Autotest: Peugeot 508 Blue Lease GT-Line

De Peugeot 508 zit vol ‘leeuwen­symboliek’, passend bij het leeuwenlogo van het merk. Testrijder Jos van Wegen: “De dagrijverlichting lijkt op de slagtanden van een leeuw; de achterlampen zien eruit alsof het beest zijn klauwen erin heeft gezet. Hoe goed is de Peugeot 508?

Over de Peugeot

Peugeot 508 Blue Lease GT-line BlueHDI 160 automaat

  • Motorinhoud 1997 cc
  • Vermogen 160 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 op 22,2*
  • Energielabel D*
  • CO2-uitstoot 118 g/km*
  • Afmetingen (lxbxh) 475 x 186 x 140 cm
  • Gewicht 1505 kg
  • Prijs geteste uitvoering €46.670
  • Vanafprijs Peugeot 508 (130 pk/handgeschakeld) €38.170
    *Fabrieksopgave.

De testrijder

Jos van Wegen (60) is ­adviseur in coöperatief onder­nemen en rijdt in zijn Audi A4 Avant ­gemiddeld 35.000 km per jaar. Voornamelijk zakelijk. Omdat hij veel op de weg zit, zijn veiligheid en robuustheid de belangrijkste ­eisen die hij aan een auto stelt. Pas daarna komt comfort op zijn lijstje kijken, hoewel dit natuurlijk ook dik in orde moet zijn. Hij brengt immers aardig wat tijd door in een auto. Stilte is een ander punt van belang, omdat hij af en toe een ­telefoontje moet kunnen afwerken. Tot slot weegt het bedieningsgemak flink voor hem mee: hij wil zijn ogen zo min mogelijk van de weg halen om iets in- of uit te schakelen. Wel zo veilig. Of de Peugeot 508 hieraan voldoet, vertelt hij in 10 plus- en/of minpunten.

Het oordeel

Om te beginnen: de 508 heeft een fantastisch ­uiterlijk. Het model straalt stijl, klasse, ­sportiviteit en robuustheid uit. Deze uitvoering heeft bovendien een prachtige kleur blauw. Ik zou alleen niet ­hebben ­gekozen voor de combi met rood leren bekleding. Wat ik wel heel mooi vind, is hoe het interieur is afgewerkt met hout, aluminium en chroomaccenten. Stijlvol en heel overzichtelijk. Alle knopjes en mogelijkheden zien er in eerste instantie complex uit, maar je went er snel aan”, concludeert Jos.

Over het rijden is de testrijder zeer te spreken. “De ­acceleratie voldoet aan de verwachting en is vlot, ­zeker in de sportstand. In de eco-stand houdt de ­automaat even in als je ineens flink gas geeft, maar verder ­schakelt hij heel soepel en snel. Ook de wegligging vind ik prima. De 508 gaat smooth over de weg. Zoemend bijna. Dat levert wel iets meer geluid op van motor en banden dan ik zou verwachten, maar het is zeker niet hinderlijk”, laat Jos noteren.

Minder tevreden is hij over het zicht naar achteren. De daklijn maakt de ruitjes achterin klein en de raamstijlen breed. Jos: “Hierdoor heb je minder zicht naar achteren, vooral aan de rechterkant en zeker als de ­passagiersstoel bezet is.”

Vanzelfsprekend zit een moderne auto zoals de 508 vol slimmigheden om veiligheid, comfort en gemak te ­dienen. Zoals het handsfree openen van de kofferbak: met de sleutel op zak en de handen vol hoef je alleen even je voet onder de achterbumper te steken, waarna de klep opent. Jos: “Heel handig, maar het mag net iets sneller gaan.” Al met al is de 508 een auto die in het plaatje van Jos past en zeker een die hij aanraadt wanneer je in deze klasse een stijlvolle, comfortabele en veilige auto zoekt.

Tien plus- en/of minpunten

Pluspunten

  1. Rijdt fantastisch, soepele motor.
  2. Prima wegligging.
  3. Automaat schakelt soepel.
  4. Goede acceleratie.
  5. Stoer & robuust, en toch ook stijlvol & sportief.
  6. Mooi afgewerkt interieur met hout en aluminium.
  7. Leuke symboliek in de verlichting (leeuwentanden voorzijde, klauwen aan achterzijde).

Minpunten

  1. Zicht naar (rechts)achter.
  2. Motor- en bandengeluid.
  3. Handsfree openen kofferbak mag wat sneller.

De concurrentie

Volkswagen Arteon 2.0 TDI

  • 150 PK
  • 11 cm langer
  • C-label, 114 g CO2/km, 1 op 23,3*
  • Vanafprijs €45.305

Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTi 

  • 136 pk
  • 15 cm langer 
  • E-label, 137 g CO2/km, 1 op 19,2*
  • Vanafprijs €46.749

Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 184

  • 184 pk
  • 12 cm langer
  • E-label, 133 g CO2/km, 1 op 19,6*
  • Vanafprijs €55.190
Bron(nen):