Training tegen online fraude

Fraudeur
Getty Images

Internetoplichters wisselen hun methodes steeds sneller af. Zij spelen daarbij onder andere in op de actualiteit om mensen geld afhandig te maken. Nu maken ze misbruik van de energiecrisis, tijdens de coranapandemie was het de 'antibacteriële pas'. Ondanks de wisselingen zijn er vaste patronen te ontdekken in het bedrog.

De Nederlandse banken komen daarom met een training die mensen alert maakt op deze patronen, zoals de vriendelijke toon waarmee fraudeurs binnenkomen. Door de tien lessen van de training te volgen wordt het makkelijker om fraude te herkennen en te voorkomen. Een bekend manipulatiepatroon is dat de boodschap van de oplichter vaak dwingend van aard is.

Fraudeurs doen zich bijvoorbeeld voor als bankmedewerkers die bellen of aan de deur staan om te waarschuwen voor een verdachte activiteit op een bankrekening. Een andere veelgebruikte strategie verleidt mensen met persoonlijke berichten, bijvoorbeeld via WhatsApp om geld over te maken naar de bankrekening van de oplichter.

Online oplichting, zoals helpdeskfraude, vriend-in-nood-fraude en valse facturen, zorgden vorig jaar volgens cijfers van het CBS voor 261 miljoen euro aan schade, verdeeld over 97.000 slachtoffers. In de eerste helft van dit jaar werd er voor 35 miljoen euro aan schade door helpdeskfraude gemeld.

De training staat op zowerktfraude.nl
 

Auteur 
Bron 
  • NVB