Bank niet aansprakelijk voor gokverslaving

Een bank moet ongebruikelijke, maar correcte betaalopdrachten gewoon uitvoeren, ook als er door die transacties ruim dertigduizend euro van een spaarrekening wordt opgenomen om een gokverslaving te bekostigen. De bank heeft in zo'n geval geen signaleringsplicht.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een student heeft een spaarrekening met een saldo van ruim dertigduizend euro bij de ABN Amro. De rekening is bij zijn geboorte door zijn ouders geopend en sindsdien is het saldo langzaam gegroeid. In juli 2017 boekte de student via internetbankieren het geld via 26 transacties over naar zijn studentenrekening. Vanaf die rekening werden er betalingen gedaan en ging er geld naar een rekening bij een andere bank. Ook heeft de student het adres gewijzigd van zijn ouderlijk huis naar een studentenwoning. De ABN Amro heeft alle transacties uitgevoerd.

Ongebruikelijk

Enige tijd later eiste de student een schadevergoeding van de bank, omdat de ABN Amro had moeten signaleren dat de transacties ongebruikelijk waren. In het kader van de zorgplicht had de bank moeten ingrijpen. De bank weigerde de schade te vergoeden en zo kwam de zaak bij de Geschillencommissie.

Daar stelde ABN Amro dat de student bevoegd was om geld over te maken en zijn adres te wijzigen. De bank was ook niet op de hoogte van zijn gokproblemen en is niet verplicht om afwijkende mutaties te signaleren. De Geschillencommissie was het daar mee eens. De bank moet de betaalopdrachten uitvoeren en daarmee is de kous af.