Elektrische auto’s verantwoordelijk voor hogere energienota

De opkomst van de elektrische auto betekent ook een toename in het aantal laadpalen. Tot 2030 moeten er 1,7 nieuwe openbare laadpalen geplaatst worden. De kabels in de grond zijn te dun en de transformatorhuisjes te klein om deze enorme hoeveelheid energie te kunnen leveren, met grote gevolgen voor de energienota.

,,Eén Tesla Model 3 verbruikt evenveel elektriciteit als tien huishoudens”, zegt Stedin-directeur Marc van der Linden. De Tesla Model 3 kan inderdaad net zoveel energie opslaan als tien huishoudens dagelijks verbruiken, maar verbruikt dit niet altijd en overal. Henk Meiborg, oprichter van adviesbureau Emods, wijst erop dat veel elektrische auto’s in Nederland een kleiner accupakket hebben dan de Tesla, en dat een elektrische auto zelden wordt leeggereden of maximaal wordt bijgeladen.

Staatskas

De oorzaak voor de hogere energienota, een stijging van enkele tientjes in het komend decennium, ligt in de noodzakelijke investeringen om de toename van het aantal elektrische auto’s tegemoet te komen. Om de kosten van de investeringen in het elektriciteitsnetwerk op te vangen, betaalt iedereen mee via de stroomrekening. Van der Linden vindt dat de investeringen niet via de maandelijkse energierekening bekostigd zouden moeten worden, maar via de staatskas. De aanleg van snelwegen en nieuwe stations wordt immers ook niet direct door de gebruikers betaald. Het is volgens de Stedin-directeur niet de bedoeling dat de discussie over de rekening de discussie over de energietransitie gaat beheersen.

Enorme asocialen

Ondanks de tientallen miljarden euro’s die in het netwerk worden geïnvesteerd zal het niet mogelijk zijn iedereen op elk moment van de dag onbeperkt stroom te leveren. Een aantal netbeheerders en energiebedrijven probeert deze capaciteitsproblemen op het netwerk daarom te sturen door tijdens piekmomenten het vermogen van laadpalen te verminderen.

Oud-minister Ronald Plasterk bestempelde de bestuurders van Tesla’s als ‘enorme asocialen’. Volgens Meiborg is de elektrische auto echter niet het probleem, maar juist een onderdeel van de oplossing. Het aandeel niet-constante zon- en windenergie neemt toe, maar doordat elektrische auto’s flexibel kunnen afnemen dragen ze volgens hem juist bij aan het stabiliseren van het elektriciteitsnet.

Bron(nen):