Deze auto’s worden het vaakst gestolen

Het aantal diefstallen van personenwagens neemt geleidelijk af. Toch werden er vorig jaar nog ruim zevenduizend voertuigen ontvreemd. Met welke auto’s loop je het meest risico op diefstal, en wat kun je ertegen doen?

In 2018 daalde het aantal voertuigdiefstallen met 21,1 procent naar 7.261 diefstallen. Het terugvindpercentage lag een fractie hoger dan het jaar ervoor. In januari 2019 werden er toch alweer meer dan 660 auto’s gestolen.

Jonge personenwagens worden vaker gestolen dan auto’s boven de drie jaar. Gemiddeld lopen hybride voertuigen nog het grootste risico op diefstal. Het aantal diefstallen van die voertuigen steeg in 2018 met 95,6 procent tot 360 gevallen. 

Niet voor het eerst…

Volgens het Landelijk Informatiecentrum Voertuigencriminaliteit (LIV) lopen de bestuurders van een hybride Toyota RAV-4 of de hybride Toyota C-HR het meest risico op een gestolen auto. Vorig jaar werden er in totaal 295 Toyota’s ontvreemd, dat is een toename van 304,1 procent.

Met een Audi A1 loop je ook een grote kans op diefstal. Audi staat daarom ook in de top vijf van merken met het hoogste diefstalrisico, samen met Land Rover, Volkswagen en BMW. Het minste risico loop je met een Mitsubishi, Suzuki of Hyundai. 

Risico voor de toekomst

Het diefstalrisico van hybride auto’s nu doet vrezen voor het lot van plug-inhybride voertuigen en alle elektrische modellen in de toekomst. 

LIV denkt dat het niet zo snel zal gaan, aangezien de actieradius van veel modellen nog niet voldoende is. Er wordt meer rekening gehouden met risico’s voor elektrische auto’s.

Moderne auto gebaat bij ouderwetse diefstalpreventie

Volgens LIV hebben jonge voertuigen, hybride of niet, nog altijd last van de ‘sleutelloze’ diefstal. Veel van deze voertuigen zijn uitgerust met een keylessentrysysteem. ‘Relay attack’ zo wordt deze vorm van diefstal ook wel genoemd. Het signaal van de sleutel in de woning wordt opgepakt en verlengd, zodoende kan iemand op straat de auto openen en er mee wegrijden.

Er wordt aangeraden om terug te gaan naar ouderwetse methodes van diefstalpreventie, zoals een stuurslot of het monteren van een versnellingsbakslot. Om dit te demonteren hebben dieven veel tijd nodig en dat hebben ze niet. 

Enkele autobouwers experimenteren met methode om de autosleutel beter te beschermen door bewegingsdetectie. Dit zou kunnen voorkomen dat het signaal opgepikt wordt van buitenaf, omdat de sleutel niet in beweging is geweest.