkennen

Online shoppers die geen teleurstelling willen, kunnen dropshippers het beste mijden. Kijk daarom kritisch naar iedere webshop. Op het eerste gezicht ziet een dropshipper er vaak professioneel uit. Ze hebben algemene voorwaarden, je kunt gewoon afrekenen met iDeal creditcard en Klarna. Dit zegt niets over de betrouwbaarheid.

Bij nader inzien ligt het bij dropshippers anders. Ze hebben vaak geen telefoonnummer, ze nemen de telefoon niet op, of het nummer is buiten gebruik. Ze hebben lang niet altijd een bezoek- of vestigingsadres op de website staan. Is dat wel het geval, controleer het adres dan via maps.google.nl. Is het een woning, dan is de kans groot dat het een dropshipper is.

Een andere alarmbel zijn de aanbiedingen. Vaak zijn veel producten in de webshop afgeprijsd. Let ook op de levertijden. Vaak vermeldt de shop onduidelijke of lange levertijden, omdat de bestelling uit China moet komen. Meestal is er geen retouradres op de site te vinden. Als er wel een retouradres is, is dat vaak in Azië. Meestal hebben dropshippers geen webwinkel-keurmerk zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk. Een laatste controle zijn de reviews van andere klanten. Vertrouw niet op de reviews op de site zelf, maar ga naar Trustpilot of een ander reviewplatform

Onderzochte dropshippers

De twintig dropshippers die do Consumentenbond heeft onderzocht zijn:

123superdeals.nl, custolove.nl, decarba.nl, deqalli.nl, ellismore.nl, elly-yvonne.nl, faire-amsterdam.com, gezonde-schoenen.nl, loisamsterdam.com, madegents.com, mirabellashopping.nl, moluvo.com, nova-amsterdam.nl, pantinoshop.nl, poluno.com, prime-amsterdam.com, utrechtsemode.nl, vandijkschoenen.nl, vanhalenmode.nl en vanplek.nl

Auteur