Autotest: Ford Focus Active 1.5 Ecoboost

Jeroen Jungerius (59) rijdt elke dag voor zijn werk naar Utrecht, waar hij voor klanten ­regelt dat hun online betalings­verkeer goed verloopt. Onze test­rijder heeft zelf een Volkswagen Passat Variant GTE. Die auto ­gebruikt hij niet ­alleen voor zijn ritjes naar Utrecht. Geregeld brengt zijn VW hem naar andere uithoeken van het land, met als resultaat dat hij jaarlijks zo’n 40.000 km aflegt. Jeroen rijdt deels elektrisch, ­dankzij de hybride ­aandrijving van zijn auto.

De Ford Focus Active valt op door stoere accenten, waaronder de robuuste omranding van de wielkasten, de zwarte raamlijsten en de zwarte dakdragers. Ook heeft deze Focus een andere grille en staat hij net iets hoger op de weg dan zijn niet-Active-familie. “Een sportief ogende auto, zonder dat het overdreven is. Een auto waar je overal mee kunt voorrijden”, aldus testrijder Jeroen Jungerius.  

Het oordeel

De robuust ogende Ford Focus Active is getooid met zaken die we met name bij terreinauto’s zien, zoals de beschermplaten onder de voor- en achterzijde. Ook staat de Active net iets hoger op de weg dan andere ­Focus-modellen. Het is geen vierwiel-aangedreven auto. 

Maar door de toevoeging van rijmodi die je ­helpen bij rijden op bijvoorbeeld een natte, gladde, losse of zanderige ondergrond, is de Focus Active niet bang ­wanneer het asfalt even ophoudt. Overigens: een van die rijmodi is de sportmodus. Hierin trekt hij wat feller door en reageert hij sneller op het gaspedaal. 

“De Ford ziet er stoer en sportief uit”, zegt Jeroen. “Hij heeft een goede uitstraling, een pittige motor en gaat er echt lekker vandoor. Wel vind ik dat hij wat stug ­schakelt. En op de snelweg mis ik wat vermogen als ik boven de 120 km/u wil inhalen.”

Al met al is de testrijder zeer te spreken over de Ford: “De stoelen zijn comfortabel en de zitpositie kun je goed instellen. Ik ben ruim 1.90 m lang en heb prima gezeten. Ik had zelfs voldoende hoofdruimte. Mijn stoel stond helemaal naar achteren en ook dan is er achterin nog genoeg beenruimte. 

Erg prettig zijn de elektronische hulpjes, zoals de cruisecontrol die afstand houdt, het automatisch inparkeren en de lane-control die je binnen de lijnen houdt. Die laat het echt wel merken ­wanneer je over de lijn gaat en stuurt dan dwingend bij. Heel veilig”, aldus Jeroen.

Gezien de vele kilometers die hij jaarlijks maakt, stelt hij iets meer power op prijs. “Maar dat doet niets af aan het feit dat dit een prettig rijdende, functionele, sportieve, ruime en comfortabele auto is die er ook nog eens goed uitziet.” 

Tien plus- en/of minpunten

 +  Opvallende, sportieve en robuuste styling.
 +  Comfortabel zitten.
 +  Pittig optrekken met stoer motorgeluid.
 +  Projectieschermpje met snelheid en navigatie op dashboard.
 +  Prima instap, best hoog.
 +  Veel (hoofd- en bagage)ruimte
 +  Goed zicht rondom.
 +  Fijne geluidsinstallatie.
 +  Eenvoudig parkeren met achteruitrijcamera of inparkeerhulp.
 –  Schakelt stug.

De concurrentie

Andere actievelingen

VOLKSWAGEN T-ROC 1.5 TSI

  • 150 pk
  • 17 cm korter
  • C-label, 121 g CO2/km, 1 op 18,9*
  • Vanafprijs €30.490

VOLVO V40 CROSS COUNTRY T3

  • 152 pk
  • 3 cm korter
  • D-label, 132 g CO2/km, 1 op 17,5*
  • Vanafprijs €32.995 (automaat)

SKODA KAROQ 1.5 TSI ACT

  • 150 pk
  • 2 cm korter
  • C-label, 121 g CO2/km, 1 op 18,9*
  • Vanafprijs €31.390

Vind al onze autotests terug op www.plusonline.nl/auto

Bron(nen):