Mazda MX-5 : Kapje eraf, genieten maar!

Net als Plus Magazine viert ook de Mazda MX-5 zijn twintigjarig bestaan. De sportieve japanse roadster waar je lekker mee op uit kan. Lees verder wat de auto nog meer te bieden heeft.

Jarige job

Plus Magazine en Mazda MX-5 vieren allebei hun twintigjarig bestaan. De Mazda MX-5 is in deze jaren geëvolueerd. Het bijna klassieke roadster-uiterlijk heeft dan ook stand­gehouden bij deze sportieve Japanner.Roadsters zijn te herkennen aan hun lange motorkap en korte achterwerk, met daar tussenin een vouwdak. Meestal een stoffen kap, maar stalen klapdakjes komen steeds vaker voor. Sterker nog: de MX-5 is er ook als Roadster Coupé, met een stalen en geluiddichte kap.

Net zo interessant voor liefhebbers van sportieve auto’s is de achterwielaandrijving. De lichte (1100 kilogram) auto laat zich makkelijk door bochten sturen met wat extra gas op de achterwielen. Minder ervaren bestuurders worden bij moeilijke weg- en weersomstandigheden bijgestaan door stabiliteits- en tractiecontrole.
De Mazda MX-5 is er als 1.8 TS vanaf €28.795. De door Plus Magazine geteste versie is de rijker uitgevoerde 1.8 TS+ (extra lederen bekleding met stoelverwarming, Bose soundsystem en cd-wisselaar) met een prijs vanaf €30.945. www.mazda.nl

Missing media-item.
Missing media-item.

Profiel

Mazda MX-5 
1.8 TS+
Motorinhoud    
1798 cc
Vermogen
126 pk
Verbruik
1 op 14,3
Prijs

vanaf €28.795



Missing media-item.

De pluslezer

Frans van Dun (65) is eigenaar van een bedrijf in relatiegeschenken en promotionele artikelen. Hij rijdt 15.000 kilometer per jaar in zijn Honda CR-V uit 2004.

De tien punten van Frans
Frans is geen autofreak, een auto is voor hem een vervoermiddel. Hij wil graag lekker rijden en ruimte hebben om spullen te vervoeren. Frans nam de Mazda MX-5 kritisch onder de loep, en dat
resulteerde in tien plus- en minpunten:

+ Prettige zit, goede stoelen.
+ Stoelverwarming voor koudere dagen.
+ Duidelijk dashboard.
+ Pittige motor, trekt goed door.
+ Stuurt goed door de bocht.
+ Goed zicht rondom.
- Veel geluid door linnen kap.
- Zou nog een extra versnelling mogen hebben i.v.m. geluid.
- Piepklein interieur.
- Lage instap.

Het oordeel
“Zeker een leuke auto om mee te rijden. Vooral in het voorjaar als de zon schijnt. Het interieur is wat krap, maar de stoelen zitten heerlijk stevig. De achterwielaandrijving is ook bijzonder om mee te rijden omdat de auto heel licht is aan de achterkant.”

Het detail
“De lange neus van de Mazda ziet er sportief uit. En het kapje natuurlijk. Even opklappen en genieten maar.” 

De concurrentie: andere tweezitters

Missing media-item.

BMW Z4 Roadster
• 204 pk (achterwiel­aandrijving)
• Rijdt 1 op 11,8
• Vanaf €49.270

Missing media-item.
Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor
• 184 pk (achterwiel­aandrijving)
• Rijdt 1 op 13
• Vanaf €49.950

Missing media-item.
Alfa Romeo Spider 1750 Turbo
• 200 pk (voorwiel­aandrijving)
• Rijdt 1 op 12,2
• Vanaf €40.950



Missing media-item.

De professional

Michael Bleekemolen (60) was Formule 1-coureur.
Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.

 Michaels autotest in tien punten
+ De MX-5 is een makkelijke auto om in te rijden.
+ Een zeer goede wegligging.
+ Het remsysteem werkt perfect.
+ De kap is niet elektrisch, maar toch zeer gemakkelijk te openen.
+ Stevig afgewerkt.
+ De inruilprijs is hoog bij dit model; het is een geliefde occasion.
+ De schakelpook voelt prettig en direct aan.
- Het stuur had wat hoger geplaatst mogen worden. Het zit nu erg laag.
- De ingang van de kofferruimte is (te) klein.
- Er is weinig ruimte in deze auto, maar dat is inherent aan een roadster.

Het oordeel
“Ik vind het altijd erg leuk om een roadster te testen. Daar komt nog bij dat deze Mazda een (h)eerlijk karakter heeft. Met de kap gesloten denk je even dat het instappen een hele klus gaat worden. Dat valt erg mee, het is een ergonomische handeling. Als je zit, ontwaakt er een goed afgewerkte auto, waarbij je in zitstand met één handel de kap open kunt doen.
De MX-5 rijdt als een kart, direct en zeer goed voelbaar, met een lichte overstuur-neiging. De remmen, uiteraard met antiblokkeersysteem, doen het meer dan goed. De MX-5 is een auto waar je niet aan hoeft te wennen, maar waarmee het rijden meteen vanzelf gaat. Heerlijk! Het stuur had van mij iets hoger verstelbaar mogen zijn, maar na een kwartiertje rijden merkte ik het niet eens meer. Met het concept van de Mazda MX-5, die er inmiddels twintig jaar op heeft zitten, kun je rustig stellen dat het een zeer degelijke auto zonder makken zal zijn. De vele jaren ontwikkeling maken de MX-5 robuust en sterk, maar evengoed ook eigentijds en sportief. Een aanrader!”

Het detail
“De kap openen gaat zo snel, dat je het met gemak voor een rood stoplicht kunt doen!”