Op gewicht blijven ondanks COPD

Verantwoorde voeding

Getty Images

Gezond eten is voor iedereen belangrijk, maar zeker voor COPD-patiënten. Door deze ziekte heeft u namelijk meer kans op gewichtsproblemen. Gelukkig kunt u daar zelf rekening mee houden met uw dieet.

Het lijkt vreemd dat een ziekte aan de longen invloed heeft op het gewicht. Toch zijn er logische verklaringen voor. Kortademigheid kan namelijk flink inhakken op de mate waarin u actief kan zijn. Door het gebrek aan beweging komen de pondjes er makkelijker aan.

Eén op de vier mensen met COPD hebben echter last van ondergewicht. U haalt bijvoorbeeld sneller adem, waardoor uw lichaam extra veel energie verbruikt. Daardoor kunt u snel (te veel) afvallen. Ook kan eten vervelend zijn omdat het zo inspannend is en de luchtwegen afsluit.

Weet u niet zeker of u onder- of overgewicht hebt? Met een bmi-meter kunt u bepalen of u een normaal gewicht hebt bij uw lengte.

Voedingsstoffen
Probeer wanneer u COPD heeft zo gezond mogelijk te eten. Dat is voor iedereen belangrijk, maar voor COPD-patiënten is het extra belangrijk om hun lichaam is goede conditie te houden. Hierdoor krijgt u meer energie en uw spieren krijgen voldoende voedingsstoffen om goed te functioneren. Hierdoor kunt u beter bewegen.

Alleen méér eten om aan te komen, helpt dan niet. Wanneer u meer ongezonde dingen eet, komt u wel aan, maar dit is alleen vet. Kies voor een verantwoord dieet. Genoeg brood, aardappels, rijst, groente, fruit en vis dus. Daarnaast zijn zuivel, vlees en margarine belangrijk, net als voldoende vocht.

Tips
Heeft u moeite om genoeg binnen te krijgen? De volgende tips kunnen helpen om de maaltijden aantrekkelijker te maken:

  • Eet in de plaats van drie hoofdmaaltijden meerdere kleinere maaltijden.
  • Kies voor eten dat veel energie geeft, dus eerder een gevarieerde pastamaaltijd dan sla.
  • Eet vaker vloeibaar of smeuïg voedsel, zoals soep, groente- en fruitsappen of stamppot.
  • Wanneer u snel een vol gevoel hebt, kan het helpen om langzaam te eten en goed te kauwen.
  • Vermijd voedsel dat gasvorming veroorzaakt, zoals kool, uien en frisdrank.
  • Maak van de maaltijd een feestje, met veel keus en presenteer het mooi, hierdoor krijgt u meer zin om te eten.

Als het niet lukt om een gezond gewicht te krijgen, kan de huisarts u altijd doorverwijzen naar een diëtist.

Auteur 
  • Chantal van der Leest
Bron 
  • Astma Fonds