Nordic walking: gezond voor lijf en leden

Wandelen

U komt ze vast ook weleens tegen – wandelaars mét stokken. Nordic walking heet het, en hoewel het eenvoudig lijkt, is het toch iets wat u moet leren. Maar eenmaal geleerd gaat er wel een wereld voor u open.

Nordic walken is afkomstig uit Finland, waar langlaufers het ontwikkelden als zomertraining. De sport kwam rond 2003 naar Nederland en heeft inmiddels een groot aantal liefhebbers. Ook in andere Europese landen is nordic walking populair.

Wandelen of nordic walking?

Er is een groot verschil tussen zo maar ‘wandelen met stokken’ en nordic walking. Een normale wandelaar gebruikt stokken voor het evenwicht, bijvoorbeeld in de bergen of op ruig terrein. Iemand die aan nordic walking doet, gebruikt zijn stokken (ook wel poles genoemd) niet zozeer voor het evenwicht, als wel voor het verbeteren van zijn conditie en uithoudingsvermogen. De stokken zijn in feite nodig voor het geheel van bewegingen die de nordic walker uitvoert.

Techniek nordic walking

De juiste techniek is bij nordic walking heel belangrijk. Alleen met de juiste techniek gebruikt u de romp-, nek-, schouder- en armspieren effectief en intensief. Alle spiergroepen worden continu aangespannen en weer ontspannen. Daarnaast zorgt het juiste gebruik van de stokken ervoor dat de beweeglijkheid van de wervelkolom toeneemt. 

Nordic walking en uw conditie

Bij nordic walking verbruikt u gemiddeld 20 procent meer energie dan bij een stevige ‘normale’ wandeling. Omdat u met nordic walking niet alleen de beenspieren, maar ook de spieren in de romp, armen, nek en schouders gebruikt, gaat uw gehele lichaamsconditie met sprongen vooruit. Tegelijkertijd voelt nordic walking juist minder zwaar dan een stevige wandeling. Dat komt door de het gebruik van de stokken in combinatie met de specifieke techniek. 

Nordic walking: de voordelen

Samengevat heeft nordic walking de volgende voordelen:

  • Weinig risico op blessures;
  • De algehele conditie gaat snel vooruit;
  • Tijdens nordic walking gebruikt u ongeveer 90 procent van alle spieren in het lichaam;
  • Tijdens nordic walking verbruikt u gemiddeld 20 procent meer energie dan bij een stevige wandeling;
  • De stokken (poles) geven steun en stabiliteit en verminderen de belasting op de knieën, heupen, enkels en wervelkolom;
  • U bent lekker actief in de buitenlucht.

Hoe leer ik nordic walking?

De juiste nordic walkingtechniek is binnen zes tot acht weken te leren. De Stichting Nordic Walking Nederland heeft instructeurs door heel Nederland. Deze instructeurs zijn gecertificeerd volgens de INWA, de Internationale Nordic Walking Organisatie. Dit betekent dat zij regelmatig bijscholing krijgen. Ook zijn de instructeurs getraind in het veilig en verantwoord aanleren van nordic walking bij mensen met hartklachten, diabetes mellitus, artrose, reuma, fibromyalgie en COPD. 

Maak kennis met nordic walking

Wilt u meer weten over nordic walking? Op deze website vindt u veel informatie, filmpjes, activiteiten in Nederland en België. Ook biedt de website veel informatie over wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van nordic walking. En wilt u een kennismakingsles nordic walking volgen – kijk dan hier.