Autotest: Kia e-Soul ExecutiveLine

Testrijder René moet even wennen aan de vormgeving van de Kia e-Soul. De elektrische auto valt op door zijn rechthoekige karakter, terwijl je heel ronde, lage lijnen verwacht om de luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. “Of je het mooi vindt of niet, de hoge daklijn biedt een hoop voordelen en niet in de minste plaats voor de ruimte aan boord.”

Over de Kia e-Soul ExecutiveLine

  • Motor: elektrische aandrijving
  • Vermogen: 204 pk
  • Gemiddeld verbruik*: 15,7 kWh/100 km
  • Actieradius*: 452 km
  • Energielabel*: A
  • CO2-uitstoot*: 0 gr/km
  • Afmetingen (lxbxh): 420 x 180 x 161 cm
  • Gewicht: 1657 kg
  • Vanafprijs ExecutiveLine: € 44.985
  • Vanafprijs DynamicLine: € 42.985

* Fabrieksopgave.

De testrijder

René de Bruijn (58) houdt zich als zelfstandig ondernemer bezig met de automatisering van procesafsluiters, bijvoorbeeld voor waterleidingbedrijven, scheepvaart en de olie-industrie. Op zijn oprit hangt een Nissan Leaf van de ­jongste generatie aan de laadpaal, zijn tweede Leaf alweer.

René heeft elektrisch rijden helemaal omarmd en niet alleen omdat hij als ingenieur sowieso gek is op techniek: onze testrijder wil op deze manier ook een positieve ­bijdrage leveren aan het milieu. Dat de moderne elektrische auto daarbij steeds beter presteert en op één lading een goed rijbereik heeft, is daarbij meegenomen. Of de Kia e-Soul voldoet aan zijn wensen, maakt hij duidelijk aan de hand van tien plus- en/of minpunten.

Het oordeel

Door de bijzondere vormgeving van de Kia e-Soul bevind je je vaak in gesprek met omstanders. Het model valt op en dat maakt meningen los. Overall wordt de e-Soul als positief ervaren. Zeker als je er bij vertelt dat hij lekker groen is omdat hij alleen elektriciteit nodig heeft om van A naar B te komen, waarbij de A en de B best een stukje uit elkaar mogen liggen. “De ­e-Soul heeft een prima actieradius dankzij de sterke accu. Je kunt er ruim 400 kilometer mee rijden voordat hij weer aan de stroom moet”, zegt testrijder René.

En dat laden doe je in een uurtje of tien thuis of bij een van de snelladers die – vooral langs de snelwegen – op dit moment als paddenstoelen uit de grond schieten. René: “Hier laad je de accu in zo’n half uurtje tot 60 procent op en kun je weer verder. Dat is natuurlijk iets meer werk dan bij een brandstofmotor, maar de ervaring met mijn Leaf is dat dit rijbereik meer dan genoeg is voor het dagelijkse gebruik. Voor langere ritten moet je gewoon een beetje plannen. Dat je dan schoon rijdt, is natuurlijk erg prettig.”

Het rijden in de e-Soul bevalt René. “Het is een heel stille auto, met dankzij die hoge carrosserie erg veel binnenruimte. En een hoge instap, wat bijdraagt aan het toch al prettige comfortgevoel. De directe besturing, de verschillende rijassistentiesystemen en het goede verkeersoverzicht geven een relaxed gevoel als je ­onderweg bent.”

De Kia e-Soul heeft een goede indruk op de testrijder achtergelaten. “Het is absoluut een aanrader voor ­mensen die op zoek zijn naar een elektrische auto. Het is vooralsnog best wel een investering, maar je krijgt er bij de e-Soul echt iets voor terug.”

Plus en/of minpunten

+ Comfortabel.
+ Ruim interieur.
+ Hoge instap.
+ Snelle, vlotte acceleratie.
+ Ruime actieradius.
+ Goede uitrusting.
+ Stil.
+/- Onconventionele vormgeving.
- Kofferbak zou iets groter mogen.
- Ietwat zijwindgevoelig door rechte, hoge carrosserie.

De concurrentie

Nissan Leaf E+

•  217 pk
•  29 cm langer
•  A-label, accucap. 62 kWh, actieradius 385 km*
•  Vanafprijs €45.850

Hyundai Kona Electric 64kWh


•  204 pk
•  2 cm korter
•  A-label, accucap. 64 kWh, actieradius 449 km*
•  Vanafprijs €41.595

Opel Corsa-e


•  136 pk
•  14 cm korter
•  A-label, accucap. 50 kWh, actieradius 337 km*
•  Vanafprijs €30.999

Bron(nen):