E-biketest 2012: En? Hoe rijdt ie?

Heerlijk is het, fietsen met trapondersteuning. Maar de ene e-bike is de andere niet. Gelukkig is er in elke prijsklasse wel een die met vlag en wimpel slaagt.

Fietsen met elektrische trapondersteuning zijn populair, dus er komen er steeds meer op de markt. Maar wat is nou de beste? Vorig jaar testte Plus Magazine al allerlei e-bikes voor u, maar met al die nieuwkomers is het hoog tijd voor een nieuwe test.

10 Pluslezers en Jan Kampers, voormalig fietsspecialist bij de ANWB, beoordelen 16 fietsen van verschillende merken op onder meer rijeigenschappen, comfort en afwerking.

Zelfs stroom over!


Fietsfabrikanten vernieuwen en verbeteren e-bikes voortdurend. Dat is te merken aan de accu; het bereik (de actieradius) van de meeste fietsen is groter dan een jaar geleden. Er zijn zelfs fietsen bij die na zes testrondjes van 10 kilometer, inclusief stevige klim, stroom overhebben.

Verder ziet de e-bike er steeds mooier uit. Een paar jaar geleden waren het vaak nog oubollige, lawaaiige tweewielers met een lelijke pukkel: de accu. Nu zit die vaak netjes weggewerkt in het frame, is hij opgeborgen in een standaardfietstas (Giant) of hij verstopt zich, zoals bij Batavus, zelfs in de kettingkast. De trapondersteuning wordt ook beter: stiller en gelijkmatiger. Veel merken hebben het gedoseerd ondersteunen nu onder de knie. Kinderziektes verdwijnen, de e-bike wordt volwassen.
 

Kleine letters, kleine knopjes

Ondanks alle verbeteringen is er ook kritiek. E-bikes zijn populair bij 50-plussers, dus waarom dan zo’n moeilijk leesbaar beeldscherm? Tot overmaat van ramp soms met kleine knopjes. Ook het aansturen van meer of minder trapondersteuning zou simpel moeten zijn. Bij sommige fietsen is dat echter in meer dan tien, vaak niet logische standen verdeeld.

Bij een stevige klim is het vaak even zoeken naar de goede verhouding tussen versnelling en ondersteuning. De e-bike is dan niet ‘slim’ genoeg en denkt dat bij terugschakelen standaard minder ondersteuning nodig is. Op het rechte stuk klopt dat misschien, bergop natuurlijk niet. Hoe je dan juist in een zwaardere versnelling meer ondersteuning krijgt, moet je als fietser zelf uitvogelen.

Iets basaals als de ondersteuning aan- en uitzetten zit bij de ene fiets logisch op het stuur, bij de andere moet een sleutel in de accu bij de bagagedrager worden omgedraaid. Dat kan toch gebruiksvriendelijker?

We hopen ooit een fijne, betaalbare fiets te testen waarvan de bediening zo vanzelfsprekend en makkelijk is dat die zichzelf wijst. Zodat het niemand afschrikt, maar juist iedereen uitnodigt er direct op weg te rijden. Met dat heerlijke duwtje in de rug. Op dit punt valt er nog steeds veel te winnen.

De Plus-testrijders

  • Henk Scheper (68) uit Hellendoorn, fietst 2500 km per jaar.
  • Wil Scheper-van Kampen (69) uit Hellendoorn, fietst 2500 km per jaar.
  • Ineke Nijland (56) uit Veenendaal, fietst 6000 km per jaar.
  • Roelof Steen­bergen (76) uit ­Nijmegen, fietst 4500 km per jaar.
  • Jan Aghina 61) uit IJsselstein, fietst 2000 km per jaar.
  • Ineke Vulpen (64) uit Zeist, fietst 2000 km per jaar.
  • Ingrid van der Poel (56) uit Epe, fietst 2000 km per jaar.
  • Rob van der Poel (62) uit Epe, fietst 2000 km per jaar.
  • Dick van de ­Vendel (59) uit Veenendaal, fietst 2500 km per jaar.
  • Els Knopper (59) uit Heukelum, fietst 2000 km per jaar. 

Over de test

De testrijders hebben gefietst op een gevarieerd parcours: onverharde wegen, asfalt, klinkers, een pittige klim (de Amerongse Berg) en een snelle afdaling.
Op de testdag (eind januari) trapten ze gezamenlijk ruim 500 km weg. Voldoende om de verschillen tussen de ­fietsen bloot te leggen. De e-bikes zijn ingedeeld in drie prijs­categorieën. Bij het eindcijfer wegen de rij­eigenschappen zwaarder dan de afwerking.

Er is onder meer gelet op:

  • Rijeigenschappen Hier­onder vallen stabiliteit, ­sporing (wiel­uitlijning) en bochtengedrag, de kracht van de elektro­motor en de ondersteuning in de ­verschillende standen.
  • Comfort Bijgeluiden,zit het zadel lekker, hoe is de vering, kan het stuur goed worden ingesteld?
  • Bediening & functionaliteit Doen de remmen het goed, schakelt de fiets soepel, zijn de versnellingen bereikbaar?
  • Afwerking & uitrusting Lak en onderdelen, voor ­zover direct te beoordelen.

De uitslag op alfabetische volgorde

Tot 2000 euro

Antec Vela

Missing media-item.
Prijs: €1950.
Verkoopinformatie: www.antec.nl, T 026-445 87 77.
Techniek: accu LICoMn 36V 10,5 Ah 378 Wh op bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 27 kg.

Opgegeven actieradius: circa 80 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Oordeel: Dit is de eerste e-bike die we testen die een afstandsbediening heeft. Die is nodig om de fiets te activeren. “Wat zie ik nou op het beeldscherm?”, vraagt een van de testers. Het is de tweede (elektronische) fietsbel, die ‘verstopt’ zit in het beeldscherm. Leuk grapje. Minder leuk is de trapondersteuning, want die schiet tekort. Op de vlakke weg gaat het nog wel, maar tegen een stevige heuvel op kost het fietsen enorm veel inspanning. “Staat-ie nou aan?”, vragen verschillende testrijders zich hijgend af. De fiets oogt apart met de robuuste motor in het voorwiel en de accu in een tas als compact pakket op de bagagedrager.

Bikkel Ibee T3

Missing media-item.
Prijs: €1799.
Verkoopinformatie: www.bikkelbikes.com, T 0495-54 72 21.
Techniek: accu Li-ion 24V 14,5 (15,6) Ah 374 Wh in bagagedrager, elektro­motor 180 watt in het voorwiel,
8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 24,5 kg.
Opgegeven actieradius: 40-150 km.
Oplaadtijd: 6 uur.
Oordeel: De Ibee T3 is een prettig rijdende, comfortabele fiets. Zit lekker en is keurig afgewerkt. “Ook zonder ondersteuning fietst hij lekker”, aldus een tester. De ondersteuning doet keurig zijn werk en is prima aan te passen aan de omstandigheden. De bediening is eenvoudig en effectief. Dit maakt de Bikkel een prima allrounder. Kritiekpuntjes zijn er ook. Zo komt de ondersteuning pas na twee tot drie keer trappen op gang. Sommige testers vinden de leesbaarheid van de display matig. En zowel een dame als een heer vond het stuur wat klein.

Giant Twist Go Double

Missing media-item.
Prijs: €1899.
Verkoopinformatie: www.giant-bicycles.nl, T 0320-29 62 96.
Techniek: accu Li-ion 26V 9 Ah 234 Wh (2x) zijkanten bagagedrager, elektro­motor 250 watt in voorwiel, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 29,7 kg.
Opgegeven actieradius: circa 100 km.
Oplaadtijd: 5 tot 6 uur.
Oordeel: “Goede boodschappenfiets”, merkt een testrijder op. Dat komt door de standaard dubbele fietstassen, waar twee accu’s in zitten. Daarmee is de Giant ook een tourfiets, want dat is meer dan genoeg voor lange tochten. Opmerkelijk: na zes testritten zijn de accu’s nog niet helemaal leeg. De meningen over de rijeigenschappen zijn verdeeld. Waarschijnlijk doordat de rechte ‘zit’ de een beter bevalt dan de ander. De ondersteuning is goed en met drie standen redelijk te doseren. Een van de testers vindt hem wat onrustig en lawaaiig. Dat is deels te wijten aan de (lege) fietstassen, dat zijn toch windvangers en klankkasten. Jammer van die kleine knopjes en het moeilijk afleesbare beeldscherm.

Harbin Ice

Missing media-item.
Prijs: €1695. Verkoopinformatie: www.harbin5star.nl, T 0318-63 89 19.
Techniek: accu LIMn 36V 10 Ah 360 Wh in bagagedrager, elektromotor 250 watt in voorwiel, 8 versnellingsnaaf.
Gewicht: 26,5 kg.
Opgegeven actieradius: tot 100 km.
Oplaadtijd: 4 tot 6 uur.
Oordeel: Heeft in vergelijking met de andere fietsen een zeer krachtige ondersteuning. “Lijkt wel een snorfiets”, lezen we op een testformulier. De fiets is verder keurig afgewerkt en de display is duidelijk afleesbaar. Jammer dat de elektromotor zoveel lawaai maakt. plus en minWe horen wat rammeltjes en tijdens een rit over een bospad schiet de accu los: weg ondersteuning. Bij remmen stopt de ondersteuning automatisch. In verband met de veiligheid hoort dat ook zo. Maar bij het verder fietsen in een zware versnelling duurt het even voordat de ondersteuning weer wordt ingeschakeld. Harbin voldoet daarmee naar eigen zeggen aan nieuwe regelgeving.

Puch Radius plus

Missing media-item.
Prijs: €1299. Verkoopinformatie: www.puch-fietsen.nl, T 0900-202 57 64.
Techniek: accu Li-ion 37V 10 Ah, 370 Wh in bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf.
Gewicht: 24,8 kg.
Opgegeven actieradius: 60 tot 70 km.
Oplaadtijd: 4 tot 5 uur.
Oordeel: De voordeligste fiets uit de test stelt bepaald niet teleur. “Als ik zou moeten kiezen tussen een gewone fiets voor dit gelplus en mind of een e-bike, kocht ik deze”, zegt een van de testers. De ondersteuning werkt prima: hij is neutraal en stil. De lage prijs zien we wel een beetje terug in de eenvoudige bediening: niet meer dan drie standen op een simpel display. Dat is beperkt, maar eigenlijk ook wel lekker eenvoudig te bedienen. We missen alleen een snelheidsmeter en kilometerteller. Maar verder is alles aanwezig wat erop hoort. De afwerking is prima.

QWIC Trend³

Missing media-item.
Prijs: €1849. Verkoopinformatie: www.qwic.nl, T 020-630 65 40.
Techniek: accu Li-ion 36V 10 Ah 360 Wh (of 216, of 432) in de bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, 7 versnellingsnaaf.
Gewicht: 23,1 kg.
Opgegeven actieradius: tot 130 km.
Oplaadtijd: 3½ uur.
Oordeel: De fiets rijdt bijzonder vlot en heeft zes ondersteuningsstanden. Deze zijn in te stellen op een royale display met duidelijke aanduiding en min en plusgebruiksvriendelijke knoppen. Enkele opmerkingen: “De bediening is uitstekend en hij zit heerlijk.” “Prettig stuur.” “Goede remmen.” “Fijne fiets.” De testers zijn unaniem enthousiast over de QWIC, die in de categorie tot €2000 het hoogst scoort. De fiets laat alleen op het onderdeel ‘comfort’ puntjes liggen door het harde gezoem van de motor bij het wegrijden. Eenmaal op gang en bij het fietsen met constante snelheid wordt het geluid minder.

Union Royal

Missing media-item.
Prijs: €1999. Verkoopinformatie: www.union.nl, T 010-409 11 80.
Techniek: accu Lithium Polymeer 36V 8 Ah 288 Wh in bagagedrager, elektromotor 250 watt in het voorwiel, traploze versnellingsnaaf.
Gewicht: 25,6 kg, exclusief accu.
Opgegeven actieradius: circa 70 km.
Oplaadtijd: 5 uur.
Oordeel: We zijn gewend om in stappen te schakelen: van 1 naar 2, naar 3 et cetera. Deze Union doet ’t anders: traploos, met een soort gashendel die je naar een zwaarder of lichter verzet draait. Klinkt geweldig en werkt prima, maar valt bij sommige testers niet in goede aarde. Die missen het houvast van de nummers, en dat kost punten op het onderdeel ‘rijden’. Verder zit de fiets goed en rijdt-ie zoals het moet. De ondersteuning is met drie standen redelijk instelbaar en voldoet ook bergop, maar is soms wat schokkerig. Keurig afgewerkt en compleet.

De test gaat hier verder

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine