Aanbiedingen supermarkt niet voor alleenstaanden

Een derde van de 70-plussers is alleenstaand, maar de supermarkt ziet deze groep over het hoofd: aanbiedingen zijn gericht op meerpersoonshuishoudens en daardoor zijn alleenstaanden duurder uit.

Dat blijkt uit een onderzoek van ANBO. Uit het onderzoek blijkt dat alleenwonende ouderen prijsbewust zijn: twee derde let op de prijzen van de verschillende producten en de verschillende hoeveelheden. Maar zij zijn meer geld kwijt dan meerpersoonshuishoudens: 83 procent ervaart dat kleinere verpakkingen relatief duurder zijn en 70 procent laat aanbiedingen van grotere hoeveelheden links liggen. Alleenstaanden zouden liever een aanbieding zien als 'één voor de prijs van een halve' dan 'twee voor de prijs van één'.

Voorbeelden

Het onderzoek geeft twee voorbeelden. Zo kost in de ene supermarkt een biefstuk van 168 gram omgerekend per ons, bijna veertig procent meer dan een verpakking van 390 gram. In een andere supermarkt kost de gesneden ijsberg sla in kleine verpakking twee keer zoveel dan in een grotere verpakking. ANBO roept de brancheorganisatie en supermarkten op om meer oog te hebben voor alleenstaanden.

Bron(nen):
Trefwoorden: