Appen op de fiets: 95 euro

Getty Images

Het stond al lang op de politieke agenda, maar eindelijk gaat het appverbod op de fiets er dan toch komen. Wie vanaf 1 juli 2019 betrapt wordt op appen op de fiets, krijgt een boete van 95 euro.

Dit melden bronnen uit Den Haag. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat kondigde eind 2017 al aan een verbod op telefoongebruik op de fiets te willen. “Als je je in het verkeer begeeft, dan moet je je aandacht erbij houden. En niet bezig zijn met je mobiele telefoon.”

De ingangsdatum voor het verbod stond al langer vast, maar nu is ook het boetebedrag bekendgemaakt.

Veiligheid vergroten

Met het verbod wil minister Van Nieuwenhuizen de verkeersveiligheid vergroten. Daarom gaat het ook verder dan alleen appen: ook het vasthouden van een mobiel elektronisch apparaat tijdens het besturen van een voertuig wordt verboden. Door de term ‘mobiel elektronisch apparaat’ te gebruiken en niet gewoon ‘mobiele telefoon’, wordt in het verbod al rekening gehouden met mogelijke toekomstige ontwikkelingen en technologieën.

Onder het verbod vallen ook handheld bellen en het gebruik van navigatie op de telefoon. Een uitzondering geldt voor navigatie als de telefoon in een houder op het stuur zit. Wel is het dan verboden om tijdens het fietsen het navigatieadres in te voeren.

Extra handhaven

Minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid vindt dat het verbod in het begin extra gehandhaafd moet worden. Net als minister Van Nieuwenhuizen is het gebruik van een telefoon in het verkeer volgens hem gevaarlijk. Daarom gaat hij met de politie in gesprek over de manier waarop het verbod gehandhaafd moet worden. “Dit moet op een zodanige manier gebeuren dat het goed effect heeft.”

Veel boetes voor fietsers zijn lager dan die voor automobilisten. Zo ook in dit geval: automobilisten die betrapt worden met een telefoon in de hand, krijgen een boete van 240 euro. Dit grote verschil met de hoogte van de boete voor fietsers komt door de schade die de bestuurder aan anderen kan toebrengen; op de fiets is de schade doorgaans geringer.

Telefoongebruik

Gemiddeld gebruikt bijna de helft van de Nederlanders tijdens het fietsen weleens een telefoon. Onder 18- tot 24-jarigen ligt dit aantal nog veel hoger: driekwart van hen fietst met een telefoon in de hand. Dit blijkt uit een onderzoek dat Deloitte in november 2018 uitvoerde.

Vooral activiteiten die ervoor zorgen dat de ogen niet meer op de weg gericht zijn, verminderen de verkeersveiligheid, stellen verkeersexperts van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Bovenaan deze lijst van activiteiten staat appen. Maar het zijn niet alleen handheld activiteiten die de aandacht van het verkeer afleiden: ook handsfree bellen en muziek luisteren via oortjes verminderen de concentratie.

Auteur